جایگاه والای مادر از دیدگاه امام؛

یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ ها عمرِ پدر متعهد ارزنده‌‏تر است

امام خمینی(ره) در بیان جایگاه والای مادر این سخن را فرمودند که «یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمر پدر متعهد ارزنده‌‏تر است.»

یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ ها عمرِ پدر متعهد ارزنده‌‏تر است

به گزارش ۸دی، روز ولادت حضرت زهرا(س) که به نام روز زن شناخته شده است، می‌تواند نقطه عطفی برای شناخت و جایگاه زن در اسلام و اندیشه‌های رهبران و متفکران دینی باشد. در این بخش گزیده سخنان امام(ره) درباره جایگاه و فضیلت حضرت زهرا(س) و نیز جایگاه زن در اسلام را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم.

زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است

«مبارک باد بر ملت عظیم الشأن ایران به ویژه زنان بزرگوار «روز مبارک زن»؛ روز شرافت عنصر تابناکى که زیربناى فضیلت‌هاى انسانى و ارزش‌هاى والاى خلیفه اللَّه در جهان است. و مبارک‌تر و پربهاتر انتخاب بسیار والاى روز بیستم جمادى الثانى است، روز پر افتخار ولادت زنى که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است» (همان، ج۱۶، ص۱۹۲)

زنی که تمام خواص انبیا در اوست
«تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، … زنی که تمام خواص انبیا در اوست… معنویات، جلوه های ملکوتی ، جلوه های الهی… همه در این موجود مجتمع است.» ( صحیفه امام، ج۷، ص ۳۳۷ و ۳۳۸)

حضرت فاطمه زهرا(س): «زنى که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است؛ زنى که در حجره‏اى کوچک و محقّر، انسانهایى تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوى افلاک و از عالم ملک تا آن سوى ملکوت اعلى‏ مى‏‌درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالى بر این حجره محقر که جلوه‌گاه نور عظمت الهى و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.» (همان، ج۱۶، ص۱۹۲)

زنها هستند که ملت‌ها را شجاع می‌کنند
«اگر زن‌هاى انسان‏‌ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت مى‏‌کنند، شجاع مى‏‌کنند. بانوان از صدر اسلام -در صدر اسلام- با مردان در جنگ‌ها هم شرکت داشته‏‌اند. مقام زن مقام والاست؛ عالى رتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما مى‌‏بینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلو مردان در صفِ قتال ایستادند.» (همان، ج۶، ص۳۰۰)

تجسّم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمین است
«حقوق بسیار مادرها را نمى‌‏توان شمرد و نمى‌‏توان به حق ادا کرد. یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمر پدر متعهد ارزنده‌‏تر است. تجسّم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمین است. خداوند تبارک و تعالى قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیّت خود آمیخته آن گونه که وصف آن را کس نتوان کرد و به شناخت کسى جز مادران در نیاید و این رحمت لا یزال است که مادران را تحمّلى چون عرش در مقابل رنج‏‌ها و زحمت‌‏ها از حال استقرار نطفه در رحم و طول حمل و وقت زاییدن و از نوزادى تا به آخر، مرحمت فرموده؛ رنج‌‏هایى که پدران یک شب آن را تحمّل نکنند و از آن عاجز هستند. این که در حدیث آمده است که «بهشت زیر قدمهاى مادران است» یک حقیقت است و این که با این تعبیر لطیف آمده است براى بزرگى عظمت آن است و هشیارى به فرزندان است که سعادت و جنّت را در زیر قدم آنان و خاک پاى مبارک آنان جستجو کنید و حرمت آنان را نزدیک حرمت حق تعالى نگهدارید و رضا و خشنودى پروردگار سبحان را در رضا و خشنودى مادران جستجو کنید.» (همان، ج۱۶، ص۲۲۵)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه