نظر نمایندگان گیلان درباره عملکرد دولت در قبال فاجعه منا و طرح استیضاح ظریف چیست؟

در پی رخداد فاجعه عظیم منا و جان باختن بیش از ۴۶۰ تن از حاجیان ایرانی واکنش ۸ تن از نمایندگان گیلان به عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در قبال آل سعود را در ادامه می خوانیم.

نظر نمایندگان گیلان درباره عملکرد دولت در قبال فاجعه منا و طرح استیضاح ظریف چیست؟

به گزارش ۸دی، در پی رخداد فاجعه عظیم منا و جان باختن بیش از ۴۶۰ تن از حاجیان ایرانی واکنش ۸ تن از نمایندگان گیلان به عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در قبال آل سعود را در ادامه می خوانیم:

NAMAYANDEGAN

 

 

عاشوری نماینده فومن و شفت: فعلا استیضاح را به صلاح نمیدانم و مخالف هستم

ASHOORI

ناصر عاشوری در گفتگو با بهجت نیوز، با اشاره به سوء مدیریت مقامات سعودی در اداره مناسک حج امسال گفت: مادامی که اداره حج به دست آل سعود باشد باید شاهد چنین موارد باشیم و بهترین راهکار این می‌باشد که کشورهای جهان اسلام در اداره حج به عربستان کمک کنند و یا مشاوره بدهند.

ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در خصوص عملکرد دولت در مواجهه با بحران پیش آمده در عربستان گفت : وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه چندین بار پیاپی درخواست ورود به این کشور را داده بودند اما مسئولان عربستانی هربار درخواست ایران را رد میکردند

عاشوری درباره اینکه آیا عملکرد دستگاه دیپلماسی را مناسب این حادثه میدانست یا خیر ، گفت : دستگاه دیپلماسی کشورمان پیگیریهای لازم را انجام داده بود.

وی در واکنش به زمزمه هایی که در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه مطرح میشود ، بیان کرد : تاکنون حرفی از این مسئله در مجلس مطرح نشده و فعلا استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح است و اگر چنانچه استیضاح وزیر امور خارجه مطرح شود بنده فعلا به صلاح نمیدانم و مخالف این استیضاح خواهم بود.

 

 

تامینی نماینده رشت: آل سعود به دنبال فرار از پاسخ گویی به کشورهای اسلامی میباشد/ همواره باید برخورد ما در این موارد قاطعانه باشد

TAMINI

حسن تامینی نماینده مردم رشت در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به فاجعه منا گفت: متاسفانه رژیم آل سعود بعد از اعمال جنایات فراوان در یمن و کمک به تروریستهای تکفیری در عراق و سوریه، این بار با بی کفایتی خود در حادثه رمی جمرات و منا ، به دنبال فرافکنی و متهم نمودن دیگر کشورهای مسلمان، به خصوص ایران بوده است.

نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه این رفتارها زشت و خائنانه است گفت: آل سعود به دنبال فرار از پاسخ گویی به کشورهای اسلامی میباشد. البته هرچند به خاطروابستگی رسانه های دنیا به آمریکا، این رسانه ها سعی میکنند که موضوع را به شکل واقعی بازتاب ندهند، ولی دنیا همه ی این حوادث را مشاهده میکند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در این قضایا می بایست قاطعانه تر عمل بکنیم و احساس بنده این است که رهبرمعظم انقلاب با سخنان قاطع و به موقعشان دل همه ی داغداران و مردم ایران را شاد نمودند.

تامینی در پایان گفت: همه ی ما نمایندگان در راستای خدمت به فرمایشات آقا هستیم و اگر قرار بر دادن هزینه ای باشد قطعا در این راه پرداخت میکنیم و همه دیدیم که بعد از فرمایشات آقا بود که سران رژیم سعودی از آن موضع قبلی خود برگشتند و احساس خطر نمودند و ظاهرا همکاری سعودی ها در این خصوص با ایران بیشتر شده است و پیشنهاد بنده این است که همواره باید برخورد ما در این موارد قاطعانه باشد.

 

قربانی نماینده آستانه اشرفیه: بهتر بود رویکرد دو روز اخیر دولت در ابتدای حادثه دردناک منا نیز اتفاق می‌افتاد

QORBANI

رئیس مجمع نمایندگان گیلان درگفتگو با خبرنگار آستان‌خبر با بیان اینکه بی‌تدبیری‌های حکام آل سعود موجب از دست رفتن هزاران مسلمان و تعداد زیادی از هم‌وطنانمان شد اظهار کرد: عربستانی کشوری نیست که ما در برابر بداخلاقی‌های آن‌ها این‌طور کوتاه بیاییم.

محمدحسین قربانی بابیان اینکه در چند روز نخست در پیگیری رویکردهای این حادثه جان‌گداز جو سیاسی به نفع ما نبود اظهار کرد: موضع‌گیری قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوشهر موجب تغییر در رویکرد جهانی و عملکرد دولت برای پیگیری بیشتر این حادثه شد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: احضار کاردار عربستان در چند نوبت و تصویب اعزام چند نفر از وزرا در جلسه هیئت دولت به عربستان ازجمله اقدامات دولت در چند روز نخست بود که عربستان از دادن ویزا به مسئولین ایران خودداری می‌کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم استقبال از پیکرهای جان‌باختگان فاجعه منا گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور می‌تواند رویکرد سیاسی را به نفع ما تغییر دهد که این موضوع می‌بایست از روز اول صورت می‌گرفت.

قربانی با مناسبت خواندن عملکرد دولت پس از تذکر قاطع رهبر معظم انقلاب به حکام سعودی اظهار کرد: جا داشت که وزارت امور خارجه این موضع‌گیری‌ها را به‌صورت شفاف و قاطع از روز اول در دستور کار قرار می‌داد زیرا بنا بر فرمایش امام راحل کوتاهی ما باعث پیشروی دشمنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما در بدترین شرایط دوران دفاع مقدس ذره‌ای از ارزش‌هایمان کوتاه نیامده و زیر بار ظلم نرفته و نخواهیم رفت افزود: اقتدار و شجاعت نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و بسیج بارها به اثبات رسیده و باید در مقابل منافع کسانیکه در برابر عزت نظام می‌ایستند با تمام قوا خواهیم ایستاد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اذعان به اینکه درمجموع به عملکرد دولت نمره قبولی می‌دهم گفت: بهتر بود رویکرد دو روز اخیر دولت در ابتدای حادثه دردناک منا نیز اتفاق می‌افتاد تا موجب افزایش اقتدار ما در دنیا شود.

 

 

شکری نماینده ماسال، تالش و رضوانشهر: سال گذشته گفتند تلفن اوباما اتفاقی رخ داده است امسال هم می گویند این دست دادن اتفاقی رخ داده است

SHEKARI

محمود شکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ماسال، درباره موضوع دست دادن وزیر امور خارجه کشورمان با اوباما اظهار داشت: آقای ظریف اشتباه کردند. این موضوع احتمالا سیاسی بازی است. گفته اند بصورت شانسی و اتفاقی با هم روبرو شده ایم.

وی افزود: سال گذشته گفتند تلفن اوباما اتفاقی رخ داده است امسال هم می گویند این دست دادن اتفاقی رخ داده است. چگونه می شود که آقای اوباما اتفاقی با شما روبرو شده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن در هر صورت دشمن است و ما باید جانب احتیاط را در مسائل دیپلماتیک رعایت می کردیم.

حکیمی نماینده رودبار: دست دادن ظریف با اوباما به ضرر نظام بود/ قاطعانه به استیضاح ظریف رأی مثبت می دهم

HAKIMI

عطاء الله حکیمی نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار درسیاهکل در رابطه با عملکرد دولت پس از حادثه منا، با بیان اینکه رژیم جلاد عربستان به  جز زبان زور چیز دیگری را نمی فهمد، اظهار داشت:  دولت لازم است که مقداری محکم تر و قوی تر در ارتباط با دیپلماسی خارجی کار بکند.

وی افزود: تلاش دولت در حد دیپلماسی بوده و پی گیری های بسیار نرمی پس از حادثه منا انجام شده است که این تلاش ها در ارتباط با رژیم هایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان به هیچ وجه پاسخگو نیست.

این نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد: رژیم آل سعود سریحا ایران و همه کشورهای اسلامی را سرکار گذاشته بود ولی به محض اینکه مقام معظم رهبری در نوشهر یک پیام کوتاه و یک هشدار کوچکی دادند نتیجه برعکس شد و آنها حاضر شدند همکاری کامل را با ایران داشته باشند.

حکیمی در رابطه با استیضاح وزیر امور خاجه دولت یازدهم گفت: ظریف وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و ما نیز احترام وی را حفظ می کنیم؛ ولی آقای ظریف باید بداند که آمریکا دشمن ما است.

وی با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ما کاملا آشکار است، تصریح کرد: آمریکایی که همین الان به قول خودش برجام را در کنگره خود تصویب کرده است؛ اما همزمان نیز از هر جهت که قابل تصور باشد در حال تحدید کردن ایران است. به صورت رسمی نیز اعلام می کند که تحریم ها را برنمیداریم، پول های ما را آزاد نمی کنند و در صورت امضای برجام نیز هیچ همکاری دیگه ای با ما نخواهد کرد و همه این ها نشان دهنده دشمنی آمریکایی ها با جمهوری اسلامی ایران می باشد.

نماینده رودبار با انتقاد شدید از دست دادن ظریف با اوباما در راهروی سازمان ملل، تأکید کرد: چرا باید من با دشمن دست بدهم؟! حرکت آقای ظریف اصلا به صلاح نظام جمهوری اسلامی نبوده و قطعاً به ضرر ایران تمام شده است. به نظر من این مسیر، مسیر اصلا خوبی نبوده و آقای ظریف باید پاسخگو باشد و در این شکی ندارم.

حکیمی در پاسخ به خبرنگار درسیاهکل که در صورت استیضاح ظریف، شما جزو موافقین استیضاح خواهید بود یا مخالف آن، گفت: من تا این زمان جزو امضاء کنندگان استیضاح نبودم، اما اگر بخواهد استیضاح بشود قاطعانه به آن رأی مثبت می دهم و ۱۰۰ درصد موافق استیضاح ظریف هستم.

وی ادامه داد: ما منکر تلاش ها و پی گیری های آقایان از جمله آقای ظریف نیستیم، ولی قرار نیست که با یک سری برخوردهای غیر اصولی و بدور از شأن جمهوری اسلامی، وجهه نظام جمهوری اسلامی را زیر سئوال ببرند. این حرکات ۱۰۰ درصد به ضرر ایران تمام خواهد شد و در مذاکرات قطعا به نفع ما نخواهد بود.

 

 

کوچکی نژاد نماینده رشت: بعد از فاجعه منا دستگاه دیپلماسی به کندی حرکت کرد/ خوش و بش ظریف با اوباما موجب دلخوری ملت شد

KOOCHAHI NEZHAD

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی هشت دی در خصوص فاجعه منا و عملکرد دولت تدبیر در قبال این حادثه گفت: در رابطه با فاجعه ای که در منا پیش آمد و چند هزار نفر از مردم کشته شدند واقعا یک حادثه ی بسیار هولناکی است و شاید هنوز ابعاد این حادثه کامل روشن نشده ، باید سازمان های بین المللی ، دادگاه لاحه همه ی اینها باید ورود بکنند و یک کمیته حقیقت یابی تشکیل بدهند و واقعه را به طور دقیق مورد بررسی قرار بدهند.

وی در ادامه گفت: نمیشود باور کرد که چهار پنج هزار نفر آدم در یک فشردگی جمعیت فوت بکنند. این در دنیا سابقه ندارد حالا گاهی اوقات حادثه پیش امده و چند نفر زیر دست و پا له شدند ولی نه این حجم جمعیت که به این شکل و آن هم جمعیتی که همه ساماندهی شده هستند ، همه در غالب کاروانها هستند و جمعیت بدون سازماندهی نیست و میتوانستند هشدار بدهند به کاروانها که نیروهای خودشان را جابه جا کنند تا فشردگی کمتر پیش بیاید. معلوم است که این واقعه از عمد بوده و این حادثه هیچ توجیهی ندارد .

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم که دستگاه دیپلماسی ما در این بخش واقعا فعال تر بشود. در حالی که دیدیم وزیر امور خارجه ما با اوباما خوش و بش میکند! خب این واقعا موجب دلخوری مجلس و نمایندگان ملت و خود ملت میشود و همه میدانیم که پشت جنایتی که عربستان دارد انجام میدهد چه در یمن چه در سوریه چه در جاهای دیگر که گروههای تروریستی را آموزش میدهد آمریکا است که دارد حمایت میکند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: این نوع واکنشی که دستگاه دیپلماسی ایران انجام داد واکنش محکمی نبود و این مواضع انقلابی و قاطعی که مقام معظم رهبری اعلام کرد که ما اقداماتی در خصوص گستاخی های عربستان انجام میدهیم و این عقب نشینی شدید عربستان را به همراه داشت و اگر این مواضع انقلابی مقام معظم رهبری نبود این ها پیکرها را تحویل نمی دادند و نمیگذاشتند که بیمارستان ها را سرکشی کنند و مصدومین و متوفی ها را شناسایی بکنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما انتظار داشتیم که دستگاه دیپلماسی ما تلاش میکرد به جای اینکه حضرت آقا وارد میدان بشوند و این برخورد قاطع را با عربستان داشته باشند . بعد از اون هم دستگاه دیپلماسی به کندی حرکت کرد.

وی در ادامه گفت: من در شرایط فعلی با استیضاح ظریف موافق نیستم چون به صلاح نیست. باید مجلس با تذکر وزیر امور خارجه را متنبه کند که این نوع تحرکات در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و با توجه به اینکه ما در شرایط سخت دیپلماسی هستیم.

وی همچنین گفت: تیم وزارت خارجه هم بالاخره تلاش کردند و مقام معظم رهبری هم تایید کردند و برای اینکه بتوانند توافق برجام را با سرعت و با اقتدار به جلو ببرند موضوع استیضاح مناسب شرایط انقلاب و امروز جامعه نیست.

کوچکی نژاد در پایان گفت: من از همه ی جراید و مردم ایران تشکر میکنم و به مردم گیلان هم تسلیت عرض میکنم ، تعدادی از جانباختگان گیلانی هستند و پیکر مطهرشان امروز به گیلان آمد. انشالله که مراسم تشییع پیکر این عزیزان پر شور برگزار می شود و  انشالله بتوانیم او وظیفه ای که مربوط به ماست را انجام بدهیم.

 

 

نعیمی نماینده آستارا: دست دادن با اوباما افتخاری برای ما نیست

Naeimi

صفر نعیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ماسال، درباره دست دادن جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با رییس جمهور آمریکا اظهار داشت: اگر رئیس جمهور ما با وزیر امور خارجه آمریکا دست می داد، برای ما ذلت و خفت بود و فرقی نمی کرد که وزیر آمریکا و یا رئیس جمهور ما دست دراز کرده باشد.

وی افزود: حال که اوباما رئیس جمهور آمریکا با وزیر خارجه ما دست داده است برای ما ذلت و خفت محسوب نمی شود اما افتخاری هم برای ما نیست چرا که ما ارتباط با آمریکا را به عنوان یک کشور مستکبر افتخار نمی دانیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این ارتباط با ما در سطح وزیر و آمریکا در سطح رییس جمهور بوده است گفت: باید توجه داشت اگر ذلتی هم باشد، این ذلت برای آمریکاست نه برای ما.

نعیمی رز ضمن بیان خوی استکباری آمریکا اظهار کرد: ما آمریکا را عدد و رقمی نمی بینیم که دست دادن رئیس جمهور این کشور با وزیر امور خارجه ما برای ما عزت آور باشد.

وی در پاسخ به اینکه رأی شما درباره استیضاح وزیر امور خارجه چیست گفت: من مخالف استیضاح وزیر امور خارجه هستم و دلیل مخالفت من هم این است که دست دادن با رییس جمهور آمریکا هر چند برای ما افتخاری نیست اما مایه ذلت هم نیست بلکه خفت و ذلت در این رابطه برای آمریکاست.

 

 

جعفرزاده نماینده رشت: نه،چه استیضاحی و استیضاح برای چه!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با «لاهیجان»، در پاسخ به این سوال که موضع وزارت امورخارجه و دولت را در قبال فاجعه منا و از دست رفتن ۴۶۲ نفر از هموطنان مان چگونه ارزیابی می کنید گفت: من فکر میکنم که ابتدا به ساکن موضع منطقی گرفتند و باید مقداری مدارا کنیم تا تمام جنازه ها و زوارمان را به داخل ایران انتقال دهیم.

وی افزود: طبیعی است که بعد از این انتقال می توانیم در فضای بهتری بنشینیم و در این باره تصمیم گیری کنیم.

جعفر زاده با بیان اینکه موضع مقام معظم رهبری هم بسیار عالی بود و تلنگر و هشداری به آل سعود بود که جدی تر با داستان برخورد کنند و از طرفی هم کمک به دولت بود افزود: من فکر میکنم موضع مقام معظم رهبری کارهای دولت را بسیار تسهیل بخشید و کمک زیادی کرد.

جعفرزاده در پاسخ به این سوال خبرنگار«لاهیجان»، که با این احتساب شما به استیضاح دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه فکر هم نمی کنید با خنده گفت: نه،چه استیضاحی و استیضاح برای چه.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه