از تاکید نوبخت بر مخالفت با هرگونه افزایش قیمت تا آزادسازی قیمت لبنیات توسط دامداران/وقتی دود بی‎تفاوتی دولت در چشم سرانه مصرف شیر کشور می‌رود

محمدباقر نوبخت، یک هفته مانده به آغاز ماه مبارک رمضان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت با هرگونه افزایش قیمت مخالف است، اما ظاهرا این حکم کلی استثنائاتی هم داشته است، چنانکه اندکی پس از این اعلام و اعلام قیمت رسمی شیر توسط وزیر کشاورزی، متولیان صنف دامداری، خبر از آزاد شدن نرخ شیر و فرآورده‎های لبنی دادند.

از تاکید نوبخت بر مخالفت با هرگونه افزایش قیمت تا آزادسازی قیمت لبنیات توسط دامداران/وقتی دود بی‎تفاوتی دولت در چشم سرانه مصرف شیر کشور می‌رود

به گزارش ۸ی نیوز به نقل از رجا، «دولت با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.» این جمله را محمدباقر نوبخت، سخنگویی دولت و یکی از ارکان تصمیم‎گیر اقتصادی در دولت، یک هفته مانده به آغاز ماه مبارک رمضان در جمع خبرنگاران اعلام کرد، اما ظاهرا این حکم کلی استثنائاتی هم داشته است، چنانکه اندکی پس از این اعلام و اعلام قیمت رسمی شیر توسط وزیر کشاورزی، متولیان صنف دامداری، خبر از آزاد شدن نرخ شیر و فرآورده‎های لبنی دادند.

به گزارش رجانیوز، در ماههای اخیر با کلید خوردن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها توسط دولت یازدهم و افزایش قیمت حامل های انرژی ، مسلما تولید کنندگان با افزایش هزینه های تولید مواجه شده اند. چرا که افزایش قیمت حامل های انرژی حتما افزایش بهای حمل و نقل و سایر نهاده های تولید را به همراه خواهد داشت.

دامداران نیز به عنوان اولین حلقه تولید محصولات لبنی در کشور از این قاعده مستثنی نبوده اند. به نحوی که طبق اظهارات مقدسی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، «قیمت تمام شده شیر ۱۱۱۰ تومانی با افزایش ۵۰ درصدی به ۱۶۷۷تومان رسیده است.»

به گفته وی این افزایش قیمت صرفا به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید است و افزایش قیمت برق و گاز به دلیل نا معین بودن هنوز در آن لحاظ نشده است.

بر همین مبنا در ماههای اخیر دامداران از دولت تقاضای افزایش قیمت خرید شیر را مطرح می کردند که پس از کش و قوس های فراوان قیمت ۱۴۴۰تومان برای خرید شیر تعیین شده و آنچنانکه مصوب شده است، میزان ۱۹۰ تومان از این مبلغ به صورت یارانه از سوی دولت تامین  شود و ۱۲۵۰ تومان را کارخانه‌های لبنی به دامدارن بپردازند.

اما اتفاق تامل برانگیز آنجا روی داد که مدتی پس از تعیین این ضابطه از سوی دولت و اعلام آن توسط حجتی وزیر کشاورزی، و همچنین تاکید نوبخت بر مخالفت دولت با هرگونه افزایش قیمت، به ناگاه دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد: براساس مجوز ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزادسازی قیمت شیر از اول تیرماه قیمت شیر خام برای مصرف‌کننده را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

باکری، خبر آزادسازی قیمت شیر و لبنیات را در شرایطی مطرح کرد که در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چندی پیش قیمت خرید شیر خام  از دامدار از سوی دولت ۱۴۴۰ تومان اعلام شد، این موضوع به کجا رسید، گفت:  قانونا دولت نمی‌تواند در معاملات آحاد ملت مداخله کند و در صورت مداخله باید ضرر و زیان بدهد، بنابراین به دلیل اینکه بازار کشش خرید با قیمت ۱۴۴۰ تومان را ندارد، قیمت شیر بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

این در حالی است که دولت به بهانه خزانه خالی، از افزایش یارانه شیر شانه خالی کرده و به نظر می‎رسد همین موضوع عامل آزادسازی قیمت از سوی تولید کنندگان شده است تا به این ترتیب بخش عمده‎ای از جبران افزایش هزینه های تولید دامداران را به مردم واگذار کرده باشد!

نکته مهم آنکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها لبنیات یکی از مهمترین اقلام مصرفی بود که قیمت آن دستخوش تغییرات جدی شد. به نحوی که دولت متعهد گشت در ازای حذف یارانه شیر به مصرف کننده، این منابع را به تولید کنندگان اختصاص دهد تا در نتیجه محصول با کیفیت تری به دست مردم برسانند.

اما متأسفانه تا به امروز نه تنها تغییری دربهبود کیفیت محصولات لبنی شاهد نبوده ایم بلکه همین افزایش قیمت‎ها و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف خصوصا اقشار کم درآمد جامعه سبب شده است مصرف سرانه لبنیات در کشور کاهش چشمگیری داشته باشد.

طبق آمار اعلام شده میانگین سرانه مصرف شیر کشور در خوش‎بینانه ترین حالت کمتر از ۸۰ کیلوگرم است که در برابر میانگین مصرف سرانه‌ شیر در کشور‌های اروپایی (سالانه ۳۴۰ کیلوگرم) و در جهان (۱۸۰ کیلوگرم) در رتبه ای بسیار پایین تر قرار دارد.
البته از آنجایی که مصرف سرانه شیر در یک کشور، عامل و شاخصی مهم در میزان توسعه‌یافتگی آن کشور محسوب می شود قرار بر این بود که با برنامه ریزی های مناسب این سرانه به ۱۶۰ کیلوگرم افزایش یابد.

اما گویا دولت برنامه‎ای برای تحقق این هدف مهم و ضروری نداشته و سیاست آزاد سازی و افزایش مجدد قیمت شیر و لبنیات به عنوان کالای ضروری در سلامت افراد جامعه را در دستور کار خود قرار داده است .

بدیهی است با آزاد سازی و افزایش مجدد قیمت ها، میزان مصرف شیر و لبنیات در بین خانوار های ایرانی بیش از پیش کاهش می یابد و در این شرایط به خطر افتادن سلامت شهروندان دور از انتظار نخواهد بود. و این ها همه در حالی است که هنوز دولت نسبت به این اقدام تولید کنندگان شیر و لبنیات واکنشی نشان نداده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه