روز شمار تاریخ گیلان / نهم فروردین؛

شهادت سردار بی نشان گیلان / اجازه نامه امام به یکی از علمای گیلان

در چنین روزی، سردار بی نشان گیلان شهید حسین املاکی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس به شهادت رسید و پیکر مطهرش جاوید الاثر شد.

شهادت سردار بی نشان گیلان / اجازه نامه  امام به یکی از علمای گیلان

به گزارش ۸دی، نهم فروردین ماه ۱۳۰۰ شمسی، چند عزل و نصب در اداره نظمیه رشت صورت گرفت؛ «ادیب السلطنه» معاون اداره پلیس از سمت خود استعفا داد و به جای وی «رکن الدین خان» رئیس سابق نظمیه رشت به سمت معاونت اداره نظمیه منصوب شد. ماژور «ابراهیم خان» نیز، از معاونت تأمینات و محبس منفصل و سلطان «پاشا خان» رئیس کمیساریای مرکزی به معاونت تأمینات منصوب گردید. همچنین ریاست شعبه سیاسی نظمیه هم به وی محول شد. سلطان «عطاء اللّه خان» مأمور نظمیه رشت نیز، به معاونت محبس انتخاب شد. (۱)

نهم فروردین ماه ۱۳۰۱ شمسی، کارگزاری گیلان از زندانی بودن ۲۰ تبعه خارجی در این استان خبر داد. کارگزاری گیلان امروز در نامه ای به وزارت امور خارجه خبر داد که بیست نفر زن و مرد قفقازی، روسی و لهستانی در نظمیه رشت زندانی هستند. «علت توقیف آنها معلوم نیست زیرا که سابقه در ادارات دولتی و در نظمیه ندارند. از قرار معلوم در مقطع انقلاب در گیلان بوده اند.» میرزا محمود بهادری مسئول کارگزاری گیلان یادآور شد که کنسول روس در این مورد نامه ای نوشته و خواستار آزادی آنها شده است. وی در این نامه اسامی این ۲۰ زندانی را ذکر کرده بود. (۲)

نهم فروردین ماه ۱۳۴۱ شمسی، اجازه نامه امور حسبیه از سوی امام خمینی (ره) به حجت الاسلام حجتی شفتی صادر شد. امام خمینی (ره) به یکی از شاگردان خود یعنی حجت الاسلام سیدموسی حجتی شفتی اجازه نامه امور حسبیه و شرعیه دادند. حکم کامل امام به این شرح است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاه و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنه اللَّه على اعدائهم اجمعین. و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و مروّج الاحکام آقاى آقا سید موسى حجتى شفتى- دامت تأییداته- که مدتى عمر شریف را در تحصیل علوم شرعیه صرف نموده‏اند، و صلاح و سداد و وثاقت ایشان ثابت است، از قِبَل حقیر مجازند در امور حسبیه و شرعیه که تصدى آن در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لها مع مراعاه الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف سهم سادات عظام را در اعاشه خودشان در صورت احتیاج، و ایصال ما زاد آن را به محل مقرر شرعى آن و صرف ثلث سهم مبارک امام را در تتمیم اعاشه خودشان به نحو اقتصاد در صورت احتیاج، و ایصال بقیه را نزد حقیر براى صرف در حوزه مبارکه علمیه.  «و اوصیه- ایده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمه التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروه الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمه اللَّه و برکاته. به تاریخ ۲۲ شهر شوال المکرم ۱۳۸۱٫ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏.» (۲۲ شوال ۱۳۸۱ ق)(۳)

نهم فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید سیدمسعود سیدمجتبائی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه عملیاتی فکه به شهادت رسید. وی متولد ۱۴ مرداد ماه ۱۳۳۴ بود و از لشکر ۱۶ زرهی قزوین اعزام شده بود و پیکر مطهرش گلزار شهید بهشت زهرا تهران تدفین شد.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید نادر زائرپور از رزمندگان شهرستان آستارا در مریوان به شهادت رسید. وی متولد یکم اسفند ماه ۱۳۴۵ در آستارا بود. پیکر مطهرش در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۶ شمسی، دوره استانداری حمید حاج عبدالوهاب در گیلان آغاز شد. وی پنجمین استاندار گیلان پس از انقلاب اسلامی بود.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید مجید قنبرزاده از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در پاسگاه زید عراق به شهادت رسید. وی متولد ۲ فروردین ماه ۱۳۴۵ در روستای بهمبر صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شیهد ضیابر تدفین شد.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید ابراهیم بشر دوست دریا کناری از رزمندگان شهرستان لنگرود در خرمال عراق به شهادت رسید. وی متولد دوم مرداد ماه ۱۳۴۹ در روستای دریا کنار لنگرود بود و پیکر مطهرش در  کنار سفلی  رودسر تدفین شد.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید شعبان زادصفری به شهادت رسید. وی متولد دوم تیر ماه ۱۳۴۴ بود.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید عیسی محمدی از رزمندگان شهرستان لنگرود در حلبچه به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۵۰ چاف لنگرود بود.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، دو تن از سرداران گیلانی سپاه اسلام در عملیات والفجر۱۰٫ به شهادت رسیدند. اولی سردار شهید حسین املاکی قائم مقام لشکر۱۶ قدس گیلان و فرمانده اطلاعات عملیات آن لشکر بود. وی طی بمباران شیمیایی ماسک خود را به بسیجی همراهش داد و به خود درجه رفیع شهادت نائل شد. شهید دیگر این روز سردار شهید محمد اصغریخواه در منطقه عملیاتی بانی بنوک است. وی در عملیات های متعددی شرکت کرده بود و در لشکر ۱۶ قدس گیلان حضوری فعال داشت. (۴) شهید املاکی متولد ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۴۰ در لنگرود بود و سرانجام پیکر مطهرش جاویدالاثر شد.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید حبیب الله علی دوست و شهید کیومرث اعلایی از رزمندگان شهرستان ماسال در دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

نهم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید حسین املاکی و شهید محمد اصغری خواه

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۱، ص ۷۸؛ روزنامه ایران، ۱۰/ ۱/ ۱۳۰۰، ص ۱.

۲-  فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۲، ص ۲۲؛ فعالیتهای کمونیستی در دوره …، صص ۱۹ و ۲۰.

۳- رنگ ایمان؛ صحیفه امام، ج‏۱، ص۷۶٫

۴- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه