کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با 8دی:

واردات بی رویه چای قاچاق دردناکترین معضل صنعت چای کشور / چایکاران پیوسته مورد آزار دولت و کارخانجات بوده اند

کارشناس و پژوهشگر اقتصادی به حمایت های ویژه دولت در خصوص احیای صنعت چای اذعان داشت و گفت: اکنون واردات بی رویه چای قاچاق خارجی و بی کیفیت از دردناکترین معضل صنعت چای در کشور است.

واردات بی رویه چای قاچاق دردناکترین معضل صنعت چای کشور / چایکاران پیوسته مورد آزار دولت و کارخانجات بوده اند

غلامرضا خانکشی پور در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه چای از ابتدای ورود خود به کشور برای تولید نیاز به حمایت دولت داشت، اظهار کرد: برای اینکه چای بتواند در جامعه جهانی بماند نیاز است که حمایت ویژه نسبت به این محصول شود.

وی با اشاره به اینکه اشتغال و توسعه چای در گرو حمایت دولت است، افزود: حمایت از اشتغال و تولید چای انتخابی است که دولت باید با حمایت خود به آنها جامه عمل بپوشاند.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه چای برای ماندن نیاز به پرداخت یارانه به چایکاران دارد، گفت: دولت می تواند برای همیشه تولید شدن، کاهش هزینه و با کیفیت مطلوب چای برنامه روزآمد داشته باشد.

پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید در حوزه چای جدی تر وارد شود، اظهار داشت: گر چه مراکز تحقیاتی در حوزه چای دولتی وجود دارد اما حمایت های این مرکز باید معنی دار در برنامه ریزی های دولت گنجانده شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور ساماندهی کارخانه ها را یکی دیگر از عوامل تقویت کننده صنعت چای اشاره کرد و گفت: اگر کارخانجات به صورت خصوصی چای را خریداری کنند و دولت حمایتی نکند در نتیجه کارخانه ها دنبال برگ سبز چای از نوع درجه یک و نهایتا درجه دو می روند و با قیمتی که برای چایکار بصرفد خواهند خرید.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه این نوع خرید عملا برای چایکاران مقرون به صرفه نخواهد بود، افزود: در این بخش نیز دولت باید در خصوص تامین سرمایه و نوع گردش کار حمایت های لازم را مبذول دارد.

خانکشی پور با اعلام اینکه دولت باید رابطه حمایتی بین چایکار و کارخانجات برقرار و حفظ کند، گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای اقدام قابل قبول است به شرطی که دولت تمام مطالبات چایکاران را به موقع و کامل پرداخت کند.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دستگاه های مسئول باید اقدامات محوله را به موقع انجام دهند، افزود: نباید کشاورزان محصول خود را به کارخانجات تحویل دهند و هر وقت که مازادی از سود در اختیارشان بود سهم چایکاران را بدهند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با اعلام اینکه اکنون پرداخت مطالبات چایکاران به سنوات کشیده می شود، ادامه داد: در کل صنعت چای نیازمند حمایت دولت به صورت حساب شده و برنامه ریزی است.

این پژوهشگر اقتصادی با انتقاد از اینکه چایکاران پیوسته مورد آزار و اذیت دولت و کارخانجات بوده اند، گفت: پیوسته برنامه ریزی ها در حوزه چای با مشکل بوده و اجرای این برنامه ها نیز به دنبال آن با مسائل و مشکلات عدیده روبرو بوده است.

وی واردات بی رویه را از دردناکترین معضل صنعت چای برشمرد و مطرح کرد: واردات چای خارجی قاچاق و بی رویه موجب تغییر ذائقه مردم شده است.

خانکشی پور در ادامه خاطرنشان کرد: وجود چای های بی کیفیت خارجی همراه با رنگ و اسانس مضر موجب شده چای ایرانی یا به فروش نرسد و یا اینکه حتما باید با چای خارجی مخلوط شود تا به ذائقه مصرف کننده خوش بنشیند.

کارشناس مسائل اقتصادی با اعلام اینکه اگر دولت مصمم باشد تا چای مرغوب و مصرف کننده پسند داشته باشد این امر نیازمند برنامه ریزی صحیح و مدون است، افزود: دولت گذشته و فعلی تا مقداری در این حوزه ورود کرده اند اما برای اجرای مصوبات خوب در این زمینه همواره دچار مشکل بوده ایم و هستیم و امیدواریم این مسایل به زودی حل شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه