در دیدار با دبیرکل سازمان ملل

صالحی پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا برای انتظارات ایران درباره برجام را کافی ندانست

رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل با ابراز تردید در مورد امکان حفظ برجام با شرایط موجود، پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات ایران کافی ندانست.

صالحی پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا برای انتظارات ایران درباره برجام را کافی ندانست

به گزارش ۸دی، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو فروم در نروژ به سر می برد با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل سازمان ملل در این دیدار ضمن حمایت صریح از برجام به رایزنی های دوجانبه با کشورهای باقیمانده در برجام جهت حفظ این توافق اشاره و تصریح کرد که برجام و حفظ آن نقش بسیار موثر و سازنده‌ای در امنیت جهانی و بخصوص حفظ رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دارا است.

صالحی نیز  در این ملاقات ضمن مخرب دانستن سیاستهای اخیر آمریکا در قبال برجام به سابقه رفتار مشابه این کشور در دوره های گذشته اشاره کرد و با ابراز تردید در مورد امکان حفظ برجام با شرایط موجود، پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات جمهوری اسلامی ایران کافی ندانست.

وی با خطرناک توصیف کردن شرایط خاورمیانه به اهمیت نقش ایران در منطقه اشاره و تاکید کرز که اگر روند به همین گونه پیش رود، همه بازنده خواهند بود.

صالحی همچنین با یادآوری توانمندی های جمهوری اسلامی به ویژه در صحنه داخلی و منطقه ای سیاست آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی و بازگشت به دوران دنباله روی از سیاستهای غیرسازنده این کشور را محکوم به شکست توصیف کرد.

وی همچنین نتایج حاصله از برجام در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار توصیف کرد و خواهان حمایت صریح حامیان برجام از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپایی از این توافق و مقابله با سیاست ترامپ شد.

دبیرکل سازمان ملل در این ملاقات انتظارات سیاسی و اقتصادی ایران از اتحادیه اروپا را قابل درک دانست و قرار شد در نزدیکترین فرصت بار دیگر خواهان جدیت طرفهای باقیمانده در برجام نسبت به برآورده کردن انتظارات ایران شود.

*حمایت مجدد آلمان از برجام

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین صبح سه‌شنبه ۲۹ خرداد با نیلس آنن وزیر مشاور خارجی وزارت خارجه آلمان دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در مورد آخرین وضعیت همکاریهای دو کشور و همچنین تلاش اتحادیه اروپا برای مقابله با سیاستهای آمریکا علیه برجام و خروج غیرقانونی این کشور از توافق مزبور تبادل نظر کردند.

طرف آلمانی ضمن اعلام مجدد حمایت کشورش و اتحادیه اروپا از برجام، تلاش اتحادیه اروپا برای تداوم همکاری با ایران را جدی توصیف کرد.

وی در عین حال، اقدامات موثر در این زمینه از جمله جلب همکاری شرکتهای خصوصی را نیازمند زمان بیشتر جهت پیگیری های مجدانه در سطح بین‌المللی  برشمرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه