دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان:

نرخ شیوع اعتیاد در گیلان پائین‌تر از میانگین کشوری است

حیدری آزاد با بیان اینکه گیلان از حیث شیوع مصرف مواد مخدر در میان سایر استان‌ها در رتبه ۱۷ کشور قرار دارد گفت: نرخ شیوع اعتیاد در گیلان ۲.۹۳ درصد و پائین‌تر از میانگین کشوری است.

نرخ شیوع اعتیاد در گیلان پائین‌تر از میانگین کشوری است

به گزارش ۸دی،اسماعیل حیدری‌آزاد شامگاه (یکشنبه،۶ تیر) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: مواد مخدر و روان گردان‌ها به عنوان یک تهدید استراتژیک چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک از جمله مسائل اساسی و بحرانی عصر جدید تلقی می‌شوند که کشور ما هم از این امر مستثنی نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان عنوان کرد: قطعا برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد، سرمایه‌گذاری اساسی در عرصه کاهش تقاضا و پیشگیری از بروز مصرف در لایه‌های مختلف جامعه از طریق تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل خطرزا و اجرای برنامه‌های طبقه بندی شده در لایه‌های مختلف اجتماع مورد تاکید این شورا است.

حیدری آزاد خسارت‌های بیشمار مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در ابعاد خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بعضا امنیتی را متذکر شد و تصریح کرد: هر چند بررسی‌های جدیدی در خصوص آخرین وضعیت اعتیاد در گیلان و کشور به شکل سیستماتیک انجام نشده اما آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین کشوری نرخ شیوع اعتیاد ۵.۴ درصد است.

وی نرخ شیوع اعتیاد در استان گیلان را ۲.۹۳ درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه میانگین گیلان از کشوری پائین‌تر است ابراز داشت: در طرح شیوع شناسی، استان گیلان در میان استان‌ها در رده ۱۷ قرار دارد و این موضوع بیانگر این است که گیلان در نیمه پایینی جدول قرار گرفته و می‌توان با اجرای مستمر برنامه‌ها میزان اعتیاد را در آن کاهش داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان ارتباط بین مصرف مواد مخدر و جرم را تبیین کرد و یادآور شد: همه اندیشمندان حوزه جرم شناسی این را می‌دانند که اعتیاد به عنوان یک ابر آسیب در اجتماع شناخته می‌شود و منشاء بسیاری از جرایمی که در جامعه امروزی ما و حتی جهان اتفاق می‌افتد، مواد مخدر است.

حیدری آزاد قاچاق، حمل و نگهداری و سرقت، خفت‌گیری، کودک‌آزاری، همسرآزاری، طلاق، فرار از خانه، خودکشی و نظایر این‌ها را از دیگر مواردی که ریشه آن‌ها به مواد مخدر برمی‌گردد، خواند و گفت: در میان نوع مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی از حیث جرم باید کمی تفاوت قائل شد و اصولا مصرف مواد صنعتی توهم‌زا بوده و هیجانات را افزایش می‌دهد.

وی وجود تفاوت‌هایی بین معتادان مجرم و غیرمجرم از حیث وضعیت اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بین مصرف مواد مخدر صنعتی و افزایش میزان جرم ارتباط تنگاتنگی وجود دارد اضافه کرد: مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد سرمایه‌گذاری اساسی در عرصه پایش تقاضا، پیشگیری از بروز مصرف مواد مخدر به ویژه در سنین پائین  است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان از کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر در سطح کشور و استان گیلان سخن گفت و اذعان کرد:‌ بستر برای نوجوانان و جوانان ما در عرصه دسترسی به مواد مخدر فراهم است و وجود دارد، از طرفی ایران دو هزار کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و پاکستان دارد که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان شناخته می‌شوند.

حیدری آزاد عمده اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با کمک اعضای کمیته پیشگیری از اعتیاد در سطح استان انجام می‌شود را در بحث خانواده اعلام کرد و افزود: خانواده به عنوان نخستین بستر در معادلات پیشگیرانه محسوب می‌شود و آموزش‌های مهارت فرزندپروری به والدین بسیار مهم است.

وی نگهداری از معتادان متجاهر و وجود مکان‌ها و اعتبارات مناسب و کافی برای این کار را متذکر شد و گفت: در دو سال اخیر برابر قانون برنامه ششم و مصوبات ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر، این امر به سازمان بهزیستی واگذار شد اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های بهزیستی گیلان، ظرفیت نگهداری ماده ۱۶ ما در استان بسیار محدود است و تنها ۵۰ نفر جا دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان از پیگیری‌هایی که برای افزایش ظرفیت مرکز نگهداری معتادان متجاهر استان انجام می‌شود سخن گفت و خاطرنشان کرد: صدور مجوز افزایش ظرفیت ماده ۱۶ مرکز نگهداری از معتادان متجاهر از وظایف بهزیستی کل کشور است و پیگیریم تا در صورت صدور مجوز نسبت به افزایش ماده ۱۶ گیلان از ۵۰ نفر به ۳۰۰ نفر اقدام کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه