چه کسی مسئول این ولنگاری فرهنگی است؟؛

مسجد جامع شاندرمن همچنان بدون امام جماعت، مسئولین فرهنگی همچنان در خواب

گیلانیان به خوبی جملات حمایت گونه‌ی امام جماعت مسجد جامع شاندرمن از سران فتنه را در سال گذشته در رسانه های مجازی دنبال کردند اما با وجود این، برخی مسئولان در گوشه و کنار دست از حمایت‌های ضمنی خود از این فرد بر نداشته اند.

مسجد جامع شاندرمن همچنان بدون امام جماعت، مسئولین فرهنگی همچنان در خواب

به گزارش ۸دی، مسجد جامع شاندرمن همچنان برای نماز های ظهر و عصر امام جماعت ندارد و نماز های مغرب و عشا هم هر از گاهی بدون امام جماعت معمم برگزار می‌شود و این در حالی است که تابستان به عنوان فصل اصلی اوقات فراغت دانش آموزان، بهترین زمان جهت جذب کودکان و نوجوانان به مسجد -پایگاه اصلی فرهنگ و دین- است.

امام جماعت فعلی مسجد جامع شاندرمن، به علل مختلف فاقد زمان کافی جهت اقامه‌ی نماز و برگزاری فعالیت های فرهنگی است و در چنین شرایطی حداقلی‌ترین کار ممکن اعزام مبلغین جوان و متبحر در فصل تابستان است. اما گویا آنچه در شهرستان ماسال مهم نیست، فرهنگ و دین است.

اتفاقی که در سالهای گذشته برای مسجد جامع شاندرمن رخ داده است نتیجه سکوت چندین و چند ساله مسئولین فرهنگی شهرستانی و استانی است. سکوتی که نابخشودنی است.

سکوتی که مصداق اتمّ «ولنگاری فرهنگی» است. مصداق اتم ولنگاری فرهنگی آن جوان بد حجاب نیست، مایی هستیم که در برابر بدیهی‌ترین وظایف با خودمان و هم صنفی‌هایمان تعارف می‌کنیم.

خوب است سخنرانانی که از طلاق و بزهکاری و بی‌حجابی و هزاران ناهنجاری در شهرستان گلایه دارند، آقایانی که برای درمان درد بی‌حجابی داروی گردهمایی و همایش و تظاهرات تجویز می‌کنند، دوستانی که همه مشکلات را در بحث‌های سیاسی تاریخ گذشته خلاصه می‌کنند و در یک کلام، مدعیان دین و فرهنگ در شهرستان و استان، نگاهی هم به مساجد بیندازند. موتور محرک دینداری و عامل اصلی عدم شکلگیری ناهنجاری‌ها جایی جز مساجد است؟ مسئولیت چراغ خاموش مساجد، با کیست؟

یادمان نرود شاندرمن نیمی از شهرستان ماسال است و خاموشی چراغ مسجد شاندرمن یعنی خاموشی بخش عمده‌ای از ظرفیت فرهنگی و دینی شهرستان.

حرفی از مساجد روستاها نمی‌زنیم که داستانی مفصل است.

همه‌ی این مسائل را بگذارید کنار تذکرات اخیر رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی اقامه‌ی نماز جماعت در مساجد و ویژگی‌های ائهه‌ی جماعت:
•  مسجد بایستی برقرار باشد … وقت نماز، مسجد باید باز باشد. هر سه وقت در مسجد باید نماز جماعت برگزار بشود … و درِ مسجد از پیش از ظهر که باز می‌کنند برای نماز ظهر و عصر، تا شب بعد از نماز عشا باز باشد؛ این‌جور نباشد که درِ مسجد را ببندند.
•  بعضی‌ها مسجد را از مسائل سیاسی می‌خواهند بکلّی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیش‌نمازی محض. این همان سکولاریسم است.
•  بایستی برای جوانها جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد.

•  یکی از کارهای اساسی عبارت است از امامت مسجد؛ [این‌] یک کار مهم است؛ به‌عنوان یک کار حاشیه‌ای نباید به آن نگاه کرد. اینکه ما به کارهای روزانه‌مان، به مشاغل گوناگونمان برسیم، بعد سر ظهر یا مغرب با عجله‌ی تمام در ترافیک و مانند اینها خودمان را برسانیم -نیم‌ساعت، سه‌ربع هم از وقت دیر شده باشد- برویم آنجا بِایستیم به نماز، این کم گذاشتن در حقّ مسجد است. این را باید یک شغل مهم و اساسی به‌حساب آورد.

• اگر چنانچه در زیر عبای بنده کسی حرفی بزند که من با آن مخالفم، خب بایستی او را از زیر عبایم بیرون کنم؛ همه‌ی وزن و وزانتی که صاحب عبا دارد، پشتوانه‌ی آن حرف خواهد شد. حرف، اینها است؛ بصیرت سیاسی که ما میگوییم یعنی این. بفهمیم که چه کسی دارد ما را به کجا میبرد، به کجا دعوت میکند، به کجا میکشانَد.  (رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جماعات مساجد جامع تهران ۳۰ مرداد ۹۵)

تصاویر زیر مربوط به روزهای اخیر و از اقامه‌ی نماز در مسجد شاندرمن گرفته شده است:

این تصاویر را مقایسه کنید با تصاویر زیر که در سال ۸۵ و از یکی از کلاسهای قرآنی این مسجد گرفته شده است و ذکر این نکته که مسجد جامع شاندرمن، در سالهای بین ۸۰  تا ۸۵ یکی از فعالترین مساجد فرهنگی استان گیلان بود و بزرگترین نوارخانه مساجد استان در آن قرار داشت و یک کتابخانه‌ی غنی با تعداد زیادی عضو در آن مستقر بود اما در تابستان های اخیر (که اوج فعالیت های فرهنگی در مساجد است) اقدام فرهنگی قابل توجهی صورت نگرفته است و بخشهای فرهنگی قبلی نیز بکلی تعطیل شده اند:

مسجد شاندرمن کلاسها یقرآنی (2)

مسجد شاندرمن کلاسها یقرآنی (1)

نکته‌ی پایانی اینکه گیلانیان به خوبی سخنان حمایت گونه‌ی امام جماعت مسجد جامع شاندرمن از سران فتنه را در سال گذشته در رسانه های مجازی دنبال کردند اما با وجود این، برخی مسئولان در گوشه و کنار دست از حمایت‌های ضمنی خود از این فرد بر نداشته اند و همین حمایت ها در واقع عامل اصلی رکود فرهنگی در این مسجد و کنار گذاشتن تعداد زیادی از جوانان انقلابی این شهر شده است.

همچنین متدینین انقلابی ماسال و شاندرمن بارها در خصوص وضعیت دومین مسجد جامع و بزرگ شهرستان ماسال به امام جمعه‌ی فعلی و امامان جمعه‌ی پیشین این شهرستان مراجعه کرده‌اند و هر بار ائمه جمعه از برنامه‌ریزی آرام و آهسته برای تغییر در مسجد سخن گفته اند و نهایتا پس از چند سال هیچ اقدامی را در این راستا انجام نداده اند و خودشان جایگاهشان را به فرد بعدی داده اند و این روزها هم به نظر می‌رسد علی‌رغم سخنان رهبر انقلاب درباره‌ی اداره‌ی امور مساجد، هیچ عزمی از سوی مدیران فرهنگی شهرستانی و استانی برای احیای مجدد مسجد جامع شاندرمن دیده نمی‌شود.

آنطور که مشخص است مسئولان شهرستانی به این نتیجه رسیده‌اند که باید امام جماعت جدیدی در شاندرمن فعالیت خود را آغاز کند اما گویا برخی همچنان از انجام یک عمل انقلابی در شهرستان هراس دارند و چشم خود را بر ولنگاری موجود در شهر بسته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی ۸دی، به زودی به برخی مسائل جاری و گذشته درباره‌ی فعالیت‌های مسجد جامع شاندرمن و مسائل مبتلا به آن خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
عین . میم
مشکل اساسی محافظه کاری ائمه جمعست وقتی به ائمه جمعه مراجعه میشه میگن داریم کم کم کار رو پیش میبریم این کم کم انقدر طول کشیده که دیگه نسلی از جوانان مومن شاندرمن رفتن و نسل بعدی بستر تربیت نداشت و الان خلا در شاندرمن جدی هست رهبر انقلاب انقلابی گری رو در چنین مواردی توصیه میکنن اما ما فقط بلدیم در سخنرانی ها انقلابی باشیم و در عمل غرق در تساهل و تسامحیم
نیما در پاسخ به عین . میم
دقیقا مشکل همینه : مسئولین ما در سخنرانی ها انقلابی هستند و در عمل غرق در تساهل و تسامح
نیما
هیئت امنای مسجد جامع شاندرمن که اصلا مسجد نمیان فقط دو تا سه نفرشون ما بقی هر وقت مراسمی باشه حضور پیدا میکنن و مسئولی هم اگر بیاد میرن استقبالش اعضای شورای شهر هم که جز یک نفرشون ما بقی اصلا مسجد دیده نمیشن کلا پای ثابت مسجد جامع شاندرمن این روزها ده تا پانزده نفر وجدانا حالا میگیم بله عوض کردن امام جماعت خوب از قدرت امام جمعه خارجه اما هیئت امنایی که ضعفشون اظهرو من الشمسه در کارهای فرهنگی که دیگه دست امام جمعه شهرستانه ایشون حتی حاضر نیستند این کار را هم انجام بدهند آقای امام جمعه نه اینوری نه اونوری کار مسجدو بسپارید به همین جوونهای مذهبی شاندرمن که نه اینطرفی ان نه اونطرفی ببینید چی میشه
سجاد
واقعاً برای مسولین انقلابی متاسفم، که ترس دارن یه کار انقلابی بکنن، آقا این امام جماعت محترم داره به اسلام ضربه میزنه اگه مردین جلوی فتنه گران. بگیرین دیگه، توی حرف دم از اسلام میزنین ولی تو عمل بر عکس
رضا ع
بنده بعنوان یک شاندرمنی مدتهاست که بخاطر این رفتارهای امام جمعه دیگه نماز جمعه نمیرم اگر هم برم وقتی میرم که امام جمعه موقت بخونه
بیژن
امام جمعه شهرستان کاری کردن که جوون های ما از رفتن حتب به نماز جمعه امتناع میکنن من خودم از وقتی این رفتارهای متفاوت امام جمعه رو دیدم از رفتن به نماز جمعه منصرف شدم
یاسر
شهید کوچک زاده ها و سیرت نیا ها نرفتن شهید بشوند که مسئولین بر صندلی نرم تکیه بزنند و بی خیال همه چیز باشند اون دنیا شهدا جلوی شما را خواهند گرفت
خوش مسلک
سایت وزین 8دی شما دیگه چرا!؟ تا مسجدی رونق میگیره و نماز در آن مسجد باشکوه برگزار میشه روحانی و هیئت امناء و.... میشن فتنه گر! تو رو خدا بس کنید و از دین و انقلاب برا ی اهداف جناحی خرج نکنید که حاصلش میشه حمله به سفارت عربستان و طلبکار شدن وهابیها و محرومیت حج ایرانیان و .... تا دیر نشده امام جماعت مورد قبول مردم شاندرمن رو به محراب و مسجد برگردانید و عذرخواهی کنید ، مثل سعید مرتضوی!!
عماد در پاسخ به خوش مسلک
عزیز تعداد نماز گزاران مسجد شاندرمن انگشت شمار شدن و متاسفانه امام جماعتش مدتها بود نبود پیش نماز هم یه بنده خدایی لباس شخصی بازنشسته نیروی انتظامی
در حاشیه