"محسن حامدی" مداح اهل بیت در گفتگو با ۸دی:

زندگی مداح باید یادآور دستگاه امام حسین(ع) باشد/ روضه خوانی پس از انقلاب به سمت مطالبه گری و ظلم‌ستیزی سوق پیدا کرد

“محسن حامدی” مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه پیروی کردن مطلق از مدرنیته، فراموش کردن اصالت و سنت هیئت ها و منییّت، غرور و تکبر مداح، انحراف از مسیر حسینی(ع) است، گفت: وقتی مستمعی به نوعی مداح را تحویل می‌گیرد در واقع ارادت خود به دستگاه امام حسین(ع) را نشان‌ می دهد اما من نوعی می دانم چه کسی هستم و نباید مغرور شوم.

زندگی مداح باید یادآور دستگاه امام حسین(ع) باشد/ روضه خوانی پس از انقلاب به سمت مطالبه گری و ظلم‌ستیزی سوق پیدا کرد

به گزارش ۸دی،، “محسن حامدی” مداح اهل بیت(ع) همزمان با ایام دهه اول محرم در دفتر پایگاه خبری تحلیلی هشت دی حضور پیدا کرد.

وی با بیان اینکه حضرت مسیح مُرده را زنده می کرد و مرگ فقط جدا شدن روح از بدن نیست اظهار کرد: مرگ انواع مختلفی دارد، قلبی، روحی و مغزی، خداوند برای ما حقیقتی به نام حسین بن علی(ع) را فرستاد که به معنای کامل روح و قلب انسان ها را احیا می کند.

این مداح اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه فضای امام حسین(ع) است که به ما هویت می بخشد گفت: این هاله ای که به واسطه ی نفس مسیحایی امام حسین(ع) بر قلب ما تابیده شده است را باید با صفات، حرکات و اعمال خود حفظ کنیم تا این دم حیاتی جادوانه باشد، سیدالشهدا(ع) دلسوزتر از پدر و مادر و هرکسی برای انسان ها است.

حامدی درباره چگونگی ورود خود به عرصه مداحی بیان کرد: پدر و پدربزرگ من جزء‌ پیرغلامان امام حسین(ع) هستند و علاوه بر نمک حلال سفره پدر و مادر خود، بزرگ شدن بر سر سفره یک پدر و مادر شهید، در قرار گرفتنم در این مسیر بسیار مؤثر بود.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: در سال ۶۳ به فاصله یکسال یکی از دایی های من بر اثر تصادف از بین می رود و دایی دیگر مفقود الاثر می شوند، ما خانواده ای پر جمعیت بودیم و من و برادرم دوقلو بودیم، قرار بر این شود به جهت بهتر شدن حال روحی پدربزرگ و مادربزرگم چندسالی را در منزل آنها زندگی کنم.

حامدی در ادامه این مطلب افزود: بدلیل واگویه ها و زمزمه هایی که پدربزرگ و مادربزگم در خلوت خود با پسر شهید خود داشتند یک جو خاص معنوی در آنجا حاکم بود؛ در آن زمان پدربزرگم مداح و روضه خوان بود، وقتی مداحی یادگرفتم پدربزرگم در مسجد بلندگو را در اختیارم قرار میداد و در نهایت حمایت و هدایت پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگم باعث شده بود با افتخار در دستگاه امام حسین(ع) قرار داشته باشم.

وی با بیان اینکه موفقیت در ۸سال جنگ تحمیلی و پیروزی انقلاب اسلامی ریشه در روضه امام حسین(ع) دارد گفت: پس از رحلت امام خمینی(ع) همگام با مبانی انقلابی که شدت بیشتری پیدا می کرد، روضه به روضه خوانی مطالبه گری، انقلابی و ظلم‌ستیزی سوق پیدا کرد و مداحان و واعظان هویت واقعی سید الشهدا را پر رنگ تر و منطبق با مستضعفان، استکبار ستیزی و دشمن شناسی در مجالس خود بیان کردند.

زندگی مداح باید یادآور دستگاه امام حسین(ع) باشد

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به دو باطن درونی و ظاهری مداحی بیان کرد: زمانی که سن کمی داشتیم فکر می کردیم برای مداحی تنها به یک صدای خوب، باند و میکروفون نیاز است اما به مرور زمان دریافتیم که یک مداح باید اخلاقی خوب داشته باشد، حرف زدن وی با مردم محترمانه باشد و به گونه‌ای زندگی کند که وقتی مردم این مداح را می‌بینند به یاد امام حسین(ع) بیفتند.

با همت و عقل معاش باید امینِ سرمایه دستگاه امام حسین(ع) بود

حامدی با بیان اینکه مداح باید نسبت به مستمع فهم کامل و ویژه ای داشته باشد گفت: دریای مداحی بسیار وسیع است، برای حرکت در این دریا ابتدا باید وارد کشتی نجات شد و از طرفی می بایست با همت و عقل معاش امینِ این رزق که شامل صدای مداح، توجه و لطف مردم که ما را قبول دارند و پای جلسه ما می‌نشینند، اشک آنها و…است باشند که یک شبه این سرمایه عظیم را بر باد دهد.

مداحی صرفا خواندن نیست

وی در ادامه افزود: امروز مداحی یک علم است و صرفاً خواندن نیست، باید مقتل، اشعار، دستگاه صوتی را خوب شناخت و از طرفی به علم روانشناسی و زبان بدن تسلط داشت تا بتوان رفتار مستمع را تحلیل کرد در مجموع اخلاص درونی است که انسان را به مقصد می رساند.

غربت امام حسن(ع) بعد از ۱۴۰۰سال

این مداح اهل بیت با اشاره به غربت امام حسن(ع) و یاران وفادار امام حسین(ع) گفت: امام حسن(ع) خیلی غریب بود، اسیر عوام و کسانی شد که خودشان را به نفهمیدن زدند، اسیر خائنین در لشکر خودشان شدند، امام حسن(ع) در خانه خودش و در کنار همسرش هم غریب بود و هنوز بعد از ۱۴۰۰سال در مدینه غریب است و وهابیان اجازه زیارت و اشک ریختن بر مزارشان را نمی دهند اما امام حسین(ع) وفادارترین یاران را در کنار خودش داشت.

در مرکز توجه بودن و دیده شدن؛ مهمترین آسییب قشر مداحان

حامدی درباره آسیب هایی که قشر مداحان را تهدید می‌کند، بیان کرد: در مرکز توجه و دیده شدن بدترین آسیب در این قشر است، این حس در همه وجود دارد و مداح باید تلاش کند که این حس قوی وی را از مسیر خارج نکند زیرا نتیجه آن به حداقل رسیدن سوز و اشک چشم ما و مستمعین است.

وی تصریح کرد: هیئت ها به تکلیف انعکاس برنامه های خود آگاه هستند و می دانند باید در دوران آخرالزمان(عج) محتویات هیئت در هیئت دفع نشود و می بایست بوسیله رسانه در تاریخ ثبت و به گوش مردم برسد، بخصوص جلساتی که محتوای موثری دارد ولی برای این امر مداح نباید شدیدا اصرار بر دیده شدن داشته باشد.

لزوم افزایش مطالعه رُمان جهت گسترش دامنه لغات مداحان

این مداح اهل بیت(ع) از فاصله گرفتن از تورق کتاب به عنوان آسیبی دیگر در بین مداحان یاد کرد و گفت: مداحان باید سطح مطالعات خود را در بخش های مختلف نظیر خواندن رمان برای گسترش دایره لغات، کتاب های روانشناسی برای شناخت بیشتر رفتار و حرکات مستمعین، مطالعه و آشنایی با فرهنگ و بوم های مختلف، اینکه در شمال یا جنوب کشور چه زمزمه‌ و موسیقی هایی مؤثرتر است و…بروزرسانی کند.

انحراف؛ پیروی مطلق از مدرنیته و فراموش کردن اصالت و سنت در هیئت ها است

وی با بیان اینکه پیروی کردن مطلق از مدرنیته، فراموش کردن اصالت و سنت هیئت ها و منییّت، غرور و تکبر مداح، انحراف از مسیر حسینی(ع) است، افزود: وقتی مستمعی به نوعی مداح را تحویل می‌گیرد در واقع ارادت خود به دستگاه امام حسین(ع) را نشان‌ می دهد اما من نوعی میدانم چه کسی هستم و نباید مغرور شوم.

حامدی خاطرنشان کرد: تا روضه سیدالشهدا (ع) هست شیطان با قوت بیشتری عمل می کند و می خواهد همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد و باید از شهوت، غضب، وهم، اوهام و خیالات به خداوند پناه برد.

برگزاری مراسم عزاداری حسینی در قلب تپنده شهر

این مداح اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه در برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول محرم گوش به فرمان رهبرمعظم انقلاب هستیم ادامه داد: هر سال هیئت رزمندگان مراسم دهه اول محرم را در مهدیه می‌گرفت که امسال بنا بر دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم که این برنامه به واسطه چند فاکتور مختلف به قلب تپنده شهر یعنی پیاده راه فرهنگی شهر رشت انتقال پیدا کند.

وی تصریح کرد: بنا است که دکور و فضا سازی بصورت فضای بین الحرمین توسط دوستان خادم هیئت اجرا شود و با توجه به اینکه برگزاری مراسم در این مکان در سال های قبل با استقبال کم نظیری مواجه شد یقین داریم که امسال مردم استقبال بیشتری می کنند.

جایگاه ویژه افراد مسن در پیاده راه فرهنگی رشت

حامدی با تاکید بر اینکه رعایت سلامت مردم برای هیئت بسیار اهمیت دارد ادامه داد: در فضای پیاده راه فرهنگی هوا به راحتی رد و بدل می شود، جا برای نشستن با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار زیاد است و در مدخل‌های ورودی جلسه روضه دوستان هلال احمر و بهداشت درمان تب سنجی می کنند، از طرفی برای افراد مسنی که علاقه مند به شرکت در جلسه روضه هستند جایگاه خاص و ویژه ای جدا از جمعیت تعبیه شده و تاکید شده حواس خدام به این افراد بیش از بقیه باشد.

محرم امسال درس بزرگی به همه ما خواهد داد

این مداح اهل بیت (ع) در پایان با بیان اینکه محرم امسال درس بزرگی به همه ما خواهد داد خاطر نشان کرد: در تمام امور از دوستان هیئتی تا بخش های اقتصادی، اجتماعی و… اگر گوش و عمل ما مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب باشد قطعاً آسیب نمی بینیم و پیشرفت حاصل می شود و سبب آرامش و آسایش مملکت می شود و هرگاه از صحبت‌های ایشان فاصله گرفتیم دچار آسیب و ضرر شدیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه