آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و نظارتی گیلان برای تأمین کالای اساسی و خدمات موردنیاز مردم در بازار شب عید

دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان از آمادگی کامل خود برای تأمین اقلام و کالای اساسی مردم در شب عید خبر داده‌اند و دستگاه‌های نظارتی نیز اعلام کردند که بازاری امن و به‌دوراز تخلف برای شب عید مردم گیلان فراهم می‌کنند.

آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و نظارتی گیلان برای تأمین کالای اساسی و خدمات موردنیاز مردم در بازار شب عید

به گزارش هشت دی،با نزدیک شدن به ایام پایانی سال بازار همه‌سال رنگی دیگر بر خود گرفته و پویایی و دادوستد در آن رونقی بیش‌ازپیش به خود می‌گیرد.

به‌منظور هماهنگی‌ها برای تهیه و توزیع اقلام موردنیاز مردم برای شب عید، دولت با بسیج همه اصناف و اتحادیه‌ها و همچنین با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی درصدد تأمین اقلام مصرفی مردم و نظارت بر بازار هست تا کمترین نوسانات را در پی افزایش تقاضای مردم به کالاهای اساسی و خدمات را در بازار شاهد باشیم.

مصطفی سالاری در جلسه‌ای که در راستای تنظیم بازار شب عید هفته گذشته در استانداری گیلان با مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی داشت اظهار کرد: باید کنترل و نظارت بر قیمت‌ها در استان افزایش پیدا کند تا تورم موجود برای مردم ایجاد مشکل نکند.

وی بابیان اینکه استان گردشگر پذیر گیلان با افزایش دو برابری جمعیت در ایام نوروز همچون شب یلدا نیازمند ایجاد آمادگی بیشتر در مدیران است افزود: استان برای نوروز سال ۹۷ آمادگی خوبی دارد اما نظارت‌ها بر بازار باید با دقت بیشتری صورت بگرد.

استاندار گیلان با اشاره به آمادگی گیلان در تأمین اقلام مصرفی و کالاهای اساسی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بازرسان نظارتی خود در بازار را تقویت کند تا گزارش‌هایی که به تعزیرات ارسال می‌شود دقیق و صحیح باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: تعزیرات حکومتی باید زمان رسیدگی به پرونده‌های متخلفان در ایام نوروز به یک روز برساند چون اگر اجرای حکم به تأخیر بیفتد در بازار تغییری ایجاد نمی‌کند.

سالاری با حائز اهمیت برشمردن سلامت و بهداشت مردم گفت: نباید در رابطه با برخورد با متخلفان در حوزه بهداشت تعللی صورت بگیرد و امنیت غذایی مردم دچار تهدید شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید در ایام نوروز افزایش قیمت کالا و خدمات را شاهد باشیم گفت: مردم هم‌اکنون برای سفر، پذیرایی از میهمان و سایر اقدامات نوروزی خود برنامه‌ریزی‌هایی را ترتیب داده‌اند و نباید تا نوروز فرانرسیده هزینه‌های گزاف را بر ملت تحمیل کرد.

استاندار گیلان با تاکید بر  اینکه همه باید با اصناف کمک کنند تا نوروز ۹۷ به‌خوبی سپری شود افزود: همه باید به رونق بازار کمک کنند و نتیجه جلسات ستاد تنظیم بازار ایجاد محدودیت برای اصناف نیست.

سالاری گفت: باید مجموعه اقدامات استان در جهت افزایش ورود گردشگر به گیلان و رونق کسب‌وکار در اقتصاد استان شود و یقیناً با همکاری و کنترل همه‌جانبه مسئولان این مهم دست‌یافتنی است.

وی با تاکید بر اینکه همه مدیران استان در نوروز باید در تصمیم‌گیری‌ها و رسیدگی‌ها سرعت و دقت داشته باشند گفت: دستگاه‌های اجرایی باید به این باور برسند که در ایام نوروز میزان کار آن‌ها در مقایسه با روزهای عادی سال اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.

رضا قشلاقی نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار استانداری به عملکرد تعزیرات حکومتی طی ۱۱ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: تعزیرات حکومتی در بخش کالا و خدمات۱۷ هزار و ۶۴۸ پرونده به شعبات این سازمان ارجاع داده شد که از این میان ۱۳ هزار و ۵۹۸ مورد رسیدگی قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه در بخش مبازره با قاچاق کالا و ارز ۱۷۱۹ فقره پرونده به شعبات تعزیرات در استان ارجاع شده افزود: ۱۷۵۳ پرونده مورد رسیدگی و در مرحله صدور حکم قرارگرفته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان با اشاره به رسیدگی پرونده‌های حوزه بهداشت درمان تعزیرات حکومتی گفت: ۲۳۰۱ فقره پرونده بهداشتی درمان در سطح استان تشکیل‌شده که ۱۲۶۸ رسیدگی و در مرحله صدور حکم قرارگرفته است.

قشلاقی از کاهش ۱۰ درصدی ورودی پرونده‌های تعزیرات حکومتی در مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۵ هزار و ۸۹۹ مورد بازرسی مشترک با سایر نهادهای نظارتی انجام‌گرفته است.

وی بابیان اینکه ۱۷ مورد طرح نظارتی در ایام مختلف سال جاری انجام‌شده افزود: طرح نظارتی ویژه ایام عید نوروز ۹۶ یا تنظیم بازار در ایام ماه مبارک رمضان و یا نظارت در بازار برنج در فصل برداشت آن از نمونه‌های طرح‌های نظارتی تعزیرات حکومتی بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان با اشاره به آغاز طرح نظارتی پایان سال تعزیرات حکومتی از ۱۵ اسفندماه بیان کرد: همکاران تعزیرات حکومتی در دو نوبت صبح و عصر در کل استان بر بازار نظارت دارند.

قشلاقی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها در ایام پایانی سال گفت: با توجه به اینکه در پایان سال مراجعه مسافران و گردشگران به اماکن تفریحی، هتل‌ها و تفرجگاه‌ها در کنار سایر خدمات زیاد می‌شود؛ این واحدها هم در دستور کار نظارت بازرسان قرار خواهد گرفت.

علی‌رضا شعبان نژاد نیز گفت: بااینکه استان گیلان حدود دو میلیون نفر جمعیت داد اما در عید نوروز برای ۵ میلیون نفر آمادگی تأمین غذا داریم.

وی بابیان اینکه مرغ ازجمله اقلام پرمصرف در عید نوروز است افزود: با توجه به اینکه آنفولانزای مرغی در استان گیلان همچون سایر استان‌ها تلفاتی داشته اما مشکلی برای مرغ‌ گوشتی ایجاد نکرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بابیان اینکه مرغ زنده در استان گیلان باقیمت چهار هزار و ۹۷۰ تا پنج هزار تومان عرضه می‌شود اما با توجه به نگرانی‌های اخیر قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها باقیمت هفت هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.
شعبان‌نژاد قیمت هر شانه تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده را ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: استان آمادگی دارد تا اگر در بخش تخم‌مرغ احساس نیاز کردیم، تخم‌مرغ را باقیمت فعلی به بازار عرضه کند.

وی بابیان اینکه ۱۵۰ هزار تن مرکبات در شرق گیلان وجود دارد که ۴۰ درصد آن اصلاح‌شده هستند افزود: تاکنون ۷۰۰ تن پرتقال خریداری و در سردخانه‌های استان ذخیره و۶۰۶ تن سیب قرمز ممتاز از آذربایجان غربی خریداری‌شده و آماده توزیع در بازار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به افزایش برنج خارجی در بازار گفت: میانگین قیمت برنج در گیلان در حال حاضر به هفت‌تا هشت هزار تومان می‌رسد.

فرهاد دلق‌پوش نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از آغاز نظارت‌های سازمان صنعت و معدن از ۷ اسفند خبر داد و گفت: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان با همراهی سایر نهادهای نظارتی تا ۳۱ فروردین سال آینده بر بازار نظارت خواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به نظارت بازرسان در بخش کالایی گفت: عرصه فعالیت در بخش کالایی شامل نان، لبنیات، گوشت قرمز،گوشت مرغ، تخم‌مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، میوه، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینیجات خواهد بود.

دلق‌پوش با اشاره به نظارت سازمان در بخش خدماتی نیز بیان کرد: عرصه فعالیت در بخش خدماتی شامل شرکت‌های مسافرتی هوایی، زمینی و دریایی و دفاتر فروش آن‌ها، حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها، رستوران‌های بین‌شهری،نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه‌ها، میدان‌ها میوه و تره‌بار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر قیمت کالا و خدمات تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ ممنوع است افزود: بر نحوه تأمین، جذب، توزیع و قیمت میوه و مرکبات به‌خصوص پرتقال و سیب طرح تنظیم بازار و میوه‌های پرمصرف نظارت ویژه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از نظارت این سازمان بر نحوه عملکرد نمایشگاه‌های عرضه مستقیم بهاره و فروش فوق‌العاده اشاره کرد و گفت: سازمان صنعت و معدن و تجارت در تلاش است تا استقرار غرفه ثابت عوامل واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات در مدخل ورودی کلیه نمایشگاه‌ها داشته باشد.

دلق‌پوش با اشاره به زمان و سهمیه مرحله اول کالاهای مشمول طرح توزیع کالاهای اساسی در ایام پایانی سال ۹۶ گفت: از دهم اسفند تا ۱۵ فروردین سال آینده قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده ۶۲۰۰ تومان ، قیمت خرید دانه‌ای تخم‌مرغ  ۴۲۰ تومان است.

وی به برپایی نمایشگاه بهاره در استان اشاره کرد و گفت: نمایشگاه بهاره در پایان سال ۹۶ در مرکز استان و ۶ شهرستان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان افزود: نمایشگاه مرکز استان از تاریخ ۱۷ اسفند به مدت ۱۱ روز در سالن فرش گیلان و با بهره‌گیری از حدود ۳۰۰ غرفه برگزار می‌شود.

دلق‌پوش بابیان اینکه در نمایشگاه‌های بهاره  صنوف مواد غذایی ، آرایشی ، بهداشتی ، پروتئینی و غیره کالاهای موردنیاز مردم را با حداقل ۱۵% زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند گفت: کمیته نرخ‌گذاری  نسبت به نرخ‌گذاری کالاهای موجود در نمایشگاه بهاره اقدام کرده و بازرسان اتاق اصناف در نمایشگاه مستقر هستند.

محمدصادق حسنی نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ایام پایان سال و لزوم هماهنگی‌ها برای تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: شادی، نشاط و یک زندگی درخور حق هر ایرانی هست و همه باید یاری کنند تا مردم نوروزی بانشاط و راحتی را سپری کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها موظف هستند امکانات زیرساختی را تقویت کنند افزود: همه باید تلاش کنند تا امکانات و زیرساختی که در شان و شخصیت یک ایرانی هست را دارا باشد و دستگاه‌های اجرایی باید در افزایش و تقویت خدمات به مردم بیشتر تلاش کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات طاقت‌فرسا مردم درزمینهٔ اقتصادی و معیشتی گفت: مردم دغدغه و مشکلات بسیار زیادی درزمینهٔ اقتصادی و معیشتی دارند که باید هر چه سریع‌تر وضعیت بازار و گرانی حل شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با تاکید بر اینکه مباحث مالی و پولی مردم باید در آستانه شب عید حل شود خاطرنشان کرد: همه باید کمک کنند تا فکری به حال مردم و افراد مستضعف جامعه اندیشیده شود چون مردم با مشکلات و مصائب بسیار سنگینی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حسنی با اشاره به خستگی مردم و مشکلات ناشی از رویکرد فعلی دولت درزمینهٔ اقتصاد گفت: باید فکری کرد تا اقتصاد و کسب کار مردم رونق بگیرد تا بتوانند بر روی پای خود بایستد و پایه‌های اقتصادی کشور را مستحکم کنند.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و راهبردی خواندن آن در حل مشکلات اقتصادی مردم بیان کرد: مشکلات مردم در پی غفلت از اقتصاد مقاومتی روزبه‌روز در حال افزایش است و ما تاکنون تنها حرف زده‌ایم و شعار داده‌ایم و مردم از دست ما خسته هستند و باید تلاش کنیم تا بتوانیم کمی سطح رفاه مردم را افزایش دهیم.

کمتر از ۲۰ روز به پایان سال و آغاز بهاری جدید مانده و دستگاه‌های اجرایی از آمادگی همه‌جانبه خود برای تأمین اقلام موردنیاز مردم خر داده‌اند.

به گفته مسئولان دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان جهاد کشاورزی اقلام ، کالای اساسی و خدمات موردنیاز مردم با توجه به افزایش تقاضای مردم در انبارهای استان موجود است و هیچ نگرانی‌ای از بابت کمبود اقلام و افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

دستگاه‌های نظارتی نیز از مدت‌ها پیش چشم و گوش خود را هوشیارتر کرده‌اند تا استان گیلان مأمن امنی برای متخلفان و سود جویان نشود.

گرچه هنوز بازار به اوج شلوغی‌ها و نیازها نرسیده اما انتظار می‌رود در پی همین هفته سیل مردم به بازار برای تأمین اقلام موردنیازشان شدت بگیرد و علاوه بر تأمین کالا و خدمات موردنیاز بازار استان نیز به‌صورت امن و در آرامش رونقی درخور بگیرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه