ادعای عجیب رئیس گمرک؛ آمار قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد صفر است

رئیس‌کل گمرک ایران مدعی است که در حال حاضر هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود.

ادعای عجیب رئیس گمرک؛ آمار قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد صفر است

به گزارش ۸دی، فرود عسگری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند درصد از قاچاقی که به کشور وارد می‌شود از مبادی رسمی است گفت: ما مدعی هستیم با کنترل‌هایی که از طریق سیستمها انجام می‌دهیم و بارنامه و گواهی بازرسی را از مبدأ دریافت می‌کنیم، کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود.

وی ۱۵ میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را برآورد دستگاههای دیگر عنوان کرد و گفت: آنها باید پاسخگو باشند و گمرک مسئول مبادی رسمی است.

وی گفت: در حال حاضر با فعال شدن گمرک در مناطق آزاد در این مناطق هم دیگر قاچاق کالا نداریم.

رئیس کل گمرک گفت: در راستای مکانیزه کردن گمرک جمهوری اسلامی ایران و سیستم‌های کنترلی در سال گذشته و امسال، دستگاههای ایکس‌ری فوق‌پیشرفته‌ای تهیه شده است و با قرارگرفتن این دستگاهها در مبادی اصلی ورود کالا به کشور مثل بندر شهید رجایی، دوقارون و سرخس و به‌زودی در اینچه‌برون و بازرگان کالاهای ترانزیتی به‌صورت صددرصد از این ایکس‌ری‌ها عبور خواهند کرد و همین‌طور کالاهای وارداتی که در سطح سه قرار دارند به‌وسیله ایکس‌ری‌ها کنترل می‌شود.

وی گفت: این دستگاهها این امکان را به کارشناسان ما می‌دهد که تصاویر ایکس‌ری ورودی و خروجی کانتینرهای ترانزیت را با هم مقایسه کرده و امکان ردیابی وجود دارد که آیا این کالا برابر همان اظهارنامه است یا خیر.

وی تأکید کرد: با نصب جی‌پی‌اس به‌روی کانتینرها در صورت انحراف محموله از مسیر و یا توقف غیرمجاز کامیون‌های ترانزیتی می‌توان به‌سرعت آنها را ردگیری نمود، ضمن اینکه پلمب‌های کانتینرها در حال حاضر با تکنولوژی RFID انجام می‌شود که امکان جعل آن را غیرممکن می‌کند که به این ترتیب مسیر ترانزیتی کشور بسیار امن خواهد بود.

عسگری ضمن اعلام رقم ۷ میلیارد دلاری صادرات تا ۲۹ اردیبهشت ۹۷ گفت: با توجه به تصمیمات جدید دولت و زیربار رفتن سامانه نیما تا به حال نه‌تنها صادرات کالا نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته بلکه واردات کالا هم با رقم ۶ میلیارد دلاری خود تا ۲۹ اردیبهشت ماه نشان از عدم تأثیر سیاست‌های ارزی بر واردات کالا به کشور دارد.

وی گفت انواع کالاها از جمله کالاهای اساسی و قطعات منفصله خودرو به‌راحتی وارد کشور می‌شود و بانک مرکزی هم به کالاهای وارداتی ارز مورد نیاز را اختصاص می‌دهد.

عسگری در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کولبران گفت: دولت برای ساماندهی کولبران سال گذشته دو مصوبه داشته برای آنکه اینان از مشقت رهایی پیدا کنند قرار شد از مبادی ورودی کشور، کالا ترانزیت شود با اظهار صاحب کالا و ارائه مجوزها و کالا به بازارچه‌ها منتقل شود و با کنترل گمرک معافیت سود بازرگانی اعمال می‌شود. در مناطق آزاد هم نقش گمرک پررنگ‌تر شده و همه کالاها باید با ثبت سفارش وارد شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه