سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور:

 امکان بازدید از باغ موزه دفاع مقدس گیلان به صورت جزئی تا پایان سال/ تعلل ۲۰ساله در ساخت موزه فرصت های زیادی را از بین برد/ هیچ وقت به دنبال ریاست تزئینی نبودم

سرهنگ عباس بایرامی سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور و مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان گفت: اگر همه اقدامات انجام شده در رابطه با باغ موزه دفاع مقدس با همین روند ادامه پیدا کند تا پایان سال می‌توان به صورت جزئی از این موزه بازدید کرد و هنرمندان، نویسندگان، پژوهشگران و…می توانند براحتی از کتابخانه موزه استفاده کنند.

 امکان بازدید از باغ موزه دفاع مقدس گیلان به صورت جزئی تا پایان سال/ تعلل ۲۰ساله در ساخت موزه فرصت های زیادی را از بین برد/ هیچ وقت به دنبال ریاست تزئینی نبودم

به گزارش خبرنگار هشت دی، سرهنگ عباس بایرامی سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور و مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی هشت دی به تشریح اهمیت تأسیس موزه دفاع مقدس در استان گیلان پرداخت‌.

سرهنگ عباس بایرامی با بیان اینکه برنامه تأسیس موزه دفاع مقدس گیلان از سال ۷۸ مطرح شد اما ضعف دولت ها ومنجر به تأخیر ۲۰ساله این موزه شده است افزود: در ۲۱رمضان سال ۷۸ طی دیداری با فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله، شهید حاج قاسم سلیمانی، این سردار بزرگ تاکید کردند ساخت این موزه جزء وظایف مهم و اصلی ما است که باید به آن عمل شود.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور از سردار شهید قاسم سلیمانی بعنوان پیشتازان ایجاد موزه دفاع مقدس در کشور یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه در استان گیلان نسبت به ایجاد این موزه خیلی کم لطفی شد هر کسی که می توانست کاری انجام دهد و نداد موضوع تثبیت ایثار استان گیلان در سطح کشور را به تعویق انداخته است.

وی تصریح کرد: سخت ترین کار من در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، به باور رساندن افرادی بود که می خواستیم برای ساخت موزه با آنها کار کنیم، زیرا همه به نوعی این مسئله را به تمسخر می‌کشیدند و برخی از مدیران با نیشخند پاسخ می دادند، بدلیل اینکه ساخت این موزه ۲۰سال دست به دست شده بود و کسی باور نداشت که این موزه ساخته خواهد شد.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور با بیان اینکه ساخت این موزه نسبت به ۲۰ساله گذشته سخت تر شده است افزود: در دهه ۷۰ خیلی از حال و هوای دوران جنگ فاصله نگرفته بودیم، ظرفیت های خیلی زیادی داشتیم و یادگارها و مهندسین جنگ در سپاه و جهاد زنده بودند و از طرفی وضعیت دولت‌ها به لحاظ اعتباری و انگیزه‌ ای بهتر و بیشتر بود.

تأمین زمین توسط دولت سدی ۲۰ساله برای ساخت موزه دفاع مقدس

بایرامی با بیان اینکه وقتی از یک پدیده فاصله می گیریم گرایش دادن افراد نو به سمت آن پدیده سخت می شود و این مسئله جزء طبیعت انسان ها است، درباره تعلل در ایجاد موزه دفاع مقدس در استان گیلان گفت: در طول این مدت زمانی که در بنیاد حفظ نشر آثار دفاع مقدس بودم با بررسی کردن اوراق به این نتیجه رسیدیم که مشکل اصلی تأمین زمین موزه بود که بر عهده دولت بوده است.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با اشاره به رتبه نخست استان مازندران در ساخت موزه دفاع مقدس به لحاظ وسعت زمین در کل کشور ادامه داد: استان های همجوار ما بهترین زمین و نقاط شهر خود را برای احداث موزه جنگ اختصاص دادند به ویژه قزوین، اردبیل، مازندران، ساری و…که بهترین نقطه شهر خود را برای ایجاد موزه اختصاص داده اند.

 

هیچ وقت به دنبال ریاست تزئینی نبودم/ به “سالاری” گفتم استعفاء می دهم

بایرامی با بیان اینکه عقب ماندگی گیلان در ساخت موزه بدلیل تفکر، انگیزه و ذهنیت مسئولین مربوطه در ادوار گذشته بوده است افزود: مسئولین سایر استان ها علاوه بر جنبه معنوی و فرهنگی این موزه از آن بعنوان تکمیل‌کننده پازل جاذبه و مبلمان شهری بهره می گیرند که باعث جذب گردشگر، درآمدزایی و اشتغال نیز می شود.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور ادامه داد: از ابتدای کار هیچ گاه بدنبال برچسب مدیریت و حضور تزئینی نبودم و به استاندار وقت مصطفی سالاری اعلام کردم اگر توانایی و اراده کار نباشد، استعفاء خواهم داد‌.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه در نهایت با ایثار فرمانده سپاه قدس استان گیلان بهترین نقطه زمینی سپاه برای ایجاد موزه اختصاص داده شد افزود: امکان در اختیار گذاشتن زمینی با متراژ مورد نظر ما در محدوده شهری وجود نداشت.

اشتباه مسئولین وقت در از دست دادن زمینی در نزدیکی پارک قدس رشت

وی تصریح کرد: در زمان استانداری عبداللهی قرار بر این بود که ساختمان استانداری سابق را به ما بدهند و موزه آرایی و ادامه آن را در پارک قدس انجام دهیم که بهترین نقطه شهر بود اما برخی مسئولان این مسئله را نپذیرفتند که به نظر من اشتباه بزرگی کردند که پارک قدس در مرکز شهر بعنوان یک مکان فرهنگی و تفریحی را از دست دادند.

بایرامی درباره محل احداث موزه دفاع مقدس استان گیلان گفت: زمین موزه به لحاظ استراتژیک اثرگذار و مهم است و در حال حاضر زمینی که در اختیار ما قرار داده اند در مسیر دانشگاه، حوزه علمیه، پادگان و بویژه مسیر پر تردد مسافران است.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور درباره ضررهای ناشی از تعلل در ساخت موزه دفاع مقدس گیلان گفت: از بین رفتن تجهیزات و ادوات، فوت بسیاری از رزمندگان و پدران و مادران شهدا از دست دادن بسیاری از فرصت ها و ظرفیت های تکرار نشدنی‌‌ از جمله آسیب های این تعلل ۲۰ساله است.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با تأکید بر اینکه استان گیلان قلبی تپنده در دوران دفاع مقدس بود ولی امروز هیچ پاتوق مشخصی در این باره ندارد افزود: ما در گیلان به غیر از ۸هزار شهید دوران دفاع مقدس، ۹۷ هزار رزمنده جنگ، ۲۹۵۰ آزاده، ۲۱هزار جانباز داریم که علاوه بر این افراد پدر و مادر و همسرانشان نیز اسناد دوران ۸سال جنگ تحمیلی هستند‌.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور ادامه داد: امروز متوسط سن رزمندگان به ۶۰ سال سن رسیده است یک رزمنده ۶۰ ساله بدلیل اثرات جنگ مانند یک انسان عادی بالای ۸۰ سال است و ما تنها ۵ تا ۱۰ سال فرصت داریم که اسناد، مدارک، مکنونات قلبی، ذهنی، خاطره، یادداشت و…از آنها جذب و ثبت برای نسل های آینده نظام جمهوری اسلامی ایران‌کنیم.

بایرامی در ادامه این مطلب افزود: برای بازسازی نقش شهدا و رزمندگان در روستاها ۱۴ خانه روستایی به سبک روستاهای شرق و غرب و جنوب گیلان باید به دو منظور ایجاد کنیم بطوریکه هم سوئیت داشته و قابل اسکان و استفاده باشند و هم برای بازدیدکنندگان نقش شهدا و رزمندگان استان در روستاها را بازسازی کنیم ایجاد خواهیم کرد.

 

از دست دادن ۷۰رزمنده گیلانی در ایام کرونا

وی با اشاره به فراخان نهضت جمع آوری خاطرات رزمندگان بیان کرد: هر رزمنده اگر یک ماه در جنگ حضور داشته باشد می‌تواند ده‌ها خاطره از آن ایام بیان کند که با جمع آوری این خاطرات و اسناد میتوانیم صدها کتاب برای آیندگان خود به یادگار بگذاریم که برای این کار فرصت چندانی نداریم و مانند سالیان گذشته رزمندگان عزیز خود را از دست می‌دهیم به ویژه که در ایام کرونا ۷۰ رزمنده گیلانی را از دست دادیم.

یکی از رزمندگان مؤثر در طرح جنگل را در ایام کرونا از دست دادیم

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه یکی از شاخص های اصلی بچه‌های گیلان طرح جنگل با عنوان با مبارزه با نفاق در جنگل است افزود: «الیاس امین پور» شناسنامه و از جمله افراد موثر در این طرح  بود که در ایام کرونا پیش از ثبت خاطرات وی از میان ما رفت.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور تصریح کرد: اگر ۲۰ سال قبل بدنبال جمع آوری و ثبت این خاطرات بودیم رزمندگان با آمادگی ذهنی بیشتر و بهتر اطلاعات و خاطرات خود را در اختیار می گذاشتند اما با گذشت حدود ۳۰سال جمع آوری این خاطرات سخت تر شده است.

بیش از پنج میلیون سند از رزمندگان گیلانی در دوران دفاع مقدس وجود دارد

بایرامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج میلیون سند شامل یک عکس تا دست نوشته و… از رزمندگان گیلانی وجود دارد که باید ساماندهی شود، افزود: در بنیاد حفظ آثار نشر دفاع مقدس ۱۱ هزار صفحه از خاطرات قدیمی بچه های جنگ موجود است که این خاطرات را در اختیار دختران جوانی که توانایی نویسندگی داشتند قرار دادیم تا در نهایت این خاطرات در چندین جلد کتاب منتشر و توزیع شود.

تأکید رهبرمعظم انقلاب بر اقدامات صدبرابری در حوزه فرهنگ دفاع مقدس

وی با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید نامگذاری توسط رهبر معظم انقلاب بیان کرد: تاکید ایشان بر تولید در تمام بخش ها بوده است و به ویژه اینکه مقام معظم رهبری به شدت بر تولید محتوا در بخش فرهنگی تاکید دارند و زمانی که رهبر انقلاب گزارش عملکرد در بخش فرهنگی جبهه و جنگ را شنیدند فرمودند که این اقدامات را صدبرابر و بدون توقف ادامه دهید.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان پشتیبانی از جبهه های جنگ را از جمله شاخصه های قابل توجه گیلانیان عنوان کرد و گفت: گیلان در زمان جنگ به ۱۹ یگان نیرو اعزام کرد.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور با بیان اینکه در سال ۹۸ ،۴۰ هزار سند دریافت کردیم افزود: علاوه بر این هزاران سند دست یگان‌های ما است و تنها مرکز حفظ اسناد و آثار جنگ بنیاد حفظ آثار نشر دفاع مقدس است که براساس اساسنامه این اسناد به کمک کتابخانه ملی باید ساماندهی شود و برای آیندگان نگهداری شود.

بایرامی با بیان اینکه مرکز اسناد جنگ در کتابخانه ملی مستقر است، گفت: نگه داشتن این اسناد گناهی بزرگ است اما برخی افراد این اسناد را تحویل نداده اند تا در اختیار آیندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده هر استانی که دارای موزه دفاع مقدس بوده تساعد تثبیت دفاع مقدس آن استان بسیار بیشتر بوده یعنی کانون تصاعدی داشته است اضافه کرد: اولین چیزی که در موزه دفاع مقدس تعریف کردیم دو هزار متر مرکز اسناد و کتابخانه ها است که تا پایان تابستان امسال به مرحله بهره برداری میرسد.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با تاکید بر اینکه موزه دفاع مقدس به نوعی پاتوق رزمندگان و علاقمندان محسوب میشود تصریح کرد: امروز باید فناوری‌های نوین به کار گرفته شود و در مرکز اسناد همه چیز باید مانیتورینگ و دیجیتال باشد به نحوی که یک پژوهشگر یا خبرنگار بدنبال موضوع خاصی بود به سرعت و به راحتی به این اسناد دسترسی داشته باشد.

 

دولت واحد «دفاع مقدس» را در دانشگاه ملی با خاک یکسان کرده است

وی با اشاره به واحد دفاع مقدس در دانشگاه ها و تأثیر موزه دفاع مقدس بر فهم و جذب هرچه بیشتر دانشجویان ابراز کرد: غیر از دانشگاه ملی که در درس «دفاع مقدس» خیلی کم لطفی و بی مهری می کند که البته این مسئله مربوط به وزارت علوم می باشد بویژه اینکه در این دولت این درس را به خاک یکسان کرده است دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و… با این واحد درسی رفتار مناسبی داشتند‌.

بایرامی با بیان اینکه در این مسیر همه ما مسئول هستیم و هیچ نهاد و سازمانی نباید خود را کنار بکشد، گفت: اگر بخواهیم سازمانی و اداری با آماده کردن موزه برخورد کنیم این قضیه طولانی خواهد بود اما اگر همه در کنار هم قرار بگیریم حتی شهروندان هزارتومان هم کمک کنند زودتر به نتیجه موردنظر خواهیم رسید.

بهره برداری از موزه دفاع مقدس گیلان بستگی به میزان پشتیبانی مسئولان مربوطه دارد

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه بهره برداری از موزه دفاع مقدس بستگی به میزان پشتیبانی مسئولان مربوطه دارد گفت: این موزه دارای ۱۰ هزار هکتار زمین، ۱۷هزار متر ابنیه و بیش از هشت و نیم هکتار محوطه موزه روباز داریم.

وی تصریح کرد: از ۱۷ هزار متر ابنیه دو هزار متر به ساختمان اسناد و کتابخانه اختصاص یافته که در حال افزایش است، ۳ هزار متر سالن آمفی تئاتر، سلف سرویس، نمازخانه ومکانی برای مکانی برای تجمعات و یازده هزار متر متخص به ساختمان گالری و نمایشگاه و حدود ۶هزار متر یک استخر بزرگ که مانند یک آببند است داریم.

موزه گیلان پیشتاز در بازسازی نقش نیروی دریایی در دوران جنگ تحمیلی

بایرامی با بیان اینکه در هیچ یک از موزه های دفاع مقدس در کشور به نقش نیروی دریایی اشاره نکرده است و گیلان پیشتاز در این امر می باشد گفت: با توجه به اینکه در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان و تکاوران نیروی دریایی از سراسر کشور ددر همان مرداب انزلی آموزش می دیدند و نیز در گیلان بچه های ارتش ما نیروی دریایی هستند و نیز تکاوران دریایی داریم که و این افراد مسئولیت کارهای عمرانی و بازسازی را خود بر عهده گرفته اند‌.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور درباره سایر بخش های این موزه گفت: این موزه دارای بخش های متنوع با فضای سزسبز و نشیمن مناسب نیز می باشد و برخی از خاطرات هستند که توسط گروه‌های متخصص نمایشی و هنری اجرا می‌شوند.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان در مورد کمک‌های دولت از ساخت موزه دفاع مقدس گفت: دکتر نوبخت ۵ میلیارد تومان از بند سفرهای رئیس جمهوری را به این موضوع اختصاص دادو پس از گزارش کار و متقاعد کردن وی درصدد جذب ۱۳میلیارد تومان دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه شهردار و شورای شهر رشت نیز  امسال در برنامه ریزی سالانه خود ۲ میلیارد تومان برای ساخت دیواره موزه و جاده سازی در نظر گرفتند افزود: با دستور استاندار و پیگیری معاون عمرانی وی قرار بر این است که ۱۰ شهرداری بزرگ حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای موزه هزینه کنند‌.

امکان بازدید از باغ موزه دفاع مقدس به صورت جزئی تا پایان سال

بایرامی با اشاره به کمک مدیریت منطقه آزاد در بستر ماشین‌آلات و شن ریزی مشارکت چند شرکت بزرگ دعوت شهرسازی ادامه داد: اگر همه اقدامات با همین روند ادامه پیدا کند تا پایان سال می‌توان به صورت جزئی از موزه بازدید کرد و هنرمندان، نویسندگان، پژوهشگران و…می توانند براحتی از کتابخانه موزه استفاده کنند.

معرفی شاکله فرهنگی گیلان مانعی درمقابله با ناهنجاری و بی بندو باری مسافران

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه هیچکس در ایامی که من وارد این بخش شدم علم مخالفتی علیه موزه دفاع مقدس بلند نکرد افزود: جدا از بخش اقتصادی و جذب گردشگری موزه، امروز بشدت نیازمندیم که نمادهای ایثار و مقاومت و شاکله فرهنگی گیلانیان را به همه مردم کشور از طریق این موزه نشان دهیم.

گیلان استانی حماسه آفرین است

وی با تاکید بر اینکه گیلانیان انسانهای غیور، با فرهنگ بالا، با شهامت و قدرتمندی هستند و حتی کسانی که با نظام و انقلاب زاویه دارند ولی عِرق و تعصب گیلکی دارند باید حماسه و فرهنگ گیلان را به همگان نشان دهند گفت: ناهنجاری، بد حجابی و بی بند و باری توسط مسافرین به دلیل نگاه نامناسب و نداشتن تفکر کامل نسبت به مردم گیلان است در حالی که گیلان استانی حماسه آفرین است.

سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور با بیان اینکه ما ادعا داریم که پرونده گیلان در دفاع مقدس جزء ۳استان اول کشور است، هرچند که در کشور رتبه پنجم را داده اند، افزود: ما سوژه به اندازه کافی داریم و باید روی تولید محتوا، استفاده از روش های نوین، بازسازی خاطرات و عملیات ها توسط جوانان هنرمند در شاخه و رشته های مختلف کار کنیم و در حال حاضر حدود ۶۰ سوژه را پیدا و در اختیار نویسندگان قرار دادیم.

بایرامی تصریح کرد: روایت و خاطرات باید بگونه ای بازسازی شوند که نه خیلی خشک و نه خیلی احساسی منتقل شوند بلکه بگونه ای باشند که واقعیت ایثار و قدرت مردم گیلان به نمایش در آید.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه تاریخ مبارزات گیلان از زمان مشروطه، میرزا کوچک خان و…سایر ادوار تاریخی آغاز و سپس به نقش استان گیلان در دوران دفاع مقدس ختم میشود خاطرنشان کرد: امیدواریم این موزه تبدیل به یک نگین درخشنده در استان گیلان و در سطح کشور شود.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه