عکاس: محمد شاداب

نشاء برنج در شالیزارهای گیلان و رنجی که کشاورز می برد + تصاویر

در تصاویر زیر زوایایی از تلاش کشاورزان گیلانی برای آماده سازی شالیزارها و نشاء و تولید برنج با کیفیت گیلانی را مشاهده می کنید.

نشاء برنج در شالیزارهای گیلان و رنجی که کشاورز می برد + تصاویر

به گزارش ۸دی، گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، ۱۸۰ هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.

عملیات خزانه گیری در گیلان از فروردین ماه آغاز شد، در سال جاری آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری آغاز شده است.

هرچند کاهش آب در گیلان از مسائلی است که امسال کشاورزان گیلانی را با مشکل روبرو کرد و آن ها بیش از پیش منتظر نزولات جوی و از سوی باز شدن سد سپیدرود برای آبگیری شالیزارهایشان و شروع کاشت برنج بودند. (اینجا بخوانید)

این موضوع واکنش کاربران اینترنتی در توییتر را هم برانگیخت و آن ها با هشتگ های #گیلان_کم_آب و #ب_رنج به این کاهش تدریجی آب در پرباران ترین استان کشور واکنش نشان دادند، موضوعی که باید از سوی مسئولان نیز به جد مورد توجه قرار بگیرد.(اینجا بخوانید)

در توضیح وضعیت کاشت و نشاء برنج در زمین های آب تخت شده نیز شاید جالب باشد که بدانید برنج به خودی خود لازم نیست که در این عمق از آب رشد کند، اما در اینکه باید به خوبی آبیاری شود شکی نیست؛ دلیل اینکه عمق آب زمین های شالیزار اینقدر زیاد است این است که این آب به علف های هرز اجازه رشد نمی دهد و برنج ها می توانند بدون وجود هیچ مزاحمتی رشد کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه