گلایه شدیدناجیان از مسائل اخیر هیات نجات غریق /بااین شرایط همکاری نمی کنیم

علیرضا شیعیان بی دلیل از سمت رئیس هیئت غریق نجات این شهرستان برکنار شده و این موضوعی است که رنجش تمامی ناجیان را به همراه داشته است.

گلایه شدیدناجیان از مسائل اخیر هیات نجات غریق /بااین شرایط همکاری نمی کنیم

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از پایگاه خبری لاهیجان و رودبنه، علیرضا شیعیان فوق لیسانس فیزیولوژی و موسس هیئت غریق نجات در شهرستان لاهیجان است.وی سابقه چندین سال آموزش غریق نجات را در پرونده ورزشی خود دارد.علیرضا در طول پنج سال فعالیت خود توانسته پنجاه و سه ناجی و نزدیک سی مربی شنا تربیت کند. به گفته شاگران وی شیعیان با تلاش ها و دلسوزی های خود توانسته آمار غریق شهرستان لاهیجان را به صفر برسانند.

یکی از ناجیان با بیان اینکه بنده شش سال غریق نجات هستم و با شرایط دریا آشنایی کامل دارم افزود:با توجه به زحمات ناجیان در گرمای طاقت فرسای تابستان و ماه مبارک رمضان هنوز برخی از ناجیان یک یا دو ماه از حقوق خود را دریافت نکردند.

بابک رفعتی با بیان اینکه علاوه بر این موضوع با رئیس جدید هیئت غریق نجات هم تمایلی هیچکدام از همکاران تمایلی به همکاری نداریم افزود:علیرغم احترامی که برای شخص ایشان قائل هستیم اما تخصص و تجربه در پست های حساسی مثل نجات غریق که با جان انسان ها سرو کار دارد بسیار مهم است.

وی افزود:تجربه من می گوید که این کار می تواند نوعی بازی با جان انسان ها باشد،البته کسی که تجربه کافی در این امر را نداشته باشد نمی تواند در مناطق ساحلی سحرخیز محله و جیرباغ دوام بیاورد.

یکی دیگر از ناجیان در تماس با تحریریه «پایگاه خبری لاهیجان و رودبنه» با بیان اینکه از شهر لاهیجان تا روستای سحرخیزمحله نزدیک صد کیلومتر مسافت است و این مسیر طولانی و خطرات راه خود به خود مشکلاتی را به همراه دارد افزود:امیرشیعیان در طول اجرای طرح سالم سازی دریا هر روزه تمامی ۱۰ ایستگاه را که کاری بسیار زمان بر و سخت بود را بازدید می کرد و به نیروها روحیه می داد.

سعیدستارفرد افزود: امیرشیعیان با توجه به شرایط سخت سعی می کرد از لحاظ تغذیه ، سرکشی از نیروها و روحیه دادن به آنها چیزی کم نگذارد.

سیدامیرحسام میرحسینی یکی از ناجیانی بومی منطقه جیرباغ است که از تعویض رئیس هیئت ناراحت است ،وی خود را دانشجو معرفی کرده در این باره گفت:پس از گذشت شش ماه هنوز حقوق بچه هایی را که جانشان را کف دست گرفتند و هرروز در ساحل حضور داشتند پرداخت نشده است.

این غریق نجات جوان در ادامه افزود: ما درخواست تجلیل و قدردانی از ناجیان نداریم ، لااقل شب عید حقوق این بچه ها را پرداخت کنید.

میرحسینی با بیان اینکه شهرستان لاهیجان در کنار آستارا تنها شهرهایی هستند که در طول سه سال هیچگونه غریقی نداده اند افزود:به جای تشکر از ناجیان در اقدامی غافلگیرانه رئیس هیئت غریق نجات را که تمامی ناجیان به عشق ایشان با این شرایط در ایستگاه ها حضور داشتند را حذف می کنند.

ابوطالب قربانی یکی دیگر از ناجیان با بیان اینکه آقای شیعیان تنها دلسوز ناجیان و موسس هیئت غریق نجات لاهیجان است افزود:ما بخاطر ایشان تا به امروز با این شرایط سخت ماندیم و تنها کسی که به ما رسیدگی می کرد و گاها از حقوق خود به ماکمک می کرد ایشان بودند.

وی در ادامه افزود:از آقای کسرایی فرماندار دلسوز شهرستان لاهیجان میخواهیم که به فکر ناجیان باشند.

مصطفی بندرچی یکی از ناجیان بومی منطقه جیرباغ در تماسی با تحریریه پایگاه خبری لاهیجان با این اینکه شرایط جدید غیرقابل باوراست و خدای ناکرده امکان دارد امسال در منطقه لاهیجان غریق داشته باشیم افزود:آقای علیرضا شیعیان هر روز این موضوع را به ما تاکید می کرد که شما حق ندارید حتی یک لحظه پست خود را ترک کنید چون دریا شوخی بردار نیست.بعد همچین آدم دلسوزی را بی دلیل عزل می کنند .

وی افزود: من مطمئنم که رئیس جدید نمی تواند در لاهیجان پنج ناجی حرفه ای پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه غریق نجات و دریا غیرقابل پیش بینی است ولی اگر آقای شیعیان امسال رئیس هیئت نباشند، خدای ناکرده باید منتظر خبرهای بدی در تابستان امسال باشیم افزود:چون منطقه سحرخیز محله و جیرباغ منطقه ی خاصی است و هیچ نجات غریقی جز بومیان منطقه دریا را خوب نمی شناسند.

وی افزود: ناجیان بومی ، منطقه را وجب زده اند و می دانند کجا چاله است،کجا آب تیز است و کدام نقاط دارای مشکل است.از رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان لاهیجان ومدیرکل ورزش و جوانان استان می خواهیم تا دلایل برکناری آقای شیعیان را برای ناجیان بیان کنند.

خانم ح یکی دیگر از ناجیان زن شهرستان لاهیجان که تجربه چهارسال نجات غریق را در پرونده ورزشی خود دارد با بیان اینکه چرا رئیس هیئتی که در شرق گیلان تنها مدرس نجات غریق است و در طول پنج سال توانسته پنجاه و سه ناجی و نزدیک ۳۰ مربی شنا تربیت کند و آمار غریق شهرستان لاهیجان را به صفر برسانند را برکنار می کنند افزود : حتی احترام آقای شیعیان را نگه نداشتند و نائب رئیس و دبیرهیات را قبل از اینکه به ایشان بگویند از شهر ی دیگر تعیین کردند .آیا در لاهیجان گزینه های بهتری وجود نداشت؟قطعا وجود داشت.

این ناجی زن شهرستان لاهیجان در ادامه با بیان اینکه عمکلرد سه ساله رئیس هیئت که نجات غریق را بالا برده و آمار غریق را به صفر رسانده کجایش خطا و اشکال دارد افزود: ما در سال ۸۶ چند غریق داشتیم و الان چند غریق داریم،از طرف استاندار تشویق می شویم ولی درشهرستان علاوه بر اینکه تشویق نشدیم حقوق هم دریافت نکردیم.ما تا به امروز به خاطر آقای شیعیان ماندیم و پس از این با این وضعیت نخواهیم ماند.

وی افزود: امیدوارم سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان لاهیجان جواب قانع کننده ای برای افکار عمومی داشته باشند.

خانم میرنوری یکی دیگر از ناجیان زن و مربی شنای شهرستان لاهیجان با شش سال تجربه نجات غریق و پنج سال مربی گری رشته شنا با بیان اینکه تقاضای جلسه با فرماندار،رئیس اداره ورزش و نماینده شهرستان لاهیجان را داریم افزود: پنج ماهه از طرح سالم سازی دریا گذشته و حتی یک ریال به ناجیان زن پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه دو ماه از ساعت هشت صبح تا هشت شب در منطقه حضور داشتیم و جدای از آن مشکلاتی که برای ما بوجود آمد چطور یک شبه رئیس هیئت و موسس هیئت نجات غریق در شهرستان را عزل می کنند افزود: کسی که با ناجیان خود بهترین تعامل را داشته و ایشان و همسرشان مدرس نجات غریق هستند.

خانم داودی یکی دیگر از ناجیان زن و مربیان شنای شهرستان لاهیجان با چهارسال سابقه غریق نجات با اشاره به روند انتخاب رئیس هیات جدید با بیان اینکه به جای این افراد با تجربه ، فردی را معین می کنند که ۲سال سابقه دارد افزود:آن وقت ناجیانی با شش سال سابقه باید ناجیان زیردست این افراد شویم.

وی که اعتقاد داشت با این حرکات و رفتارها آبروی شهرستان لاهیجان در گیلان به خطر خواهد افتاد افزود: شش سال آقای شیعیان در این جایگاه زحمت کشیدند و با عزل ناگهانی ایشان به پیامدهای مخرب این انتخاب هیچ گونه توجهی نشد .

این ناجی غریق شهرستان لاهیجان با هشدار به مسئولین ذیربط با بیان اینکه دو ماه دیگر طرح سالم سازی دریا شروع می شود و با این حساب هیچ غریق نجاتی با رئیس جدید همکاری نخواهد کرد و این موضوع بسیار خطرناک است افزود: ناجی یعنی نجات گر ،ولی این موضوع در بین مسئولین تصمیم گیر نادیده گرفته می شود.

شاهین گلشاهی یکی دیگر از ناجیان باتجربه لاهیجان که شش سال سابقه نجات غریق را در پرونده دارد با بیان اینکه متخصص ترین فرد در استان گیلان در امر نجات غریق علیرضا شیعیان است افزود:دلیل برکناری وی را هیچکدام از ناجیان نمی دانیم و جایگزینی فردی با تجربه کم، اصلا قابل درک و هضم نیست و همه ناجیان از این موضوع به شدت ناراحت هستیم.

وی با بیان اینکه هفت سال در هیئت شنای لاهیجان فعالیت دارم و نزدیک به شش سال غریق نجات هستم افزود:تجربه ناچیز من آینده هیئت نجات غریق شهرستان لاهیجان را دارای مشکل می بیند.چون چندسالی که با علیرضا شیعیان همکاری داشتم می دیدم که تمام تلاش خود را جهت کم کردن آمار غریق درشهرستانی با خط ساحلی چندکیلومتری داشته،و همین بالاترین رزومه کاری وی است.

۲ ۴ ۳

گلشاهی ادامه داد: ممکن است لاهیجان در سالهای آتی غریق دهد چون مدیریت و نگه داری ناجیان از لحاظ روحی و روانی روی ایستگاه ها بسیار سخت است،و ممکن است خدای ناکرده این شهر در روزهای شلوغ بالای ۱۰ غریق بدهد که این امر بسیار خطرناک است.

سوال من این است اگر جان انسانی در این شهر حفظ شود اشکالی دارد؟

وی با بیان اینکه ناجیان با شخص رئیس هیئت جدید مشکلی ندارند ولی برایشان تخصص مهم است افزود: با اینکه علیرضاشیعیان لاهیجانی نیست ولی از صدتن لاهیجانی برای این شهر بیشتر تلاش کرده و زحمت کشیده است.

وی افزود:از مسئولین شهرستانی می خواهیم که برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود.

گلشاهی در پاسخ به این سوال خبرنگار«لاهیجان» که شاید آمار پایین غریق در شهرستان بخاطر ناشناخته بودن سواحل و بالتبع استقبال کم مسافران است افزود: دوسال پیاپی ناجی سحرخیزمحله هستم و میبینم که مسافران در این روستای ساحلی «لاهیجان» همانند دیگر شهرها و گاها بیشتر از دیگر ایستگاه ها حضور دارند.

خانم ضرابی یکی دیگراز ناجیان دریای سحرخیز با بیان اینکه ناجیان با کمترین امکانات در سحرخیزمحله حضور داشتند افزود:حتی در ایستگاه های مخصوص آقایان یک آلاچیق برای نشستن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بخاطر صحبت های فرماندار و رئیس هیئت نجات غریق رضایت دادیم که با این شرایط همکاری کنیم افزود:اندکی گذشت و به ما اعلام کردند که باید حقوق خود را از اداره ورزش و جوانان بگیریم ولی اداره ورزش و جوانان گفت که بخش خصوصی طرح سالم سازی دریا را کرایه کرده و باید حقوق شما را پرداخت کند.

این غریق نجات در ادامه افزود:با وعده وعیدها و تهدیدات ما را وادار کردند که در ماه رمضان و در آفتاب سوزان بدون حقوق کار کنیم و البته ناگفته نماند تمام ناجیان بخاطر حضور آقای شیعیان و اصرار ایشان حاضر به همکاری شدند.

در ادامه این گفتگو ناجیان غریق دیگری همانندمحسن نوربخش با سابقه شش سال غریق نجات،ایرج رفیعی ،بهزاد علیپور،رضا رستم پور،وهاب شعبانی،محمدشیرودی ،محمدعلی حسنی، محمدخداپرست ناجی با تجربه لاهیجانی صحبت هایی در همین رابطه بیان کردند که به دلیل تشابه درخواست ها و مطالب از ذکر آنها خودداری می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه