خشمگین ، اما بی اقتدار/ مداخله روسیه در سوریه ، ترکیه را از مدار جلوه گری خارج کرد

با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ترکیه ، آنها باید در هرگونه تصمیمی که مربوط به سوریه است عمیقا دخالت داشته باشند اما همچنان به عنوان یک بازیگر کوچک باقی مانده اند و این مسئله روز به روز آنها را از رسیدن به اهداف سیاسی شان دور تر می سازد.

خشمگین ، اما بی اقتدار/ مداخله روسیه در سوریه ، ترکیه را از مدار جلوه گری خارج کرد

به گزارش سرویس بین الملل ۸دی، رویترز نوشت، هرچند ترکیه بابت ورود روسیه به حریم هوایی اش خشمگین است اما از سوی دیگر کاری هم نمی تواند انجام دهد ، وابستگی تجاری و انرژی اش به روسیه دست هایش را بسته است و سیاستش در سوریه نیز به هم ریخته.

بعد از اینکه مسکو هفته گذشته عملیات جنگی هوایی را برای حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه آغاز کرد ، رجب طیب اردوغان اعلام نمود صبرش از جت های روسی که از حریم هوایی ترکیه عبور کرده اند به سر آمده و هشدار داد تهاجم به ترکیه ، تهاجم به ناتو است.

اقدامات روسیه برای اردوغان که در وین تلاش می کرد تا اسد را برکنار کند بسیار آزار دهنده است. آمدن روسیه روشن کرد که سیاست های ترکیه در قبال سوریه ناکارآمد است. بارها دیده اید که روسیه وآمریکا نقش های پرقدرتی را در منطقه بازی کرده اند و خود را به عنوان بازیگران منطقه ای با توجه به توانایی توسعه ی نفوذی که دارند تحمیل کرده اند.

ترکیه بیش از ۹۰۰کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و سیاست مرز های باز در طول جنگ موجب سرازیر شدن بیش از ۲.۲ میلیون پناهنده گشته که بیش از ۷.۶ بیلیون دلار هزینه را برای آنها در پی داشته است.

ترکیه هم به عنوان یکی از اعضای ائتلاف آمریکا علیه داعش مانند عربستان سعودی و قطر ، بگونه ای مورد تهاجم هوایی توسط روسیه قرار گرفته است. آنها حتی برای اینکه در شمال سوریه که نردیک مرزهایشان می باشد منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود تلاش های بسیاری انجام دادند ، طرحی که واشنگتن نیز طرفدارش نبود.

ترکیه امکان مانور زیادی ندارد … تنها چیزی که برایشان مانده است ، زبان تند و خشن است.

ترکیه پس از بی میلی طولانی مدت اش برای حضور در خط مقدم مبارزه با داعش ، در جولای یک تغییر جبهه دراماتیک در سیاستش اعمال کرد، پایگاه های هوایی اش را در اختیار ائتلاف ضد داعش قرار داد ، و هواپیماهای ترکی را نیز به صحنه ی نبرد در شمال سوریه فرستاد.

سپس وزیر خارجه ترکیه در آگوست اعلام کرد حملات وسیع هوایی مشترک با آمریکا به زودی آغاز می شود ، نقشه ای که ترکیه امیدوار بود موجب ایجاد منطقه ی هوایی امن در مرزهایش شود ، اما با پیشرفت چندانی رو به رو نشد.

با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ترکیه ، آنها باید در هرگونه تصمیمی که مربوط به سوریه است عمیقا دخالت داشته باشند اما همچنان به عنوان یک بازیگر کوچک باقی مانده اند و این مسئله روز به روز آنها را از رسیدن به اهداف سیاسی شان دور تر می سازد.

Capture

سیاست عملی

حملات هوایی روسیه ، به این معناست که هواپیماهای روسی و آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم برای اولین بار در حریم هوایی یکسان از یک کشور به پرواز در می آیند و این امر انتظار ترکیه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع که مدت هاست برای آن تلاش می کند را ازهر زمانی بعید تر می سازد.

آیکان اردمیر(Aykan Erdemir ) عضو بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن گفت حضور روسیه گزینه های ترکیه را به شدت محدود کرده ، آنکارا مجبور است که هوشیار تر و محتاط تر در خاورمیانه عمل کند.

من فکر می کنم گزینه منطقه امن پرواز دیگر روز میز نیست و این احتمالا برای ترکیه یک فاجعه به حساب می آید. سرانجام این اوضاع از کنترل خارج می شود .. ممکن است پای ترکیه در جنگی که پایانش مشخص نیست کشیده شود.

ترکیه نسبت به تهدید امنیت مرزهایش به شدت حساس است و هم اکنون اردوغان فرمانده نیروهای ارتش به شدت از اینکه تهدید شده است به هم ریخته و ناراحت است.

یک مقام رسمی گفت هیچ تامل و درنگی در حفاظت از مرز ها نباید صورت داد. هرچند روابط بین ترکیه و روسیه خوب است اما از اتفاقاتی که در چند روز گذشته رخ داده نمی توان به سادگی عبور کرد.

اما با نزدیکی زمستان ، زمانی که نیاز به انرژی به اوج می رسد و همچنین انتخابات مجلس ترکیه در نوامبر ، جایی که حزب حامی اردوغان حزب AK باید نگران حفظ اکثریت خود باشد، دلایل داخلی زیادی را مطرح می سازد تا اردوغان را مجبور کند از هرگونه مواجهه ای با مسکو بپرهیزد.

ترکیه تقریبا همه ی انرژی مورد نیاز خود شامل ۶۰ درصد از گاز و ۳۵ درصد از نفت را از روسیه وارد می کند. همچنین میزان زیادی از توریسم ترکیه وابسته به روسیه است.

وابستگی های تجاری نیز عمیق است. شرکت انرژی اتمی روسیه ( روس اتم ) متعهد شده است اولین پایگاه تولید برق هسته ای ترکیه را در پروژه ای ۲۰ بیلیون دلاری بسازد. از طرفی طرح لوله کشی خط گازی از روسیه نیز روی میز است.

حسن سلیم تحلیلگر روسیه و قفقاز اندیشکده USAK گفت هر دو طرف با احتیاط عمل می کنند تا از وقوع بحران جلوگیری شود. در وضعیت کنونی هیچکدام از طرفین مایل به خراب کردن روابط نیستند.

علی شاهین قائم مقام روابط خارجی حزب AK ترکیه گفت اقدامات روسیه آینده روابط دوجانبه را تهدید می کند اما تاکید کرد که هیچیک از طرفین مایل به بدتر شدن وضعیت نیستند.

او در پایان اشاره کرد، ترکیه کاملا نارضایتی خود را اعلام کرده و پای ناتو را وسط کشیده است. نقش ترکیه مشخص است اما فکر نمی کنم روسیه این اقدامات را ادامه دهد و بگذارد روابط خراب گردد.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه