سفارت عربستان چه رابطه‌ای با اندیشکده‌های آمریکایی دارد؟

در واقع، این قبیل اقدامات اعراب که سعی می‌کنند به جایگاه لابی AIPAC رژیم صهیونیستی در آمریکا دست یابند، به این دلیل است که آن‌ها در تلاش‌اند تا خلاء منابع انسانی خود را با استفاده از منابع نامحدود مالی‌شان جبران کنند.

سفارت عربستان چه رابطه‌ای با اندیشکده‌های آمریکایی دارد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مایکل بارد، نویسنده و کارشناس مسایل خاورمیانه در کتاب خود با عنوان “لابی عرب (the Arab Lobby)”، از اتحادی نامرئی صحبت می‌کند که در این اتحاد، لابی کشورهای عربی به ویژه لابی عربستان سعودی، یکی از قدرتمندترین لابی‌های فعال در ایالات متحده است-  به گونه‌ای که حتی گوی سبقت را از لابی رژیم صهیونیستی ربوده است.

در واقع، این قبیل اقدامات اعراب که سعی می‌کنند به جایگاه لابی AIPAC رژیم صهیونیستی در آمریکا دست یابند، به این دلیل است که آن‌ها در تلاش‌اند تا خلاء منابع انسانی خود را با استفاده از منابع نامحدود مالی‌شان جبران کنند و آن‌چه را که معمولاً نمی‌توانند در استدلال به آن برسند، بخرند!

بسیاری از سیاستمدارن آمریکایی ترجیح می‌دهند زمانی که بازنشسته می‌شوند، در حلقه دوستان عرب‌شان بازنشسته شوند.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، تحولات ژئوپلتیکی در منطقه رخ می‌دهد، و در این بین، این فقط آمریکا و اسرائیل نیستند که نگران می‌شوند بلکه دلواپسان دیگری نیز در این معرکه وجود دارند. به زعم آن‌ها، این شرایط به‌وجودآمده منجر به برهم خوردن موازنه قدرت خواهد شد.

در چنین فضایی است که برخی اعراب منطقه به لابی‌گری در آمریکا روی می‌آورند، و البته نه لابی با افراد، بلکه لابی با نهادها- به‌عنوان مثال، لابی با برخی مؤسسات تحقیقاتی و غیره.

پرداخت‌های مالی سفارت عربستان برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا

پس از انتشار مقاله ۱۵ شهریور ۹۳ (۶ سپتامبر) در نیویورک تایمز، مبنی بر وجود کمک‌هالی مالی هنگفت به مؤسسات، اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر در واشنگتن، با هدف ایجاد سیاستی خاص در دولت آمریکا و پس از آن که مجلس ایالات متحده خواستار شفاف‌سازی میزان و منبع کمک‌های مالی دریافت شده توسط این مؤسسات تحقیقاتی شد، برخی از اندیشکده‌ها به ارائه آمار کمک‌های مالی دریافتی خود و برخی دیگر نیز تنها به انتشار نام منبع این کمک‌های مالی مبادرت کردند. در میان آمار و اطلاعات منتشر شده، کمک‌های قابل ملاحظه سفارت عربستان سعودی در تاریخ ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) طی مقاله‌ای در سایت نیشن(the Nation)، به قلم لی فانگ (Lee Fang) منعکس شده است.

بر اساس اطلاعات مندرج در این مقاله، لابی عربستان سعودی در آمریکا وجوه مختلفی دارد و شامل ارائه کمک‌های مالی به مؤسسات رسانه‌ای و افراد دارای سابقه حضور در دولت و مجلس نمایندگان و یا سنای ایالات متحده می‌شود. از میان افراد حاضر در این لابی، نورمن کولمن(Norman Coleman)، سناتور جمهوری‌خواه سابق است که تحت سازمان مشاوره‌ای Hogan Lovells از عربستان سعودی کمک‌های مالی دریافت کرده است. کولمن ریاست دو سوپر پک در آمریکا، به نام‌های the American Action Network و Congressional Leardership Fund را برعهده دارد که بر اساس اطلاعات منتشر شده قصد دارد مبلغی معادل ۸ میلیون دلار را برای تبلیغات انتخاباتی جمهوری‌خواهان هزینه کند. سفارت عربستان سعودی از طریق Hogan Lovells توانست ملاقاتی با Ed Royce، رئیس کمیته سیاست روابط خارجی مجلس آمریکا داشته باشد که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این موسسه، این ملاقات در زمینه موضوعات صلح در خاورمیانه، ایران، سوریه و… بوده است. همچنین the American Action Network اعلام کرده است که قصد تبلیغات منفی علیه سناتور Ami Bera به دلیل تأثیرگذاری بر سیاست‌های عربستان سعودی را دارد. تبلیغات علیه دموکرات‌هایی مانند Ann Krikpatrick، Joe Garcia، Pete Gallego و John Foust نیز در دستور کار این مؤسسه قرار دارد.

2770780_717 2770899_936

 

از سوی دیگر، عربستان سعودی از سازمان‌هایی با نام‌های Squire Patton Boggs و Qorvis_MSLGROUP (از شرکت‌های وابسته به شرکت رسانه‌ای فرانسوی Publicis Groupe) در جهت پیشبرد سیاست‌های خود و تأثیر بر فرآیند سیاست‌گذاری در آمریکا استفاده کرده است. گروه Qorvis با انتشار مطالبی در نشریات مختلف به تبلیغ به نفع عربستان سعودی اقدام کرده است.

بنا به اطلاعات تصویری در مقاله نیویورک تایمز، عربستان سعودی مبالغی به اندیشکده‌هایی مانند Middle East Institiute،Center for Startegic and International Studies(CSIS) ، Brookings Institute و Atlantic Council پرداخت کرده است.

ارتباط میان مؤسسه Hogan Lovells و سفارت عربستان سعودی، ارتباطی ده ساله است. بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین این مؤسسه و سفارت عربستان به تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۴، این سفارت، در سال ۲۰۱۴، مبلغ ۱۸۰ هزار دلار به صورت ماهیانه به این مؤسسه پرداخت می‌کند. بر اساس اطلاعات سند موجود در سازمان FARA در تاریخ ۳۰/۹/۲۰۱۳ ، مؤسسه Hogan Lovells در سال ۲۰۱۳ مبلغی به میزان ۵۰۱۶۳۷ دلار از سفارت عربستان سعودی دریافت کرده است. این مؤسسه نوع فعالیت خود را در این سند این گونه توضیح می‌دهد که: این مؤسسه در رابطه با موضوعات عام سیاست خارجی و مسائل مرتبط به سفارت مشاوره می‌دهد. همچنین، توصیه‌های حقوقی، قانونی و فعالیت‌های سیاست عمومی در جهت منافع سفارت ارائه می‌کند. مؤسسه به سفارت در خصوص گزارش‌های رسانه‌ای، وقایع و روابط عمومی مشاوره می‌دهد. این مؤسسه همچنین اقدامات قانونی، حقوقی، سیاسی و روابط عمومی، در زمینه‌های مرتبط با خواسته‌های سفارت انجام می‌دهد.

از طرف دیگر، سفارت عربستان در سال ۲۰۱۳ مبلغی در حدود ۸۲۵ هزار دلار و در سال ۲۰۱۴ (تاکنون) مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به شرکت Qorivs_MSLGROUP پرداخت کرده است. در سند موجود در سایت FARA، فعالیت‌های این مؤسسه در موضوعاتی به شرح زیر است:

– مانیتور روزانه پوشش رسانه‌ای در موضوعات مهم و مرتبط با پادشاهی عربستان سعودی

– ارائه تسهیلات رسانه‌ای برای مقامات عربستان و ائتلاف مخالفان سوری و وزیر کشور مصر

– تولید و یا پخش آگهی‌های خبری، خبرنامه‌های هفتگی و اسناد و سخنرانی در جهت ارتقای چهره عربستان سعودی، از جمله التزام این کشور به مبارزه با تروریسم، صلح در خاورمیانه و دیگر موضوعات مهم برای پادشاهی

– تهیه تحلیل و یا اطلاعات پیش زمینه‌ای در موضوعات مرتبط با کنگره و دولت [آمریکا]

– پیگیری و گزارش موضوعات قابل توجه عربستان سعودی

– مساعدت در تهیه محتوا برای صفحات یوتیوب و تویتر سفارت عربستان و ائتلاف مخالفان سوری

– هماهنگی ملاقات با کارکنان کنگره برای ائتلاف مخالفان سوری

– انجام تحقیقات در زمینه سنجش افکار عمومی در موضوعات منطقه‌ای

این مؤسسه، موجبات ملاقات مقاماتی از سفارت عربستان سعودی با سناتور مک‌کین و اد رویس و نیز مشاوران سیاست خارجی برخی سناتورها از جمله باربارا میکلوسکی و نیز دبیران رسانه‌های آمریکایی از جمله وال استریت ژورنال و CNN را فراهم کرده است.

همچنین بر اساس سند موجود در FARA در تاریخ ۲۴/۷/۲۰۱۴، مؤسسه SquirePattonBOggs(US)LLP بر اساس تفاهم با سفارت عربستان سعودی و به دلیل مانیتور تحولات قوه مجریه و مقننه ایالات متحده و مؤثر بر روابط دوجانبه عربستان سعودی و نیز موضوعات مختلف مؤثر بر مناطق خلیج و خاورمیانه و ارائه مشاوره به سفارت عربستان در این زمینه‌ها، در مجموع مبلغ ۱۲۲۵۰۰ دلار (مابین ماه‌های آوریل و ژوئن ۲۰۱۴ – فروردین تا تیر ۹۳) دریافت کرده است.

موسسات لابی بحرین در امریکا

کشور بحرین در راستای تاثیر بر سیاستگذاری آمریکا، با عقد قرارداد با شرکت‌های QQRVIS، SMAT & ASSOCIATES، وDLA PIPER تلاش‌هایی در این زمینه داشته است. اهم موفقیت‌های به دست آمده از این تلاش‌ها عبارتند از: عدم حمایت از تغییر رژیم در بحرین، لغو شدن طرح جایگزین برای انتقال ناوگان پنچم دریایی آمریکا از سوی کنگره و اینکه ایالات متحده بخش‌هایی از برنامه فروش تسلیحاتی را که پس از بروز تظاهرات سیاسی در بحرین لغو شده بود را از سر گرفت. همچنین این تلاش‌ها در زمینه برداشتن تمامی محدودیت‌ها در فروش تسلیحات و نیز حل اختلافات به وجود آمده در قرارداد تجارت آزاد با امریکا به شکست انجامید.

BAHRAIN-POLITICS-UNREST-ANNIVERSARY-FILES

 

بر اساس اطلاعات حاصله، موسسه QQRVIS، مبلغ ۲۳۹.۸۴۴ دلار در سال ۲۰۱۳ بابت فعالیت‌های زیر از سفارت بحرین در آمریکا دریافت کرده است.

– ارائه تسهیلات و انجام فعالیت‌های رسانه‌ای در جهت منافع بحرین

– مساعت به سفارت در راستای ایجاد ارتباط با فعالین رسانه‌ای و سازمان‌های غیردولتی

– انجام مانیتور و تحلیل رسانه‌ای

بر اساس اطلاعات موجود در سایت FARA.COM، موسسه SORINI,SAMET&ASSOCIAT3ES مبلغ ۲۲۴.۹۲۳ دلار طی شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ بابت فعالیت‌های مربوط به حل اختلافات در زمینه قرارداد تجارت آزاد با امریکا دریافت کرده است.

همچنین موسسه DLA PIPER به دلیل فعالیت‌های تبلیغاتی در توجیه اقدامات ضد تروریستی دولت بحرین در برابر اعتراضات مردمی در آوریل ۲۰۱۴، به توافق با وزارت امور خارجه بحرین رسیده است. هزینه‌های این توافق، بر اساس قرارداد امضا شده، پرداخت مبلغ هر ساعت ۹۱۰ دلار به ریچارد نیوکام (Richard Newcomb)، رئیس این موسسه، ۶۶۰ دلار در هر ساعت به همکارش لارنس لوینسون (Lawrence Levinson) و مبلغ ۳۹۰ دلار در هر ساعت به همکار دیگرش کریستین دایا (Christine Daya) است.

موسسات لابی قطر در آمریکا

دولت قطر نیز در راستای تاثیر بر سیاستگذاری آمریکا، با عقد قرارداد با شرکت‌های SQULRE PATTON BOGGS و PORTLAND تلاش‌هایی در این زمینه داشته است. براساس این گزارش، موفقیت‌های به دست آمده از این تلاش‌ها عبارتند از:

امضا قرارداد فروش تسلیحات به میزان ۱۱ میلیارد دلار

آزادی پنج عضو برجسته طالبان محبوس در زندان گوانتانامو

حمایت کنگره آمریکا از گزارش قطر از اوضاع سوریه

با این حال، کنگره آمریکا خواستار تحقیق در زمینه نحوه واگذاری میزبانی جام جهانی به قطر شد و نمایندگان مجلس آمریکا نیز از روابط “ناسالم” منطقه‌ای قطر انتقاد کردند.

موسسه SQUIRE PATTON BOGGS(US) LLP، مبلغ ۲۴۶۸۶۸ دلار در شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ بابت فعالیت‌های زیراز دولت قطر دریافت کرده است:

-ارائه مشاوره در زمینه روابط دو جانبه قطر و ایالات متحده، فعالیت‌های تجاری فی‌مابین و موضوعات حقوقی مرتبط با سفارت قطر در ایالات متحده و اتباع قطری ایالات متحده

-ارائه توصیه‌هایی در زمینه فعالیت‌های خیرخواهانه سفارت قطر در ایالات متحده

-ارائه خدمات کنسولی مانند ملاقات با بازداشت شدگان قطری در ایالات متحده

-ارائه مشاوره در زمینه محتوای قراردادها و تبعات حقوقی آن‌ها

-موضوعات مرتبط با مصونیت‌های دیپلماتیک

موسسه PORTLAND PR، مبلغ ۴۹۸۲۰ دلار به صورت ماهیانه از سپتامبر (شهریور) تا انتهای سال ۲۰۱۴، بابت ایجاد ارتباط میان دولت قطر و دستگاه قانونگذاری ایالات متحده و سازمان‌های مربوطه و همچنین فعالیت‌های مرتبط با این امر (که شرح آن در زیر آمده) را از دولت قطر دریافت خواهد کرد.

-ارائه مشاوره‌های مکتوب و غیرمکتوب در موضوعات مرتبط

-برقراری و اداره ملاقات‌ها با سیاستگذاران و افراد تاثیرگذار

-شرکت در جلسات مرتبط با موضوعات مطروحه

-تهیه خبرنامه و سخنرانی‌ها

-فراهم آوردن امکان دسترسی به رسانه‌ها

-برگزاری و مدیریت سمینارها و سخنرانی‌ها

-انجام تحقیقات در موضوعات سیاسی، دیپلماتیک، تجاری و سیاستگذاری در ایالات متحده

-تهیه خبرنامه هفتگی در زمینه وقایع سیاسی ایالات متحده

موسسات لابی ترکیه در آمریکا

وزارت امور خارجه در راستای تاثیر بر فرآیند سیاستگذاری در آمریکا، با عقد قرارداد با مؤسسات Gephardt Group، Fleishman-Hilard، Alpayatac،Dickstein Shapiro ،lbinternational Solution ، ۳۰Poin Strategles تلاش‌هایی در این زمینه داشته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، موسسه Gephardt Group مبلغ ۳۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۳ بابت برقراری ارتباط با قانونگذاری‌ آمریکا و تنظیم ملاقات میان مقامات سفارت ترکیه در امریکا با سیاستگذاران امریکا دریافت کرده است.

همچنین موسسه Fleishman-Hilard بر اساس قرار دادی در بازه زمانی نوامبر‌ ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴، مبلغ ۴.۲۸۴ دلار بابت تهیه فیلمی از کنسرت جاز اجرا شده در سفارت ترکیه دریافت کرده است و مبلغ ۱۸.۲۷۰ دلار نیز بابت انجام خدمات مانیتور رسانه‌ای برای سفارت ترکیه هزینه کرده که این مبلغ توسط موسسه Empower Research llc پرداخت شده است.

موسسه Alpayatac نیز در راستای انجام خدمات روابط عمومی و ارتباطات به نفع سفارت ترکیه در امریکا، از جمله برقراری ارتباط و ملاقات با مقامات امریکایی از جانب سفارت، مبلغ ۱.۴۲۰۰۰۰ دلار را طی قراردادی یکساله از می ۲۰۱۴ تا می ۲۰۱۵ دریافت خواهد کرد.

موسسه دیگری به نام Dickstein Shapiro بابت ارائه مشاوره در زمینه ارتقای روابط امریکا و ترکیه و نیز ارائه اطلاعات به مقامات دولتی امریکا در زمینه های مورد اهمیت ترکیه، مبلغ ۸۸.۵۸۲ دلار از سفارت ترکیه در امریکا دریافت کرده است.

خبر دیگر حاکی از آن است که موسسه lbinternational Solution بر اساس قرار دادی در مارس ۲۰۱۴ و تحت قرارداد با موسسهGephardt Group، در جهت منافع سفارت ترکیه در امریکا اقدامات رسانه ای از قبیل تهیه محتوای خبری و تحلیل موضوعات مهم برای سفارت، ارائه مشاوره به سفارت در مورد سیاست ایالات متحده و در صورت نیاز برقرای تماس با اعضای کنگره و کارمندان آن مقامات قوه مجریه و سازمان‌های غیردولتی انجام داده است.

موسسه ۳۰Poin Strategles از طریق موسسه Flelshman-Hilard، از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۱۳ مبلغ ۶۰ هزار دلار بابت مشاوره در زمینه استراتژی و برقراری ارتباط با رهبران سازمان‌های یهودی در امریکا در جهت ارتقای روابط ایالات متحده و ترکیه دریافت کرده است.

فردی به نام Brian Forni، که از سال ۲۰۱۲ تاکنون به همکاری با سفارت ترکیه در امریکا مشغول است، در راستای تقویت روابط امریکا و ترکیه و آگاهی بخشی به مقامات دولتی در زمینه های دارای اهمیت برای دولت ترکیه عمل کرده است. وی ملاقات های هفتگی در زمینه استراتژی در این زمینه‌ها در سفارت ترکیه داشته و مبلغ دریافتی وی در سال ۲۰۱۳، بر اساس اطلاعات موجود در سند، ۲۲.۵۰۰ دلار بوده است.

موسسات لابی امارات متحده عربی در امریکا

دولت امارات متحده عربی در راستای تاثیر بر فرآیند سیاستگذاری در امریکا، با عقد قرارداد با شرکت‌های & FELD HAUER AKIN GUMP STRAUSS، HARBOUR GROUP THE، KEMP GOLDBERG PARTNERS و DLA PIPERتلاش‌هایی در این زمینه داشته است.

براساس این گزارش، این فعالیت‌ها منجر به ایجاد قراردادهای جدید نظامی با ایالات متحده شده است، اما در مقابل، روند مذاکرات انعقاد قرارداد تجارت آزاد با امریکا با چالش روبرو شده و همچنین با‌‌وجود تلاش اماراتی‌ها، امریکا در سوریه دخالتی نکرده است.

موسسه & FELD HAUER AKIN GUMP STRAUSS، مبلغ ۳۰۲.۳۰۰ دلار در ماه‌های مارس تا ژوئن ۲۰۱۴ بابت برقراری ارتباطات با مقامات ایالات متحده در زمینه‌های مرتبط با روابط تجاری ایالات متحده و امارات متحده عربی، نظام تحریم‌های ایالات متحده و در کل، روابط میان ایالات متحده و امارات دریافت کرده است.

همچنین موسسه HARBOUR GROUP THE، مبلغ ۲.۱۴۵.۸۳۴ دلار از نوامبر ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۴ بابت فعالیت‌های زیر از سفارت امارات در امریکا دریافت کرده است:

-مانیتور روزانه رسانه‌های ایالات متحده در زمینه اخبار مرتبط با امارات

-تهیه مجموعه کلیپ‌های خبری مربوط و ارسال به سفارت

-ارائه مشاوره در زمینه دیپلماسی عمومی

-ایجاد و برقراری تماس بین کارکنان سفارت و اصحاب رسانه، دانشگاهیان و تجار در ایالات متحده.

موسسه PARTNERS KEMP GOLDBERG نیز از طریق موسسه Harbour براساس قرارداد امضا شده در سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور۹۳)، مبلغ ۱۸۰ هزار دلار بابت ارائه خدمات تبلیغاتی از قبیل ایجاد وب سایت، تولید و انتشار فیلم و آگهی تبلیغاتی و ارائه مشاوره درزمینه استراتژی رسانه‌ای برای سفارت امارات در ایالات متحده دریافت کرده است.

موسسه DLA PIPER، در فاصله زمانی سپتامبر ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴، مبلغ ۱۷۸ هزار دلار بابت ارائه خدمات به سفارت امارات متحده عربی در امریکا در زمینه مشاوره حقوقی و قانونی و نیز برقراری تماس با اعضای کنگره امریکا در موضوعات مرتبط با روابط امریکا و امارات دریافت کرده است.

2770781_890

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه