روز شمار تاریخ گیلان / 27 تیر؛

خودکشی حاکم مستبد گیلان / عقب نشینی قوای روس از گیلان

در چنین روزی، حاکم مستبد چند دوره گیلان در سن ۸۱ سالگی دست به خودکشی زد.

خودکشی حاکم مستبد گیلان / عقب نشینی قوای روس از گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۷ تیر ماه ۱۳۰۰ شمسی، نظامیان روس از گیلان عقب نشینی کردند. قوای نظامی شوروی که در اوایل تیرماه به گیلان وارد شده بودند، امروز عقب نشینی(۱) از گیلان را آغاز کردند. (۲)

۲۷ تیر ماه ۱۳۰۲ شمسی، مجوز تأسیس مدرسه رشدیه صادر شد. وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه امروز با تقاضای تأسیس مدرسه پسرانه ابتدایی با نام رشدیه از سوی میرزاحسن رشدیه در شهر رشت موافقت کرد و مجوز آن را صادر کرد. (۳)

۲۷ تیر ماه ۱۳۰۲ شمسی، اعتراضات اهالی رشت، زنجان و بروجرد به انگلیس ادامه دارد. تعطیل عمومی در سطح شهر رشت همچنان ادامه دارد. مردم نسبت به اقدامات انگلیس علیه مراجع تقلید و روحانیان بینالنهرین اعتراض می‌کنند. روحانیان و کسبه زنجان نیز هر روز با حضور در مساجد و ایراد سخنرانی علیه اجبار روحانیان به مهاجرت از عتبات عالیات و تبعید ایشان این اقدام اشغالگران انگلیس را محکوم میکنند.(۴) در بروجرد هم پس از چند روز اعتراض و تجمع، امروز بار دیگر تجار شهر در مسجد جامع گرد آمدند و با ارسال تلگرام هایی به هیأت دولت خواستار حل و فصل موضوع شدند.(۵)

۲۷ تیر ماه ۱۳۰۲ شمسی، خوشتاریا جهت مذاکره درباره احداث جاده تهران – انزلی وارد تهران شد. خوشتاریا به همراه هیأتی ١۴نفره امروز از مسکو وارد تهران شد. او میخواهد در مورد نفت شمال، ایجاد بانک، کشیدن جاده بین تهران – انزلی و عقد پیمان تجاری با مقامات ایران گفت و گو کند.(۶)

۲۷ تیر ماه ۱۳۰۵ شمسی، سپهدار تنکابنی در سن ۸۱ سالگی خودکشی کرد. «محمدولی خان سپهدار تنکابنی» از از بزرگترین زمینداران و سرمایه داران شمال کشور و نزدیکان استبداد قاجار بود. او چند دوره حکمران گیلان شده بود. در زمان وقوع مشروطه، او به خاطر اختلافات شخصی با شاه، ناراضی بود. زمانی که مشروطه خواهان سکولار از جمله میرزا کریم خان رشتی و برادرش معزالسلطان پیشنهاد فرماندهی قوای گیلان را برای فتح تهران به او دادند با خوشحالی پذیرفت. او بعد از فتح تهران صدر اعظم شد و به لقب «سپهسالار اعظم» دست یافت. او ۳ بار دیگر هم به صدارت اعظم رسید و از مشروطه خواهان سکولار حمایت می کرد و با مشروعه خواهان مقابله می کرد. او در قتل شیخ فضل الله نوری دست داشت. او در زمان نهضت جنگل از دربار طرد شده بود برای همین به میرزاکوچک پیشنهاد همکاری داد ولی میرزا با زیرکی دست رد به سینه او زد. در زمان رضاشاه املاکش را گرفتند و پسر بزرگش به طرز مرموزی کشته شد. بالاخره در سن ۸۱ سالگی با شکیک گلوله ای به زندگی خود پایان داد. (۸ محرم۱۳۴۵ ق) (۷)

۲۷ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید نادر رهبر از رزمندگان گیلانی اعزامی از لشگر ۷۷ خراسان در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۲۷ مرداد ماه ۱۳۴۱ در صومعه سرا بود و پیکر مطهرش گلزار شهید مسجد جعفری صومعه سرا تدفین شد.

۲۷ تیر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی در بانه ترور شد. شهید علی اصغر اکبری سیاه کوچه‌ای در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید. وی متولد دوم فروردین ۱۳۳۸ در روستای سیاه کوچه از توابع آستانه اشرفیه بود.

۲۷ تیر ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید فرض الله عباسی از رزمندگان گیلانی لشگر ۶۴ ارومیه در پیرانشهر به شهادت رسید. وی متولد دوم اردیبهشت ماه روستاین گلنگستان صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید همین روستا تدفین شد.

۲۷ تیر ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید رضا قلی عزیزی از رزمندگان تالشی سپاه پاسداران در کردستان به شهادت رسید. وی متولد دوم مرداد ماه ۱۳۴۲ در روستای خطبه سرای تالش بود و پیکر مطهرش در زادگاه وی تدفین شد.

۲۷ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید ایوب زحمتکش از رزمندگان گیلانی به شهادت رسید. وی متولد اول فروردین ماه ۱۳۴۶ در بخش خمام شهرستان رشت بود.

۲۷ تیر ماه ۱۳۷۰ شمسی، از رهبر معظم انقلاب درباره مجله گل آقا نامه ای منتشر شد. در پی انتشار مجله گل آقا توسط کیومرث صابری فومنی که وی را بنیان‌گذار طنز متعهد به انقلاب می دانند، ایشان نامه‌ای به رهبری نوشت و از ایشان درخواست رهنمود کرد. حضرت آیت الله خامنه‌ای به نامه وی چنین پاسخ دادند: «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم. خدا را شکر که این طنز شیرین و پُرمغز، به دوره‌ى جلد شده‌ى یک‌ساله رسید و آزمونى از یک اقدام موفق در یک خلأ فرهنگى و هنرى را در برابر چشم همه‌ى کسانى که براى شروع کارهاى لازم، تردیدها را بر تصمیمها غلبه مى‌دهند، گذاشت. ادعا نمى‌کنم که کار شما کامل و بى‌عیب است؛ اما با ملاحظه‌ى اجمالى شماره‌هاى «گل‌آقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم. طنز صادق و دلسوزانه باید همه‌ى نقاط معیوب، بخصوص آنها را که کمتر به چشم مى‌آیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابى ما با دشمنانى روبه‌روست که همه‌ى ابزارهاى محسوس و نامحسوس را براى ضربه زدن و جریحه‌دار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار مى‌برند. براى آگاه کردن ذهن مردم از خدعه‌ى دشمن، چه وسیله‌یى از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کارى‌تر؟ ان‌شاءاللَّه شما و همکارانتان موفق باشید. سیّد على خامنه‌‌ای»(۸)

….

پی نوشت:

۱- در روز گذشته (۱۷ ژوئیه) چهار کشتی از باکو وارد انزلی شده بودند تا قوای شوروی را تخلیه کنند. (م).

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۱؛  ص ۲۴۸؛ Intelligence Summary) MA Tehran (, No 13, For weeK ending 30 July 1921, Fo 371/ 6435/ 1145

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۲۳؛ مقصودلو، مخابرات استرآباد، ج ٢، صص ٨٧٢ و ٨٧٣.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۲۳؛ روزنامه مرد آزاد، شم ٩٩، ص ٢ و ٣.

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۲۳؛ روزنامه مرد آزاد، شم ١٠٠، ص ٣.

۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۲۵؛ Burrell, Iran political…,Vol. 6, P. 542

۷- رنگ ایمان؛ نامها و نامداران گیلان، ص۵۳۸٫

۸- رنگ ایمان؛

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه