سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان خبر داد

پیش‌بینی کاهش ۲۰ ‌درصدی بارش‌ها در فصل بهار و تابستان ۹۷

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با اشاره به اینکه همکاری لازم با مرکز ملی اقلیم‌شناسی و مرکز پایش خشک‌سالی‌ کشور و سایر منابع خارجی داریم گفت: پیش‌بینی بارش برای فصل بهار و تابستان ۹۷ کاهش ۲۰ ‌درصدی بارش‌ها را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی کاهش ۲۰ ‌درصدی بارش‌ها در فصل بهار و تابستان ۹۷

به گزارش هشت دی،محمد دادرس در برنامه شبکه باران با بیان اینکه میزان بارش دریافتی در پهنه کشور در سال زراعی، ۹۷ میلی‌متر بود اظهار کرد: میزان بارش نسبت به سال گذشته که ۱۸۰ میلی‌متر بود، ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به بلندمدت ۱۶۲ میلی‌متر بود افزود: این مقدار ۴۸ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد و استان گیلان نیز از این موضوع مستثنا نبود.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه در پهنه گیلان ۵۱۱ میلی‌متر از ابتدای سال زراعی تاکنون بارندگی داشتیم گفت: نسبت به سال گذشته که بارش ۶۶۲ میلی‌متر بوده حدود ۲۱ درصد کاهش مشاهده می‌شود و نسبت به بلندمدت که ۶۴۳ میلی‌متر بوده حدود ۲۳ درصد کاهش داشتیم.

دادرس با بیان اینکه برای جلگه مرکزی مانند رشت، آستانه‌اشرفیه، کیاشهر، انزلی و فومن که بیشترین سطح زیر کشت برنج و شالیزار را داریم ۸۷۰ میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون را داشتیم تصریح کرد: نسبت به سال گذشته که یک هزار و ۲۱۲ میلی‌متر میزان بارش بوده حدود ۲۸ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت که یک هزار و‌ ۶۱ میلی‌متر بوده ۱۸ درصد کاهش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه همکاری لازم با مرکز ملی اقلیم‌شناسی و مرکز پایش خشک‌سالی‌ کشور و سایر منابع خارجی داریم بیان کرد: پیش‌بینی بارش برای فصل بهار و تابستان ۹۷ کاهش ۲۰ ‌درصدی بارش‌ها را نشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با اشاره به اینکه اگر در فصل بهار متوسط بارندگی ۱۵۲ ‌میلی‌متر باشد گفت: با این مقدار بارش اگر ۲۰ درصد کاهش را در نظر بگیریم حدود ۱۲۰ میلی‌متر انتظار میزان بارندگی راداریم.

دادرس با بیان اینکه امیدواریم این بارش‌ها به هنگام باشد گفت: بحث شدت و مدت بارندگی در طول سال‌ها‌ تغییر کرده درصورتی‌که درگذشته بارندگی‌های ملایم و مداوم داشتیم و امیدواریم این بارندگی‌ها به نحوی باشد که بتواند در ‌بحث محصول برنج و آبیاری برنج کمک شایانی را به کشاورزان داشته باشد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه