عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

وضعیت سرانه مطالعه بحرانی است/ غفلت از پیش‌بینی زنگ مطالعه در برنامه آموزشی مدارس/ یارانه کتاب به مردم ارائه شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مردم نباید کتاب های خود را در منازل حبس کنند بر لزوم ارائه یارانه کتاب به مردم تاکید کرد و گفت: برای ترغیب دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی باید زنگ مطالعه در برنامه آموزشی مدارس کشور گنجانده و پیش بینی شود.

وضعیت سرانه مطالعه بحرانی است/ غفلت از پیش‌بینی زنگ مطالعه در برنامه آموزشی مدارس/ یارانه کتاب به مردم ارائه شود

به گزارش ۸دی، نصرالله پژمان‌فر با یادآوری هفته کتاب و کتاب خوانی با بیان اینکه کتاب خوانی یکی از مسائل بسیار مهم است که تمامی کشورها به آن توجه ویژه دارند، گفت: یکی از شاخصه های توسعه هر کشوری افزایش سرانه مطالعه است.

برای سنجش میزان سرانه مطالعه نباید به فضای مجازی استناد کرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای سنجش میزان سرانه مطالعه نباید به فضای مجازی استناد کرد، افزود: نمی‌توان خواندن مطالب را در فضای مجازی و سایبری جزو سرانه مطالعه محسوب کرد و بی شک اگر سرانه مطالعه را با حذف مطالعه در فضای مجازی، کتاب های درسی، جراید و روزنامه و تلاوت قرآن در نظر گرفت شاهد بحرانی بودن وضعیت سرانه مطالعه در کشور هستیم.

وی سرانه مطالعه را در کشور قابل دفاع ندانست و ادامه داد: برای افزایش سرانه مطالعه در کشور باید زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود تا اگر کسی به دنبال مطالعه باشد به راحتی بتواند آن را انجام دهد.

کتاب باید به راحتی در دسترس افراد قرار گیرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه کتاب باید به راحتی در دسترس افراد قرار گیرد، تصریح کرد: تهیه و تامین کتاب باید برای افراد به سهولت انجام شود و بی شک اگر برنامه مشخصی برای این کار نداشته باشیم و مردم به راحتی نتوانند به کتاب دسترسی مناسب را داشته باشند نمی توان افزایش سرانه کتاب را در کشور محقق کرد و استفاده از کتاب حرکتی غیرضروری در جامعه تلقی خواهد شد.

پژمان‌فر با تاکید بر اینکه هزینه کتاب ها نباید بالا باشد، گفت: قیمت کتاب ها باید به گونه ای باشد که خرید آن برای تمامی اقشار امکان پذیر باشد.

یارانه کتاب برای ترغیب مردم به کتاب و کتاب خوانی ارائه شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید یارانه کتاب برای ترغیب مردم به کتاب و کتاب خوانی ارائه شود، افزود: همچنین باید تدابیری اتخاذ کرد که کتاب فروشی ها بتوانند کتاب را به صورت امانت در اختیار مردم قرار دهند.

مردم نباید کتاب های خود را در منازل حبس کنند

کتاب کالای تزئینی نیست و باید آن را مطالعه کرد و در معرض استفاده سایرین قرار داد

وی با یادآوری اینکه مردم نباید کتاب های خود را در منازل حبس کنند، ادامه داد: کتاب کالای تزئینی نیست و باید آن را مطالعه کرد و در معرض استفاده سایرین قرار داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه آموزش و پرورش امروزه برای تشویق دانش آموزان به مطالعه و کتاب‌خوانی چه برنامه روشنی دارد، تصریح کرد: فرهنگ مطالعه باید در کشور نهادینه شود؛ آموزش و پرورش تدوین برنامه های تشویقی برای ترویج کتاب خوانی در مدارس را باید دستور کار قرار دهد.

برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب‌خوانی زنگ مطالعه در برنامه آموزشی مدارس کشور گنجانده و تعبیه شود

پژمان فر ادامه داد: در گذشته زنگ مطالعه در سیستم آموزش و پرورش وجود داشت و به اصلاح روش مطالعه دانش‌آموزان توجه می شد و آموزش و پرورش برای این مهم برنامه داشت اما در حال حاضر متاسفانه آموزش و پرورش برنامه مناسبی ندارد در این رابطه نیاز است برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب‌خوانی زنگ مطالعه در برنامه آموزشی مدارس کشور گنجانده و تعبیه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه در کشور نیازمند برنامه ریزی منسجم و تلاش زیاد است، گفت: این مهم مستلزم فعالیت ها و جنس رفتارهایی که آموزش و پرورش عهده دار می شود و همچنین آموزش عالی نیز باید رویکرد پژوهشی را در فعالیت های خود در تمامی مقاطع تحصیلی داشته باشد.

خانواده ها باید سرانه اندک مطالعه را تهدیدی جدی برای آینده فرزندان خود بدانند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خانواده ها باید سرانه اندک مطالعه را تهدیدی جدی برای آینده فرزندان خود بدانند، تصریح کرد: خانواده ها باید تدبیری را اتخاذ کنند تا انگیزه لازم در فرزندانشان برای مطالعه کتاب ایجاد شود و این نیازمند صرف هزینه و وقت بیشتر است.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه