دستیار ویژه اوباما: استراتژی پمپئو دربرابر ایران لیستی از خیال های واهی است

دولت آمریکا بار دیگر نشان داد که فاقد تجربه است. تقاضاهای غیر واقعی مطرح شده در سخنرانی وزیر خارجه این کشور، از بعد ابزار و هدف، دست‌نیافتنی است.

دستیار ویژه اوباما: استراتژی پمپئو دربرابر ایران لیستی از خیال های واهی است

به گزارش ۸دی، «جان ولفستال» رئیس گروه بحران‌های هسته‌ای که در دولت «باراک اوباما» به عنوان دستیار ویژه و مدیر ارشد امور کنترل سلاح و منع اشاعه در شورای امنیت ملی خدمت می‌کرد، در یادداشتی که در «فارین پالسی» منتشر شده استراتژی «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران را «خیالی واهی» خواند و با تکرار برخی ادعاهای بی اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نوشت: همه، از جمله کسانی که در دولت اوباما خدمت می‌کردند دوست دارند که ایران فعالیت‌های خود را در منطقه متوقف کند. اما از همه چیز مهمتر، تیم اوباما می‌خواست دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را که این کشور تنها چند هفته با آن فاصله داشت را متوقف کند؛ کاری که توافق هسته ای موفق به انجام آن شد.

این رسانه آمریکایی در یادداشت خود نوشت: ترامپ و پومپئو مدعی هستند که برای انجام همه آنچه از ایران خواسته‌اند، استراتژی دارند. کدام استراتژی‌؟ پومپئو گفته «آمریکا فشارهای مالی بی‌سابقه‌ای را علیه ایران اعمال خواهد کرد. مسئولان ایران هیچ شکی درباره جدیت ما ندارند.». اما همه به اصطلاح استراتژی او، لیستی از خیالات واهی است. این توهم که دولت ترامپ قرار است همه جهان را حول رژیم تحریم‌هایی سخت‌تر آنچه در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ وجود داشت، دور هم جمع کند. همین دولتی که قادر به انجام کارهای ساده‌تری نظیر پر کردن موقعیت‌های دولتی، تصویب فرامین اجرایی یا جلوگیری از ایزوله شدن آمریکا در بین نزدیک‌ترین و قدیمی‌ترین متحدانش نیست؟ و این دولت قرار است با کمک رئیس‌جمهوری که مهمترین متحدان آمریکا به او اعتماد ندارند و ثابت کرده که به توافقات پایبند نیست، این کارها را انجام دهد؟

در ادامه این یادداشت آمده است: واقعیت این است که تیم «ترامپ» برنامه و استراتژی‌ای برای آنچه از ایران می‌خواهد، ندارد و بعید به نظر می‌رسد که کاخ سفید آن همکاری که لازم دارد تا فشارهای مالی بی‌سابقه را بر ایران تحمیل کند، از سوی اروپایی‌ها داشته باشد.

نویسنده این گزارش نحوه مدیریت برجام از سوی دولت «ترامپ» در ماه‌های اخیر را دلیل اصلی عدم همراهی اروپا با آمریکا خوانده و نوشت: اینکه اروپایی‌ها در وضعیتی نیستند که توافقی که می‌گویند باید حفظ شود را از بین ببرند، قابل درک است. واکنش اروپایی‌ها به سخنرانی پومپئو منفی بود. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا اظهارات پومپئو را بسیار دست نیافتنی خواند.

در این گزارش با اشاره به اظهارات پومپئو آمده است: دولت ترامپ بار دیگر نشان داد که فاقد تجربه است. تقاضاهای غیر واقعی مطرح شده در سخنرانی پومپئو از بعد ابزار و هدف، دست‌نیافتنی است. همان طور که آمریکا در پرونده کره‌شمالی که به طور غیر منتظره‌ای روز اول خلع سلاح هسته‌ای کامل را رد کرده بود باید فهمیده باشند، مذاکرات نیازمند مقدمه‌چینی است. پومپئو چراغ قوه را بر کل نقشه راه مذاکرات پشت پرده با متحدان آمریکا انداخت. در عوض دولت اوباما سال‌ها با متحدانش کار کرد تا به یک لیست مشترک رسید. امروز ما به وضعیتی که هیچ چیزی جز یک لیست نداریم برگشتیم.

نویسنده این یادداشت با بیان این ادعا که امروز ایران همچنان یک معضل باقی مانده است، اذعان کرد: آمریکا منزوی شده و دیگر قابل اعتماد نیست و ایران قادر است در صورتی که بخواهد فشارهای هسته‌ای خود را آغاز کند. این استراتژی برای پیروزی نیست. این استراتژی برای فلاکت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه