گنجایش مخزن سد سفیدرود ۴۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: ۴۰ درصد از مخزن سد سفیدرود یعنی چیزی حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت آن به‌علت رسوبات کاهش پیدا کرده است.

گنجایش مخزن سد سفیدرود ۴۰ درصد کاهش یافت

به گزارش ۸دی، کاظم لطفی در رابطه با گنجایش مخزن سد سفیدرود  اظهار داشت:‌ این سد در گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود که به علت تجمع رسوبات این گنجایش با کاهشی ۴۰ درصدی در حال حاضر به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ظرفیت مخزن سد سفیدرود به میزان ۶۵۰ میلیون متر مکعب سخن گفت و عنوان کرد:‌ در سال‌های اخیر برای جلوگیری از تجمع رسوبات در پشت مخزن این سد اقدامات زیادی نظیر اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساخت سدهای رسوب‌گیر انجام شد.

لطفی با بیان اینکه در سال ۳۲ بحث احداث سد سفیدرود و کانال‌های آبرسانی آن تصویب شد تصریح کرد: در سال ۱۳۴۸ سد سپیدرود رسماً وارد مدار بهره‌برداری شد و با افتتاح و راه‌اندازی آن، آب ۸۰ درصد از اراضی جلگه‌ای گیلان از طریق شبکه‌های این سد تأمین می‌شد.

وی مساحت حوزه سد سفیدرود را ۵۹ کیلومتر مربع یعنی ۴ برابر مساحت استان گیلان اعلام کرد و درباره این مسئله ابراز داشت: حوزه سد سفیدرود با هشت استان دیگر شامل آذربایجان‌ شرقی و غربی،‌ کردستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز و تهران اشتراک دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه در سال‌های دور آب ذخیره شده پشت سد سفیدرود دو برابر نیاز گیلان بود بیان داشت:‌ از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۹۶ یعنی در طول ۵۰ سال اخیر میزان آب ورودی به سد سفیدرود دچار کاهش بسیار چشمگیری شد.

لطفی با تأکید بر اینکه میزان آب ورودی پشت سد سفیدرود از ۴ میلیارد متر مکعب به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب در ۵۰ سال اخیر رسیده است افزود: علاوه بر این به علت تجمع رسوبات ظرفیت مخزن سد سفیدرود به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی سطح زیرکشت اراضی گیلان در سال‌های گذشته را ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سطح اراضی زیر کشت اراضی استان به ۲۳۸ هزار هکتار افزایش پیدا کرد بنابراین باید برای تأمین منابع آبی آن اقدمات اساسی انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان بحث تأمین آب کشاورزی را از دغدغه‌های مدیریت آب استان دانست و اظهار داشت:‌ با اعلام وزارت نیرو و جهت رفع نگرانی‌ها در حوزه تأمین آب کشاورزی،‌ آب شرب و آب مورد نیاز صنایع پروژه‌های متنوعی برای این منظور در گیلان اجرایی شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه