روز شمار تاریخ گیلان / 3 بهمن؛

تظاهرات مردم علیه رژیم در مسجد کاسه فروشان رشت

در چنین روزی در سال ۱۳۴۱ مردم رشت در حمایت از امام خمینی در مسجد کاسه فروشان رشت تجمع کردند.

تظاهرات مردم علیه رژیم در مسجد کاسه فروشان رشت

به گزارش ۸دی، سوم بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی، خبر مرگ لنین به رشت رسید. کارگزار گیلان امروز خبر داد که کنسولگری روسیه خبر درگذشت لنین را به این کارگزاری داد. قرار است پنجشنبه «عزاداری عرفی در قونسولگری برپا» شود. از مقامات محلی برای شرکت در این مراسم دعوت شده است.(۱)

سوم بهمن ماه ۱۳۰۴ شمسی، مأمور جدید شیلات آستارا اعزام شد. امیرلشکر عبد الله طهماسبی، فرمانده قشون آذربایجان، به اطلاع رضا خان رساند که «سهران جان ارمنی» که چند سال قبل در نظمیه تهران کار میکرد، اخیراً به عنوان مأمور به شیلات آستارا اعزام شده است. «مشارالیه ابداً سابقه خدمت در مالیه ندارد و به علاوه شخص مزبور سابقه خوبی ندارد و نسبت او را به خارجه میدهند.» رضا خان در قبال این خبر واکنشی نشان نداد.(۲)

سوم بهمن ماه ۱۳۳۰ شمسی، رحلت آیت الله مهدی لاکانی در نجف اشرف. او سالها در نجف به تحصیل پرداخت و سپس به گیلان بازگشت ودر رشت ساکن شد. تجدید بنای بقعه خواهر امام و مدرسه علمیه مستوفی از آثار اوست. وی در نجف اشرف مدفون است. خدمات آیت الله لاکانی برای مردم گیلان فراموش نشدنی است. از وی تالیفاتی بر جای مانده است. همچنین وی به فرزندش محمد لاکانی توصیه کرد که به رشت بازگردد و به تبلیغ دین بپردازد که وی نیز به گیلان آمد و وجودش برای مردم رشت مغتنم بود. (۲۶ ربیع الثانی ۱۳۷۱ ق) (۳)

سوم بهمن ماه ۱۳۴۱ شمسی، تجمع مردم رشت در مسجد کاسه فروشان در حمایت از امام خمینی. به دعوت علما و روحانیون رشت، مردم آن شهر در مسجد کاسه‌فروشان اجتماع کردند. در این مسجد آیت الله ضیابری (از روحانیون متنفذ گیلانی) و آیت الله بحرالعلوم به سخنرانی پرداختند، از اقدامات شاه درباره انقلاب سفید انتقاد نمودند. در ادامه آن دو به همراه دو تن دیگر به اسامی لاکانی و مهدوی در اعتراض به رفراندوم رشت را ترک کردند. عده زیادی از مردم شهر آنان را تا قزوین بدرقه کردند. آقایان روحانی قصد عزیمت به قم را داشتند که در کرج مأموران دولتی چهار نفرشان را دستگیر و به زندان قزل‌قلعه روانه ساختند. (۴)

سوم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی،  اسدالله بادامچیان به عنوان نماینده مجلس به گیلان آمد تا مشکلات بین امام جمعه رشت و حزب جمهوری اسلامی را رفع کند. او که از سفر بازگشته، دراین روز به آقای هاشمی رفسنجانی گزارش می دهد. در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی چنین آمده است: «آقاى [اسدالله‏] بادامچیان از نتیجه سفر به گیلان براى رفع اختلاف بین حزب آنجا و آقایان [صادق‏] احسان‏بخش و قربانى گفت که موفق بوده است. مشکل بزرگى در این خصوص در برخورد حزب با بعضى از روحانیون داریم‏.» (۵)

سوم بهمن ماه ۱۳۶۲ شمسی، گله از مدیریت سپاه پاسداران در گیلان و مازندران. تا این موقع سپاه دارای فرمانده واحدی بود که ۲ استان گیلان و مازندران را هدایت می کرد. امروز فرمانده سپاه شمال کشور نزد رئیس مجلس وقت آقای هاشمی رفسنجانی رفته و از جریان محافظه کار گله داشت. در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی این مسئله چنین آمده: «فرمانده سپاه منطقه سه- گیلان و مازندران- آمد و از خط حاکم بر فرماندهى سپاه ناراضى بود؛ به قول او طرفدارى از جریان محافظه‏کار دارند. از اینکه افراد را با آموزش کم به جبهه مى‏برند، انتقاد داشت.» (۱۳۶۲ ش) (۶)

سوم بهمن ماه ۱۳۶۳ شمسی، جانشین عملیات سپاه آستانه اشرفیه ترور شد. عباس حسین زاده ۱۲ خرداد ماه ۱۳۳۱ در شهرستان رضوانشهر استان گیلان متولد شده بود و ۳ بهمن ۱۳۶۳ در حالی که پاسدار انقلاب، جانشین عملیات سپاه آستانه اشرفیه و فرمانده قله گلچهر کردستان بود در مریوان در یک حمله مسلحانه توسط منافقین به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای آستانه اشرفیه به خاک سپرده شد.

سوم بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، سردار بزرگ «اردشیر رحمانی»‌، در عملیات کربلای‌ ۵ در منطقه شلمچه در حالی‌ که فرماندهی‌ گردان مکانیزه زرهی‌ را بر عهده داشت در اثر اصابت ترکش به سر به شهادت رسید. محل شهادت وی‌ پشت کانال دریاچه ماهی‌ بود. (۷)

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۳، ص ۵۴۲، اسناد وزارت امور خارجه، ٧-٣٣-٢-١٣٠٢.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۴۳، ص ۵۲۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ۶، ص ٣٩٠.

۳- رنگ ایمان، کتاب گیلان، ج۲، ۷۱۷

۴-رنگ ایمان؛ روزشمار سایت ۱۵ خرداد

۵-رنگ ایمان؛ کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۱ پس  از بحران، ص:۳۶۸٫.

۶- رنگ ایمان؛ آرامش و چالش کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۲، ص:۴۵۹٫

۷- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه