مدیر جهاد کشاورزی طارم:

آمار طرح توسعه اصلاحات باغات زیتون به ۸۰ هزار هکتار کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: آمار طرح توسعه اصلاحات باغات زیتون در کل کشور ۱۰۰ هزار هکتار بود که در بررسی‌های نهایی به‌علت کمبود آب، این میزان به ۸۰ هزار هکتار کاهش یافت.

آمار طرح توسعه اصلاحات باغات زیتون به ۸۰ هزار هکتار کاهش یافت

به گزارش ۸دی، مجتبی اسکندری صبح امروز در نشست بازار و سرمایه‌گذاری با موضوع بررسی وضعیت اقتصاد زیتون استان‌های کشور و زمینه‌های تعامل و همگرایی بین استا‌ن‌ها اظهار داشت: طرح توسعه باغات زیتون در استان زنجان از سال ۷۱ و دیگر استان‌ها از سال ۷۲ آغاز شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طارم با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت باغات زیتون در شهرستان طارم  نزدیک به ۲۰ هزار هکتار است خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار هکتار از این میزان باغان بارده و مابقی باغات غیربارده و نهال است.

اسکندری با بیان اینکه رودخانه قزل‌ازون یکی از شاخه‌های اصلی تامین آب شهرستان طارم است و متاسفانه با کم‌آب شدن این رودخانه مجوز‌های توسعه باغات زیتون در شهرستان طارم طبق پیش‌بینی‌ها انجام نشده است گفت: در حال حاضر برخی از باغات شهرستان طارم با کم‌آبی مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه ۶ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار شهرستان طارم به‌منظور طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار شناسایی شده بود تصریح کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مورد نظر در ۶ روستا زیر کشت نهال زیتون رفته است.

اسکندری با اشاره به اینکه سه استان گیلان، قزوین و زنجان با توجه به همجواری مرکزیت تولید زیتون کشور هستند تاکید کرد: آمار طرح توسعه اصلاحات باغات زیتون در کل کشور ۱۰۰ هزار هکتار بود که در بررسی‌های نهایی به علت کمبود آب، این میزان به ۸۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه از سال ۸۱  مگس زیتون از کشور‌های همجوار به کشور وارد شد و آسیبی جدی بر صنعت زیتون کشور تحمیل شد خاطرنشان کرد: زیتون محصولی مقدس و مبارک بوده و صداقت و درستکاری در این عرصه امری واجب و حیاتی است.

اسکندری با تاکید بر اینکه تلاش است سطح توسعه باغات زیتون در شهرستان طارم به ۳۵ هزار هکتار افزایش یابد افزود: در حال حاضر عملکرد باغات زیتون طارم در ۱۵ هزار هکتار به‌طور متوسط و سالیانه ۴ الی ۵ تن محصول زیتون است اما شرایط آب و هوایی گاه موجب کاهش تولید محصول می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به بارآوری مطلوب باغات، سرمازدگی در اردیبهشت ماه موجب کاهش عملکرد باغات زیتون طارم شد گفت: سال گذشته پیش بینی می‌شد باغات زیتون طارم ۴۵ هزار تن محصول داشته باشند اما به علت سرمازدگی با کاهش عملکرد این میزان به ۲۷ هزار تن رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه زیتون محصولی خوب و سودآور است اما باید در این عرصه به صورت صحیح فعالیت کرد ابراز داشت: اولویت نخست تولید محصول زیتون باید استحصال روغن زیتون و پس از آن کنسرو زیتون باشد که در کشور ما این فرآیند برعکس است.

اسکندری با تاکید بر اینکه روغن زیتون از بهترین روغن‌های موجود در حوزه مواد غذایی است و عرضه روغن زیتون بی‌کیفیت و نامرغوب موجب کاهش انگیزه مصرف این روغن در کشور شده است گفت: استان‌هایی که به تازگی به این عرصه ورود کرده‌اند روغن‌هایی با کیفیت بهتر تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند روغن‌کشی زیتون حتماً باید در همان روز برداشت محصول آغاز شود و پرداخت یارانه از سوی دولت به روغن زیتون امری ضروری است بیان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست می‌شود که با حمایت از زیتون موجب افزایش کیفیت این محصول و مصرف آن در کشور شوند‌.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه امید است با اقدامات ویژه فعالان عرصه زیتون به سمت استحصال صحیح روغن پیش روند و این امر بدون اختصاص یارانه دولت به این حوزه امکان‌پذیر نیست گفت: استان گیلان مهم‌ترین مصرف‌کننده محصولات کشاورزی و باغی شهرستان طارم است.

اسکندری با تاکید بر اینکه محصولات زیتون شهرستان طارم در بازارچه زیتون شهرستان رودبار به اسم محصول گیلان به فروش می‌رسد تصریح کرد: این اقدام کمک به صنعت زیتون شهرستان طارم است زیرا فروش یک محصول از تولید آن سخت‌تر است‌.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازارچه زیتون در اتوبان زنجان – تبریز در دستور کار شهرستان طارم است و تلاش‌های گسترده‌ای برای این اقدام انجام شده است خاطرنشان کرد: در راستای این اقدام می‌توان از فعالان عرصه زیتون در استان گیلان و شهرستان رودبار بهره‌ برد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه سال‌های اخیر صنایع تبدیلی زیتون در شهرستان طارم توسعه‌یافته است و این شهرستان دارای ۵۰ واحد با مجوز و بدون مجوز کنسرو‌سازی محصول زیتون است گفت: شهرستان طارم ۱۲ واحد و کارگاه روغن‌کشی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی شهرستان طارم بیش از عملکرد تولید زیتون شهرستان است اما در آینده عملکرد باغات زیتون شهرستان طارم به ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد گفت: تشکیل تعاونی زیتونکاران با همکاری سه استان زنجان، گیلان و قزوین می‌تواند تسهیل‌گر کشت زیتون در کشور است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه