امیر احمدی در اکران خصوصی " آقای نخست وزیر":

مصدق هم به آمریکا خوشبین بود / تنها چیزی که برجامی‌ها از مصدق یادگرفته‌اند سقوط وی بود

استاد دانشگاه راتگرز آمریکا گفت: تنها چیزی که از مصدق یادگرفته اند سقوط وی بود و می گویند شما که با برجام مخالفید دنبال سقوط حکومت هستید.

مصدق هم به آمریکا خوشبین بود / تنها چیزی که برجامی‌ها از مصدق یادگرفته‌اند سقوط وی بود

به گزارش ۸دی، چندی پیش همراه هوشنگ امیراحمدی به تماشای مستند ” آقای نخست وزیر” نشستیم و پس از اتمام اکران خصوصی این مستند برای استاد دانشگاه راتگرز آمریکا و رئیس شورای آمریکا – ایران، نظر وی را راجع به این مستند و مصدق جویا شدیم.

امیراحمدی با بیان اینکه فیلم مستند خوبی بود و نیروهای متفاوتی را آورده بود اظهار داشت: از ملی مذهبی‌ها گرفته تا ملی‌گراها و نواب صفوی ها و تمام آنهایی که درگیر بودند را آورده بود تا صحبت کنند و علاوه بر آن تکه فیلم‌هایی در مستند آورده شده بود که جدید بودند و من تا کنون ندیده بودم.

وی افزود: تصویری که مستند آقای نخست وزیر از مصدق ارائه کرده توازن داشت، نه ضد مصدق بود و نه طرفدار مصدق، و حتی نمی‌شود گفت که طرفدار آیت الله کاشانی هم بود، یکبار نشان داد که ایشان همراه آقای مصدق بود و یکبار هم نبود.

استاد دانشگاه راتگرز گفت: در مورد  شخص آقای مصدق باید عرض کنم که من اعتقاد دارم ایشان آدم پوپولیستی بود و خیلی دوست داشت مردم او را دوست داشته باشند و خیلی هم دچار جوگرفتگی می‌شد و من در این فیلم دیدم که گاهی جو گرفته و به جای اینکه بنشیند و رهبری کند دارد با جو جلو می رود.

امیراحمدی تصریح کرد: واقعیت این است که مصدق علی‌رغم اینکه هم شاهزاده بود و هم خارج درس خوانده بود اما دنیا دیده نبود و دانش قوی  به معنای درک دقیق از تحولات جهانی نداشت.

وی افزود: مثلا رابطه آمریکا و انگلیس و اینکه آمریکا دارد به چه جانوری تبدیل می شود را نمی‌دانست و بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا جانشین انگلیس شده است و امپریالیست جدید ایالات متحده است و انگلیس زخمی شده و تنها جان می کند تا سرپا بماند.

رئیس شورای آمریکا – ایران ادامه داد: مصدق به همین دلیل فکر می کرد که می شود از آمریکا استفاده کرد و جریان را به نفع ایران تمام کرد که این خیالی خام بود و تاریخ هم نشان داد که مصدق خیال خامی داشت و غلط بود.

امیراحمدی گفت: ذهنیت مصدق از آمریکا این بود که کشوری است که به جهان سومی‌ها کمک می کند و درک غلطی از طبیعت آمریکا در آن دوران داشت ولی آدم خائنی نبود و فیلم هم این را نشان نمی دهد و بیشتر نحیفی و ساده لوحی او را نشان داد که همین طور هم بود، مصدق خیلی آدم پیچیده ای نبود.

وی افزود: من وقتی فیلم را می دیدم داشتم بین مصدق و آقای خمینی مقایسه می‌کردم و اینکه اگر آقای خمینی بود چگونه عمل می کرد، به نظرم اگر عین همان دعوا را ایشان با آمریکایی و انگلیسیها و شاه داشت اینگونه عمل نمی‌کرد.

استاد دانشگاه راتگرز آمریکا اظهار داشت: مشکل آقای مصدق این بود که انقلابی نبود و خودش هم نمی دانست چه می خواهد، در واقع انقلابی نبود و هدف نهایی نداشت، هم می خواست شاه قدرت نداشته باشد و هم نمی خواست شاه سرنگون شود، هم می خواست نخست وزیر قانونی باشد و هم می خواست فرای قانون قدرت داشته باشد و دچار یک سردرگمی بود و به نطرم یکی از دلایل اصلی شکست او هم همین بود.

امیر احمدی افزود: مصدق وقتی مردم آمده بودند در خیابان رفته بود خانه نشسته بود و چند روز بیرون نیامده بود و انقلابی عمل نکرد و خیلی شل و ول بود، او در محافلی که دوربین بود و شلوغی بود خیلی حرارت داشت ولی در جایی که دوربین نبود و کسی دور و برش نبود خیلی ملو بود.

رئیس شورای آمریکا – ایران  اظهار کرد: فیلم آقای نخست وزیر درس های بسیاری می تواند به انسان بدهد، من وقتی فیلم را می دیدم داشتم این اتفاق را با برجام مقایسه می‌کردم و شباهت‌های زیادی وجود داشت، البته از نظر من مصدق خیلی ملی تر و وطن پرستانه‌تر از برجامی‌ها عمل کرد و در مقایسه با ایشان برجامی‌ها خیلی غیر ملی‌تر عمل کردند.

وی افزود: من یادم هست زمانی که آقای لاریجانی وقتی مذاکره کننده بود و همراه آقای احمدی نژاد به نیویورک آمده بود گفت مذاکرات هسته ای برای ما مثل ملی شدن نفت است، من به شوخی گفتم خوب شما هم آقای مصدق، ایشان خندید و گفت مصدق آدم بزرگی بود و باید سرمشق ما باشد، این جوری نگاه می کرد، اما متاسفانه به عزت فروشی رسیده‌ایم و همه سرمایه هایی که در دولت قبل تهیه شده بود برای هیچ چیز خرج کردند.

امیر احمدی گفت: من اگر جای آقای امامقلی بودم یک فیلم دیگر می ساختم و فقط ملی کردن نفت و برجام  را با هم مقایسه می کردم، تنها چیزی که از مصدق یاد گرفته اند سقوط وی بود و می گویند شما که با برجام مخالفید دنبال سقوط حکومت هستید، می گویند امیراحمدی دوست ندارد برجام را چون نظام را نجات داد و اینگونه فکر می کنند که این بسیار احمقانه و ناجوانمردانه است.

استاد دانشگاه راتگرز آمریکا اظهار کرد: تاریخ ملی شدن صنعت نفت در برجام گم شد و وقتی روند دو اتفاق را با هم مقایسه می کنید یک دنیا تفاوت هم می شود دید در حالی که اینها نماینده انقلاب بودند و مصدق نماینده نظام شاه، اینها که نماینده یک نظام انقلابی هستند اینجوری مذاکره کردند و آنها آن طور.

وی افزود: این بسیار مهم است به نظر من و باید در این جریان حرفهایی را که آقای خامنه ای زده و  را گذاشته و بعد چجوری این خط قرمز ها یکی پس از دیگری رد و نادیده گرفته شدند و نتیجه هم همینی است که مشاهده می کنید بررسی شود، و من فکر می کنم اگر این را بسازند فیلم خوبی شود.

امیر احمدی در پایان خاطرنشان کرد: آقای امامقلی انصافا خوب کار کرده است و من پیشنهاد می کنم ایشان اثری درباره برجام بسازد و این را با ملی شدن صنعت نفت مقایسه بکند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه