دولت و رویای استقلال اقتصادی

روندی که دولت محترم در پیش گرفته ،مسیری است که در علم اقتصاد ومشخصا در بحث توسعه قبلا امتحان خود را پس داده و هرگز به نتیجه مطلوبی نرسیده است .نظریه پردازانی چون رائول پربیش ،آلوین سو ،آندره گوندرفرنک و سمیرامین به ناکارآمدی مدل اقتصادی وابسته که شباهت زیادی به سیاستهای توسعه ای موردنظر دولت یازدهم دارد ،معترفند.

دولت و رویای استقلال اقتصادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی ۸دی نیوز، استقلال اقتصادی به این معنیست که جامعه بتواند نیازهای خود را در حد قابل قبولی از رفاه برطرف نماید و در اداره امور اقتصادی ،وابسته و متکی به دیگر کشورها نباشد. بنابراین خودبسندگی در رفع نیازهای اساسی و جلوگیری از سلطه ی کشورهای بیگانه بر اساس اقتصاد بومی، از پایه های استقلال اقتصادی است.

۱-در جوامع اسلامی نیز یکی از لوازم برتری و توفیق دولت ها در راه اجرا و احیای ارزشهای دینی، بی نیازی اقتصادی از دولت های استکباری و سلطه گر می باشد، زیرا که بدیهی است که نیاز و احتیاج به دیگران همیشه ملازم با ذلت و اسارت است.

خداوند متعال در قرآن می فرمایند؛“و لن یجعل الله الکافرین علی المومنین سبیلا”، “و خداوند هرگز کافران را بر مومنان تسلطی(قرار) نداده است” (نساء، آیه ۲)

ازین رو در اقتصادی که مد نطر قرآن کریم است، سعی بر این است که با حفظ احترام و حیثیت اسلامی، راه هرگونه نفوذ بیگانگان بر مسلمین بسته شود.

از سوی دیگر یک دولت اسلامی برای بسط و گسترش اندیشه های ناب دینی برگرفته از سیره ی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیازمند پی گیری و اجرای مولفه های استقلال اقتصادیست که نهایتا منجر به قطع هرگونه وابستگی از زورگویان و استعمار گران جهانخوار شود.

در تاریخ اسلام، همواره مخالفین منش سیاسی رسول اکرم (ص) و سپس اهل بیت(ع) برای جلوگیری از ادامه ی توزیع و انتشار اندیشه های نبوی و علوی به محاصره ی اقتصادی و تحریم مالی آنها و طرفدارانشان روی می آوردند. داستان “شعب ابیطالب” و ۳ سال محاصره سخت و شدید اقتصادی پیامبر و یارانش از سوی مشرکان قریش ، وتبعید برخی اصحاب پیامبر و امیرالمومنین مانند ابوذر و…، یا مسأله غصب فدک به عنوان میراث ماندگار و هدیه ی پیامبر(ص) به فاطمه ی زهرا (س)، می تواند از نمونه های بارز تحریم و تهدید بر علیه جریان مطالبه گر حق و عدالت خواه باشد .

باغصب فدک ،اهل بیت(ع) را در مضیقه ی شدید مالی و اقتصادی قرار دادند و توان سیاسی آنها نیز به همان نسبت تحلیل رفت. به تعبیر دیگر وجود فدک در دست اهل بیت پیامبر(ص)، به علاوه اینکه نزدیکی و علاقه پیامبر به امیرالمومنین و همسرش در نزد مردم نشان داده می شد ، امکاناتی هم در اختیار اهل بیت(ع) قرار می داد که می توانستند با کمک آن به تبلیغ حقانیت ولایت امام علی(ع)و سیره و سنت راستین پیامبر بپردازند.

همانگونه که ثروت و اموال خدیجه(س) پشتوانه ای برای پیشرفت اسلام در آغاز رسالت پیامبر(ص) بود.

بعد از ۱۴۰۰ سال از آن دوران، انقلاب اسلامی ایران نیز که برگرفته از آرمان های همان پیامبر و اهل بیت عزیزش، همواره به دنبال احیای ارزش های ناب اسلامی و صدور تفکر عدالت خواهانه به دیگر جوامع بشری بوده،و در راه احقاق حقوق امت مسلمان خود و دیگر انسان های مظلوم جهان هزینه های فراوانی را متحمل شده است.

اگر دشمنان اسلام در صدر اسلام، با تحریم های ظالمانه اقتصادی و سیاسی، سعی در جلوگیری از پرتوافشانی دین مبین اسلام توسط رسول اکرم(ص) و علی بن ابیطالب(ع) را داشتند، امروز نیز به واسطه ی همان تحریم های ظالمانه، تلاش می کنند تا پیام انقلاب اسلامی را در داخل مرزهایش محدود و محصور نمایند و با ایجاد اختلاف درخط انقلاب، آن را از مسیر خود منحرف سازند که البته همه ی این توطئه ها و ترفندهای دشمنان برای جلوگیری این ملت از دستیابی به خودکفایی اقتصادی و استقلال مالی است. بنا به فرموده مقام معظم رهبری : اگراستقلال اقتصادی یک جامعه تحقق پیدا نکرد، استقلال سیاسی این کشور هم تحقق پیدا نمیکند. تا یک جامعه اقتصاد خود را متکی به خود ،پایدار و مستقل نکند ، نمیتواند از لحاظ سیاسی ، فرهنگی،دینی و اجتماعی و… تاثیر گزار باشد.

۲- دقیقا ۳۶ سال پیش، تازه چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته بود که ساموئل هانتینگتون نظریه پرداز مشهور آمریکایی، در کتاب موج سوم دموکراسی نوشت، نباید اجازه دهیم که در آینده کشورهای اسلامی به خصوص ایران، به فن آوری انرژی صلح آمیز هسته ای دست یابند.

شاید آن روزها هانتینگتون می دانست که خودکفایی و استقلال اقتصادی ایران اسلامی و گسترش فرهنگ مقاومت اسلامی در جهان، فرهنگ و تمدن فاسد غرب را به چالش خواهد کشاند و زنگ خطری برای ارزشهای ملحدانه مسیحیان صهیونیست خواهد بود.

امروز اهمیت انرژی هسته ای که یکی از پایه های اصلی برای حفظ استقلال اقتصادی هرکشور است، از حلقه های تعیین کننده در زنجیره ی علوم و تکنولوژی است و محرومیت و پذیرفتن محدودیت نسبت به این دانش می تواند خط تکامل و توسعه ی علوم را مختل نماید.

انرژی هسته ای که دارای شاخه های علمی فراوانی در بستر خود مانند: شیمی صنعتی، مکانیک،فیزیک نور، متالوژی ،تهیه ی داروهای کمیاب پزشکی، تشخیص انواع بیماریهای هورمونی و سرطانی، دامپزشکی و اصلاح محصولات دامی ،صنایع غذایی و کشاورزی، و از همه مهمتر تولید برق با بهره گیری از نیروگاه اتمی میباشد مطمئنا از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست و رسیدن به استقلال اقتصادی بدون بهره گیری از فن آوری هسته ای تقریبا محال خواهد بود .

تعداد نیروگاه های هسته ای آمریکا امروز به ۱۰۴ نیروگاه میرسد و فرانسه ۵۹ نیروگاه هسته ای ،روسیه ۳۲، هند ۲۰و انگلیس ۱۹ نیروگاه هسته ای در خاک خود دارند که بخش عمده ای ازنیازهای صنعتی و کشاورزی وانرژی برق خود را از آنها تامین میکنند. این درحالیست که چندی پیش اوباما ،این غلام سیاه حلقه به گوش صهیونیستها، در سخنرانی خود در مرکز انیشکده سابان گفت: « اگر گزینه ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک تک پیچ و مهره های برنامه ی هسته ای ایران را حذف کنیم و برنامه هسته ای ایران کاملا نابود کنیم ، آن را انتخاب می کردم .»

دراین بین با انجام توافق هسته ای وین میان ایران و ۱+۵ و قبول محدودیتها و تعلیق های فنی گسترده چندین و چند ساله از سوی ایران ،ظاهرا وابستگی اقتصادی کشور وارد فاز جدیدی خواهد شد. متاسفانه برخی از بندهای توافق هسته ای وین و قطعنامه ی ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق محرمانه ایران و آژانس انرژی هسته ای که چند روز مانده به توافق هسته ای انجام شد، دقیقا در تقابل با استقلال اقتصادی و خودکفایی کشور در زمینه هسته ای قرار دارد و بسیاری از مردم و صاحب نظران و متخصصین ،منتظر ایفای نقش سازنده شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی در چگونگی برخورد با این توافقات ناعادلانه و نابرابر هستند .

۳-برنامه های اقتصادی و جهت گیری های سیاسی دولت یازدهم نشان دهنده ی آن است که دولت به بهانه ی توافق هسته ای به دنبال ایجاد رابطه ای فراگیر با قدرتهای غربی است و دکترین دولت از ابتدای روی کارآمدنش ، اجرای سیاست به اصطلاح تنش زدا و تعامل گرایانه با دشمنان قسم خورده ی ملت ایران بوده است ، که البته دولتمردان آن را به لحنی زیباتر به عنوان روابط سازنده با قدرتهای پیشرفته دنیا تبلیغ و تکرار مینمایند .حال این سیاست تعامل گرایانه با غرب، تا به این لحظه چه امتیازاتی را نصیب مردم و مسئولین نموده ، بماند. شاید این جمله ی حمیدابوطالبی مشاور سیاسی دفتر رییس جمهور بیانگر جهت گیری های اصلی دولت در زمینه های سیاسی و اقتصادی باشد آنجا که دولت آمریکا پس از تروریست نامیدن ایشان و ممانعت از ورودش به عنوان نماینده ی ایران در سازمان ملل ، گفت : «تعامل با آمریکا ورای مذاکرات هسته ای ، فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد و از این موقعیت برای رابطه با آمریکا استفاده نمود.» ناگفته نماند که دشمن هم شرایط موجود را فرصتی میداند برای محکم نمودن جاپای دوباره خود در کشور .روندی که دولت محترم در پیش گرفته ،مسیری است که در علم اقتصاد ومشخصا در بحث توسعه قبلا امتحان خود را پس داده و هرگز به نتیجه مطلوبی نرسیده .نظریه پردازانی چون رائول پربیش ،آلوین سو ،آندره گوندرفرنک و سمیرامین به ناکارآمدی مدل اقتصادی وابسته که شباهت زیادی به سیاستهای توسعه ای موردنظر دولت یازدهم دارد ،معترفند. نمونه بارزاین مدل اقتصادی مانند آنچه در کشورهای آمریکای لاتین در اواخر قرن ۲۰ ،مشخصا در برزیل میباشد که باعث ایجاد بدهکاریهای سرسام آور این کشور به کشورهای اروپایی شد .

دراین راستا قدرتهای توسعه یافته (شمال) روابط خود را با کشورهای کمتر توسعه یافته یا جهان سومی (جنوب،) به گونه ای تنظیم می نمایند که مواد خام مانند نفت ،گاز و معادن و منابع زیرزمینی را ازاین کشورها گرفته و در عوض کالاهای مصرف گرایانه و یا لوکس و تجملاتی خود را به این کشورها(جهان سومی) صادر میکنند و نتیجه آن وابستگی بیشترکشورهای کمتر توسعه یافته به فروش منابع و مواد خام خود ، تمام شدن معادن و منابع خدادادی این کشورها و عقب ماندن از چرخه ی پیشرفت و فن آوری های روز جهان خواهد بود.

کاش رییس جمهور محترم و مدیران ارشد دولتی به جای تکرار مباحثی از قبیل: تعامل سازنده با دنیا(بخوانید آمریکا)، وابستگی آب خوردن به تحریمها،پولهای کثیف، بورسیه های تحصیلی، شفاف سازی انتخابات، فتح الفتوح هسته ای ،دیپلماسی تدبیر بر قله توافق هسته ای و… وبه جای انتظارعنایت و گوش چشمی از سوی امثال فابیوس و گابریل (معاون صدراعظم آلمان)،(همان شیادانی که در جنگ ۸ ساله تحمیلی از دادن سیم خاردار هم به کشورمان جلوگیری میکردند ،اما بمب های شیمیایی خود را پیشکش صدام مینمودندهمان کسانی که نزدیک به هزارپلاکت خون آلوده به ایدز رابه جسم فرزندان این کشور تزریق نمودندو به جای عذر خواهی و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان ، صنعت خودروسازی راتحریم نمودند وبیشترین موانع را در مذاکرات هسته ای اخیر ایجاد نمودند) آستین ها را بالا میزدند وبه دور از شعار و لفاظی های موجود، عملا به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی میپرداختند ،که مهمترین گام برای رسیدن به استقلال اقتصادی و خودکفایی داخلیست .

یاد امام شهیدان بخیر که فرمود :« من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه در صدد استقلال و خودکفایی کشورند را میبوسم…امروزدر وفاداری خود استقامت کنید و کشور و ملت خود را از ننگ وابستگی ها و پیوستگی ها به قدرتهایی که همه شما را جز برای بردگی خویش نمی خواهند و کشور و ملت عزیزتان را عقب مانده و بازار مصرف و زیر بار ننگ ستم پذیری نگه میدارند نجات دهید و زندگی شرافتمندانه را ولوبا مشکلات، بر زندگانی ننگین بردگی اجانب ولو با رفاه حیوانی ترجیح دهید .»۱

سیدمحمدحسین حسینی

۱(صحیفه امام، ج۲۱ ،ص۲۳۳)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مرتضی رمضانی
مقاله جالبی بود احسنت هم دانشگاهی عزیز آقا سیدحسین
در حاشیه