دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان:

۹۰ درصد معتادان در گیلان توسط بخش خصوصی درمان می‌شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان‌ با تأکید بر نقش فعال سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: ۹۰ درصد معتادان در گیلان توسط بخش خصوصی درمان می‌شوند.

۹۰ درصد معتادان در گیلان توسط بخش خصوصی درمان می‌شوند

به گزارش ۸دی،‌ محمدحسین شاهکویی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ نقش تشکل‌های مردمی در امور پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر بسیار زیاد است به طوری‌که هم‌اکنون کار درمان ۹۰ درصد معتادان در گیلان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان عنوان کرد:‌ برای مبارزه مستمر و مؤثر با مواد مخدر و پیگیری روش‌های پیشگیری از آن باید سندی جامع و چشم‌اندازی گسترده طراحی شود تا مجموعه اقدامات به صورت هماهنگ و همسو به نتیجه مورد نظر ختم شوند.

شاهکویی به تغییر رویکرد دولت در مورد نحوه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و بیان داشت:‌ از سال ‌۹۲ دولت با توجه به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر،‌ چشم‌اندازی را برای تمام دستگاه‌های اجرایی با محوریت اصول مربوط به امر پیشگیری تعریف کرد.

وی به مقایسه میزان بهره‌وری‌ مبارزه با مواد مخدر و امر پیشگیری پرداخت و تصریح کرد:‌ طبق برآوردها پیشگیری از شیوع مواد مخدر از مبارزه فیزیکی با آن مقرون به صرفه‌تر بوده زیرا هزینه‌های صرف شده در امر پیشگیری یک سوم هزینه مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان خاطرنشان کرد:‌ به علت مؤثر بودن روش‌های پیشگیری،‌ دولت مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خود را در دستگاه‌ها بر اساس این اصل مهم به صورت ارتقاء سطح آموزش و آگاهی مردم جامعه تدوین و اجرایی می‌کند.

شاهکویی به چاپ کتب مربوط به حوزه پیشگیری از مواد مخدر اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر این کتاب‌ها در مقاطع ابتدایی و دوره اول و سوم متوسطه در اختیار معلمان قرار گرفته تا پس از توانمندسازی آنان،‌ آموزش‌های مربوط به پیشگیری به دانش‌آموزان ارائه شود.

وی برنامه‌های سایر دستگاه‌های فرهنگی درمانی را نیز برشمرد و بیان داشت:‌ نهادهایی نظیر بهزیستی و یا دانشگاه علوم پزشکی در امر پیشگیری از شیوع مواد مخدر فعالیت دارند و برنامه‌های خود را در قالب طرح‌های اجتماع محور در حوزه کاری خود دنبال می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان از اجرای یک برنامه آموزشی در گیلان خبر داد و گفت:‌ در بحث طرح‌های اجتماع محور سعی داریم توسط دستگاه‌های مربوطه برنامه‌هایی نظیر طرح افزایش تاب‌آوری زنان و آموزش در سطوح مختلف جامعه را اجرایی کنیم.

شاهکویی نرخ پوشش برنامه‌های آموزشی در سطح کشور را پایین اعلام کرد و ابراز داشت:‌ با این حال دولت تمام سعی خود را در ارتقای این‌گونه برنامه‌ها انجام می‌دهد و بر همین اساس مقرر شده ۵۰ درصد هزینه‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر در امر پیشگیری صرف شود.

وی ضمن تأکید بر این مسئله که نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر قشرها در معرض خطر مواد مخدر هستند افزود:‌ بیش از ۶۰۰ نوع مواد صنعتی و شیمیایی توسط سوداگران مواد مخدر در جهان تولید و با هدف منحرف کردن قشر جوان روانه بازار مصرف می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان بهترین سن جهت پیشگیری از شیوع مواد مخدر را دوران کودکی دانست و عنوان کرد:‌ دولت در این راستا بیشترین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی خود را به جهت اثرگذاری مطلوب‌تر به این مقطع اختصاص داده است.

شاهکویی دامنه ارائه آموزش‌های فرهنگی و تبلیغی را بسیار وسیع اعلام کرد و بیان داشت:‌ این آموزش‌ها از سنین کودکی آغاز می‌شود و با گسترش به سایر بخش‌ها و صنوف از جمله دانشگاهیان،‌ کارگران،‌ کارفرمایان،‌ طلاب،‌ اساتید دانشگاه ادامه پیدا می‌کند.

وی از کاهش آمار ابتلا به اعتیار در سطح کشور خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ برابر گزارش‌های وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ نسبت شیوع و آمار ابتلا به اعتیاد به نسبت دولت گذشته حدود ‌۲۴ درصد در کل کشور کاهش پیدا کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان علل کاهش آمار شیوع مواد مخدر را برشمرد و گفت:‌ حضور آحاد مردم جامعه،‌ نقش‌آفرینی مؤثر سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و سایر گروه‌های غیردولتی در کاهش شیوع انواع مواد مخدر در سطح کشور تأثیرگذار بوده‌ است.

شاهکویی ضمن بیان آمار معتادان در کشور از کاهش آن خبر داد و تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته حدود ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار معتاد در کشور شناسایی شده بودند که با پیگیری روش‌های مبارزه و پیشگیری این تعداد هم‌اکنون به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه