نگاهی متفاومت به سالروز رحلت حضرت خدیجه(س)؛

انفاق فرهنگی؛ از خدیجه کبری(س) تا عمار/وقت آن است که برای فرهنگ و هنر انفاق کنیم

امروز، دهم ماه رمضان المبارک روز ارتحال بانویی بود که به واسطه تمکن مالی که داشت کمک‌های مالی فراوانی به پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان کرد و او را مصداق بارز آیه انفاق کرد چه اینکه این روزها نیز در مسیر او می‌توان حرکت کرد.

انفاق فرهنگی؛ از خدیجه کبری(س) تا عمار/وقت آن است که برای فرهنگ و هنر انفاق کنیم

به گزارش ۸دی، امروز دهم ماه رمضان المبارک روز ارتحال بانویی بود که به واسطه تمکن مالی که داشت کمک‌های مالی فراوانی به پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان کرد به طوری که می‌توان گفت مکتب اسلام به واسطه کمک‌های مالی او رشد کرد و بارور شد.

او خدیجه(س) است که پیامبر اکرم (ص) درباره او فرمودند که «اسلام با شمشیر علی(ع)و مال خدیجه(س) بر پا و استوار شد واستقامت یافت».

به نوعی می‌توان گفت حضرت خدیجه(س)، همه اموال خود را خرج یک کار فرهنگی که همان تبلیغ اسلام باشد، کرده است تا جایی که این اموال تمام شد و آن حضرت به تنگدستی فرو رفت اما منزلت بالا و والایی را از آن خود کردند.

رسول خدا‌(ص) در این باره فرمودند:ما نفعنی مال قط مثل ما نفعنی مال خدیجه؛(صدوق، محمد بن علی، امالی، قم: موسسه البعثه، ۱۴۱۷ ق، ص۴۶۸) هرگز هیچ ثروتی همانند ثروت خدیجه، به من سود نبخشید.

آن حضرت بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی، همه اموال خویش را در راه اقامه توحید در جامعه شرک‌آلود جهان عصر بعثت، در اختیار آخرین فرستاده الهی گذاشت لذا حضرت خدیجه به جهت انفاق اموال خود، ‌مصداق کامل و بارز آیه شریفه ۲۶۲ سوره بقره(الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ یُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواُ مَنًّا وَلاَ أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ) است که می‌فرماید: آنان دارایی‌های خویش را در راه خدا انفاق می‌کنند. آنگاه از پی آنچه انفاق نموده‌اند، نه منتی می‌گذارند و نه آزاری می رسانند (اینان) پاداش‌شان نزد پروردگارشان محفوظ است و آنان نه بیمی خواهند داشت و نه اندوهگین می‌شوند.

در طول تاریخ اسلام نیز الگو گرفتن از حضرت خدیجه(س) یکی از مواعظ بزرگان بوده و هست؛ چه اینکه بازار همیشه بخشی از کمک به تبلیغ و کمک به حوزویان را بر عهده داشته است که یک نمونه آن کمک‌های بازاریون به تاسیس حوزه علمیه قم به ریاست آیت‌الله حائری(ره) است.

اما گویا این روزها این فضا کمتر و کمتر می‌شود و اصالت سود بر اقتصاد هنر و فرهنگ مستولی یافته و «پاسارگاد»ها در کنار سفارت‌خانه‌ها به یاد فرهنگ و هنر افتاده‌اند در حالی که باید بر انفاق و وقف مال برای کارهایی در مسیر فرهنگ انقلاب و هنر تلاش کرد و پای فشارد که رفتارهای خدیجه‌گونه است که می‌تواند فرهنگ انقلاب و اسلام را ترویج دهد.

یکی از کارهایی که چندی پیش در این زمینه کلید خورده اما «انفاق‌های فرهنگی جشنواره عمار» است که در پی تجربیات گسترده کمک‌های مردمی در جریان اکران‌های مردمی این جشنواره شکل گرفته تا امکانی فراهم کند که مردم به فعالیت‌های فرهنگی این جشنواره کمک کنند.

به واقع این جشنواره راه را به بسیاری از تجار و بزرگان اقتصادی این کشور نشان داده است که اگر روزی اسلام به اموال ام‌المومنین خدیجه(س) برای تبلیغ اسلام نیاز داشت و روزی به تاسیس حوزه علمیه قم و پرورش انسان‌های متعالی چون امام خمینی(ره) نیاز داشت امروز به کار و تلاش در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند است.

همین چند روز پیش بود که مهدی یارمهری، دبیر جشنواره عمار شهر قدس استان تهران که طلافروشی دارد پس از مشورت با علما و اجازه از دفتر مرجع تقلیدش تصمیم گرفت نصف خمسش را که ۳۰ میلیون تومان بود صرف امور فرهنگی کند.

خودش می‌گفت: از این مبلغ برای اکران ها و تبلیغات استفاده کردیم و برکت آن را هم دیدیم. علاوه بر این که ماه به ماه این مقدار پول را جمع می کنیم و لوازم ضروری کارمان مثل پروژکتور، دوربین فیلم برداری، لپ تاپ و.. را تهیه کرده‌ایم.

باشد که این مسیر مستدام باشد.

منبع: عمار فیلم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه