گزارش اتحادیه اروپا از اقتصاد ایران؛

با وجود مشکلات فراوان اقتصادی قدرت خرید مردم بهتر شده است/ غیرت حمایت از کالای ایرانی نجات بخش گره کور این روزهای اقتصاد ایران

طبق آخرین آمار ppp  قدرت خرید مردم ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۵ درصد افزوده شده و در ۳۵ سال اخیر نیز این شاخص ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

با وجود مشکلات فراوان اقتصادی قدرت خرید مردم بهتر شده است/ غیرت حمایت از کالای ایرانی نجات بخش گره کور این روزهای اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگار ۸دی، ایران بعد از انقلاب اسلامی با مشکلات فراوان و با وجود هزینه زیاد برای توسعه کشور توانسته است قدرت خرید برای مردم را افزایش دهد.

 Purchasing power parity نوعی شاخص اقتصادی است که به عنوان تکنیکی برای تعیین ارزش پول های مختلف و برای ارزیابی دو اقتصاد به کار می رود. فهرست کشورها بر پایه تولید ناخالص داخلی بوده و به ppp (برابری قدرت خرید) مشهور است.

برای اینکه بتوان قدرت خرید مردم در دو کشور را محاسبه کرد نیاز به یک واحد مشخصی برای مقیاس داریم شاخص ppp   بهترین روش برای مقایس دقیق است.

نرخ مبادله PPP، به عنوان فاکتور تبدیل کننده، می تواند به جای نرخ های مبادله در تبدیل نقطه های مشترک اقتصادی کشورهای مختلف به یک ارز رایج ، استفاده شود. این هم فزونی های تبدیل شده ، مقایسات بین کشورها و تحلیل های اقتصادی و آماری آنها را آسان کرده و یک نتیجه دسترس را در اختیار کشورها قرار می دهد.

محاسبهPPP، اولین گام در پروسه تبدیل GDP و هم فزونی های اصلی آن که با ارز ملی بیان شده به یک ارز رایج است تا ما را قادر به مقایسات بین‌المللی سازد.

سازمان های بین‌المللی باید مقدار GDP و GDP سرانه را برای هر کشور عضو، جهت اهداف سیاسی یا آماری، مقایسه کنند . گاهی اوقات حقوق کارگران، کارمندان و یا دانشجویان خارجی با استفاده از چنین داده هایی تعدیل می شوند.

GDP و GNPچیست؟

تولید ناخالص داخلی یا  Gross domestic Product یکی از مقیاس‌های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل مرز های یک کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند.

Gross National Product (با نماد اختصاری GNP)، یک متغیر جریان بوده و عبارت است از ارزش ریالی سالانه تمامی کالاها و خدمات نهایی تولید شده به قیمت‌های جاری (بازار) در اقتصاد ملی بوده و به تولید ناخالص ملی معروف است.

ارزش افزوده تولید شده توسط عوامل و بخشهای مختلف اقتصادی یک ملت، برای یک دوره زمانی (مثلاً یکساله)، بیانگر تولید ناخالص ملی آن کشور است. در واقع تولید ناخالص ملی، ارزش مجموع کالاهای تولیدی و خدمات نهایی، که توسط یک نظام اقتصادی در سراسر دنیا و در یک سال معین تولید شده است را بیان می‌کند.

به عنوان مثال در سال ۷۲ در ایران درآمد تولیدی در گروه کشاورزی۱۹۴۴۶/۱ میلیارد ریال در گروه نفت ۶۴۹۵/۰ در گروه صنایع و معادن (شامل معدن، صنعت، برق، آب، گاز و ساختمان) ۱۷۳۸۹/۹ و در گروه خدمات (شامل بازرگانی، رستوران و هتل‌داری، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، خدمات موسسات مالی و پولی، خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی، خدمات عمومی، خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی) ۴۱۱۴۶/۰ میلیارد ریال بوده است. با جمع کردن ارقام مزبور، تولید ناخالص ملی کشور در سال ۱۳۷۲ که معادل۹۱۱۲۴/۶ میلیارد ریال بوده، محاسبه می‌شود.

برای محاسبه تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی یک کشور سه شیوه مختلف وجود دارد. اول محاسبه به روش هزینه است که در آن تولید ناخالص ملی عبارت است از مجموع ارزش پولی هزینه هایی که برای خرید کالاها و خدمات نهایی توسط خانوارها (مصرف)، شرکت ها (سرمایه گذاری)، دولت (خریدهای دولتی) و سایر کشورها (خالص صادرات) می پردازند. دوم محاسبه به روش درآمد است که تولید ناخالص ملی از مجموع ارزش پولی درآمدهای مختلفی- شامل حقوق و دستمزد، سود، اجاره- که مردم از تولید همان کالاها و خدمات نهایی به دست می آورند.

تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی دو شاخص برای اندازه گیری اقتصاد یک کشور است که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

مسئولیت محاسبه شاخص ppp  با چه نهاد بین المللی است؟

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اداره آمار جامعه اروپا مسئولیت محاسبه PPP را به عهده دارند. اتحادیه اروپا PPP را برای کشورهای اروپایی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه این شاخص را برای کشورهای غیر اروپایی عضو این سازمان و نیز کشورهایی چون روسیه، چین، ایران  محاسبه می کنند. با این نرخ برابری به دست آمده، GDP کشورهای مورد نظر، قابلیت مقایسه با یکدیگر را خواهند داشت . البته بانک جهانی نیز به صورت جداگانه با اهدافی چون مقایسه سطح فقر در بین کشورها ، این نرخ برابری را محاسبه می کند اما سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه طبق برنامه و هدف واحدی مسئولیت این امر را دارند.

چه کالاهایی در ppp محاسبه می شوند؟

کالا و خدمات مقایسه ای  برای PPP نمونه ای از تمام کالاها و خدماتی است که در به دست آمدن GDPاز  استفاده می شود این کالا و خدمات عبارتند از:  خدمات دولتی، کالاهای تجهیزاتی، اقلام مصرفی مصرف کننده مانند خوراک، آشامیدنی، پوشاک.  از آنجا که به دست آوردن PPP ، به منظور مقایسه بین کشورها (حداقل دو کشور )است، نیاز به محصولات همانندی داریم که برای تمام کشورهای تحت مقایسه، مورد استفاده عام داشته باشد . انتخاب این فهرست از محصولات مشکل ترین و بحث انگیزترین موضوع در ساختارPPP است.انتخاب محصولات یکسان، تضمین می کند که PPP تفاوت های سطح قیمت را اندازه می گیرند نه تفاوت های موجود در کیفیت محصول را. یک مورد عملی و معمول، تعیین محصولاتی با مشخصات قطعی و مشخص با نام مارک آنهاست، طوری که این محصولات با تمام ویژگی هایشان قیمت گذاری شوند. مورد دوم این است که مطمئن باشیم، واحد قیمت گذاری کالاها یا خدمات در تمام کشورهای مورد بررسی یکسان است . تهیه این فهرست کار مشکلی است که بستگی به همگنی اقتصادی و مصرفی گروه کشورهای تحت مقایسه دارد. زیرا این امکان وجود دارد که محصولاتی که در لیست تهیه شده، نماینده خوبی از اقلام مصرف شده در این کشور نباشد . به عبارتی ممکن است نماینده بودن با یکسان بودن کالاها در تعارض باشد. این مسئله باعث ایجاد اریبی در مقایسات می شود. زیرا ممکن است کالای A در هر دو کشور استفاده شود ولی ممکن است در یک کشور به عنوان یک کالای لوکس باشد و در دیگری به عنوان کالای ضروری مورد استفاده قرار گیرد . راه حلی که در این مورد توصیه شده ، قرار دادن یک ستاره کوچک در مقابل تمام اقلام قیمت گذار ی شده است که به عنوان اقلاً م نمونه الگوی مصرفی در کشور مورد نظر می باشندالبته در مقایسات بین‌المللی، این فهرست توسط کارشناسان ICP و با مشاوره کارشناسان کشورهای عضو، تهیه می شود.

  pppامروز ایران چقدراست؟

طبق آخرین آمار ppp  قدرت خرید مردم ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۵ درصد افزوده شده و در ۳۵ سال اخیر نیز این شاخص ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد. این امر نشان دهنده توسعه کشور بعد از انقلاب و بزرگتر شدن سفره مردم بوده که به گواهی اتحادیه اروپا و با سختگیری تمام ارزیابی شده است.باdn این نکته را در نظر گرفت که در طول سال های بعد از انقلاب ایران درگیر مشکلاتی چون جنگ هشت ساله بوده که باعث ویرانی بسیاری از زیرساخت های کشور شده و بعد ازجنگ نیز هزینه زیادی برای توسعه کشور نظیر جاده سازی، سدسازی، شهرسازی، توسعه علم، توسعه آموزش همگانی و … شده است و افزایش ۳۰ درصدی قدرت خرید مردم نشان موفقیت خوبی در اقتصاد است.

مشکلات بسیار برای اقتصاد ایران

همانگونه که در ابتدای گزارش اشاره شد ایران باوجود مشکلات فراوان از قبیل تحریم های چهل ساله اقتصاد و جنگ هشت ساله دشمن و فتنه انگیزی دشمنان با انواع و اقسام ترفندهای منافقانه و تحریم های سخت و دشوار نفتی و بانکی توانسته همچنان سرپا بماند، مشکلات اقتصادی وجود دارند و همه با گوش و استخوانمان آن را درک می کنیم از بیکاری جوانان گرفته تا ناامنی شغلی برای بیشتر مردم ایران ولی این گره کور را به جز مردم نمی تواند باز کند، مردم باید با پافشاری بر خرید کالای ایرانی غیرت و همبستگی دیگری را از خود نشان داده و با این کار به کشور، مردم، پدران و پسران و همسران خود امنیت شغلی بیشتری را ایجاد کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه