امام جمعه‌ی آستانه اشرفیه در گفتگو با 8دی:

محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حجاب تلقی غلط و اشتباهی است

امام جمعه آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه تاکید بر روی حجاب در جای خودش مهم است گفت: چه بسا مسائل دیگری وجود داشته باشد که زمینه ی این رفتار های ناهنجار بوده و اگر آنها اصلاح شود این مسائل نیز حل و فصل گردد.

محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حجاب تلقی غلط و اشتباهی است

حجت الاسلام محمد ساجدی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه معروف به هر امر خیر و پسندیده و منکر به هر امر ناپسند و حرام گفته می شود اظهار داشت: بسیار واضح و طبیعی است که امر به معروف و نهی از منکر در همه ی حوزه ها از جمله رفتار فردی، روابط خانوادگی، عرصه ی اجتماعی و همه ی حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مصداق پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی تنها بر روی حجاب در امر به معروف و نهی از منکر تاکید می کنند افزود: این اشتباه است، نه اینکه حجاب مهم نباشد بلکه به عنوان یکی از ارزش های اسلامی مسئله ای قابل توجه است و حتی بی حجابی می تواند منشا بسیاری از مفاسد اخلاقی و روابط نامشروع شده و چهره ی نظام اسلامی را خراب کند.

امام جمعه آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه تاکید بر روی حجاب در جای خودش مهم است گفت: چه بسا مسائل دیگری وجود داشته باشد که زمینه ی این رفتار های ناهنجار بوده و اگر آنها اصلاح شود این مسائل (بی حجابی و …) نیز به عنوان معلول مسائل دیگر حل و فصل گردد.

ساجدی با تاکید بر اینکه (محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حجاب) تلقی غلط و اشتباه ماست اظهار کرد: اگر آیات قرآن و روایات به درستی فهم شود و عمل گردد، معلوم خواهد شد امر به معروف و نهی از منکر مفهوم عامی دارد.

وی افزود: امام (ع) در توجیه اهمیت و فلسفه این مسئله می فرمایند: ” إِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الاَْنْبِیَاءِ وَمِنْهَاجُ الصَّالِحِینَ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ” این یعنی با امر به معروف و نهی از منکر است که واجبات زمینه تحقق پیدا می کند و می توان از وقوع محرمات پیشگیری کرد ولی ممکن است افراد در جایگاه های مختلف، چه شهروندان عادی و چه سیاستگذاران و مدیران تلقی محدود و نادرستی داشته باشند، در حالی که باید بدانیم اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مسائلی که تاثیرات عمیق تر و پایدار تری دارد بیش از موارد جزئی و مصداقی خواهد بود.

امام جمعه آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر در دراز مدت بسیار مهم است اظهار داشت: اگر مردم نپذیرند، رفتارشان را اصلاح نکنند و تحولی در فرهنگ عمومی ایجاد نشود، در این زمینه شاهد تحول مثبتی نخواهیم بود.

ساجدی با بیان اینکه به عنوان یک امر فوریت دار مسلما در کوتاه مدت نقش مسئولین اصلی تر و مهم تر خواهد بود گفت: این مسئولین هستند که باید سیاست گذاری درست بکنند، تصمیم گیری های درست انجام بدهند، اقدامات لازم را در راستای وظایف قانونی به طور جدی به انجام برسانند و از جمله در زمینه افزایش آگاهی مردم و ارتقا فرهنگ عمومی در این مورد (امر به معروف و نهی از منکر) نقش خودشان را ایفا کنند.

وی در ادامه افزود: سپس در مرحله‌ی بعد طبیعی است که مردم هم تحت تاثیر این سیاست ها، این مقررات، این رویه ها و این تبلیغات می توانند همراه و پشتیبان باشند، فلذا نقش اولیه را برای مسئولین باید قائل شد و در گام بعد همراهی مردم و حمایت آنها از مسئولین نقشی اساسی خواهد داشت.

امام جمعه آستانه اشرفیه در پایان اظهار کرد: معتقد هستم اگر امر به معروف و نهی از منکر که دو واجب مهم در واجبات اسلامی است و به عنوان یکی از اصول در قانون اساسی آمده تا جدی گرفته نشود، درست فهمیده نشود و درست اجرا نگردد با آسیب ها و ناهنجاری های زیادی در سطوح مختلف مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی
بالاخره داریم موفق میشیم کشف حجاب رو در ایران عادی کنیم،الان در سواحل استان و نقاط تفریحی مثل سقالکسر که رسما عده ای کشف حجاب میکنند
ناشناس در پاسخ به علی
ربطی نداشت!
در حاشیه