چرا خبر فروش ۵۰۰ جنگده روس به ایران در قبال ۱ میلیون بشکه نفت،واقعیت ندارد!!؟

این خبر عجیب و غریب داستانی بود که این روزنامه لبنانی نوشت و با سرعتی خیره کننده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ایران نیز بازتاب پیدا کرد. بدون اینکه نیازی به تکذیب مقامات رسمی ایران و یا روسیه وجود داشته باشد، باید گفت که این خبر با عقل و منطق و محاسبات استراتژیک جور در نمی آید و به همین جهت و بنا به دلایل زیر می توان با قاطعیت گفت که چنین خبری از اساس نمی تواند صحت داشته باشد؛

چرا خبر فروش ۵۰۰ جنگده روس به ایران در قبال ۱ میلیون بشکه نفت،واقعیت ندارد!!؟

به گزارش ۸دی، روزنامه الدیار لبنان که در انتشار اخبار عجیب، جنجالی و سناریوهای دور از ذهن ید طولایی دارد، مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پذیرفته است ۵۰۰ جنگنده MiG-31 و MiG-35 به ایران بفروشد و جمهوری اسلامی نیز در ازاء به‌طور روزانه ۱میلیون بشکه نفت به روسیه صادر کند.

الدیار گزارش داد: ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی اش، بر ساخت موشکهای زمین به زمین و موشکهای بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر فرمانده ارتش ایران به روسیه، وی به روسها پیشنهاد خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ۳۱ و میگ ۳۵ را داد، که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روسها واگذار کند. علاوه بر این در پیشنهاد ایران فروش نفت با قیمتی پایین تر به روسها به مدت ۱۰ سال نیز وجود داشت.

این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: پوتین با این معامله و فروش ۵۰۰ هواپیما به ایران موافقت کرد تا روسیه پذیرای هزاران نفر از جوانان ایرانی برای آموزش خلبانی نظامی باشد. این جوانان ایرانی در صورت پذیرش در معاینات، سه سال تحت آموزش قرار می گیرند تا قادر به پرواز با ۵۰۰ جنگنده طراز سوخوی۳۵، که از جدید ترین هواپیماهای جنگی روسیه است، باشند.

در ادامه الدیار مدعی شد که وزیر دفاع آمریکا در این باره گفته است: قطعنامه شورای امنیت فروش سلاح به ایران را ممنوع کرده است و در صورتی که روسیه چنین اقدامی کند، ایالات متحده تمام روابط خود با روسیه را قطع خواهد کرد. با این حال، پوتین با ردّ فشار آمریکا، متعهد شد که سالیانه ۱۰۰هواپیمای خود را پس از آموزش خلبانان ایرانی به مدت سه سال، به ایران بفروشد.

پوتین همچنین پیشنهاد ایجاد یک پایگاه هوایی روسی بزرگ در ایران را به این کشور داده است تا ۴۰۰ جنگنده به همراه موشکهای زمین به هوای روسیه در آن مستقر شوند. اما ایران با رد این پیشنهاد اعلام کرده است که شعار جمهوری اسلامی ایران آن است که به هیچ دولت خارجی اجازه بنا نهادن پایگاه نظامی در خاک خود را ندهد.

فروش ۵۰۰ جنگده روس به ایران در قبال ۱ میلیون بشکه نفت؛ باور کنیم!!؟

در صورتی که ایران به هواپیماهای روسیه دست یابد و پوتین به این شکل ایالات متحده را به چالش بکشد، همانطور که در اوکراین و سوریه چنین کرد، با فروش هواپیماهای جنگنده روسیه به ایران، عربستان در معرض بزرگترین خطر قرار می گیرد، چرا که ایرانی ها برخلاف سعودیها آماده آن هستند که در صورت لزوم از جنگنده های خود برای بمباران عربستان استفاده کنند.

این خبر عجیب و غریب داستانی بود که این روزنامه لبنانی نوشت و با سرعتی خیره کننده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ایران نیز بازتاب پیدا کرد. بدون اینکه نیازی به تکذیب مقامات رسمی ایران و یا روسیه وجود داشته باشد، باید گفت که این خبر با عقل و منطق و محاسبات استراتژیک جور در نمی آید و به همین جهت و بنا به دلایل زیر می توان با قاطعیت گفت که چنین خبری از اساس نمی تواند صحت داشته باشد؛

نخست آنکه، فروش ۵۰۰ جنگنده در قبال ۱ میلیون بشکه نفت در روز از سوی ایران با هیچ محاسبه ای قابل پذیرش نیست. چرا که نه ایران در وضعیت اقتصادی مناسبی به سر می برد که بخواهد روزانه ۱ میلیون بشکه از نفت خود را هزینه چنین خرید سنگینی کند و نه اینکه روس ها بعید است قادر به تامین ۵۰۰ جنگنده برای ایران ظرف ۳ سال باشند. همچنین بعید است از ابتدای اختراع و به وجود آمدن جنگنده، چنین معامله ای در میان دو کشور با این بازه زمانی انجام گرفته باشد! آن هم دو کشوری که نمی توان از عنوان شریک راهبردی یا متحد راهبردی در روابط آن ها استفاده کرد!

دوم؛ روس ها در ماجرای سامانه دفاعی اس.۳۰۰ به دلیل روابط خود با اسرائیل و اعراب و همچنین ملاحظاتی که در برابر آمریکا داشت، بیش از هشت سال تحویل این سامانه را به ایران به تاخیر انداخت و با با تعلل زیاد به تعهدات خود عمل نکرد؛ حال چه اتفاقی در روابط ایران و روسیه افتاده است که آن ها را مجاب کرده ۵۰۰ جنگنده به ایران بفروشند؟ روس ها به خوبی می دانند که فروش این تعداد جنگنده چه حساسیت منطقه ای و بین المللی را به وجود خواهد آورد و بدون تردید از تاثیر این اقدام بر روابط خود با آمریکا، اعراب و اسرائیل آگاه هستند و منافع خود در روابط با این بازیگران را به فروش این تعداد جنگنده به ایران ترجیح خواهند داد.

سومین دلیل به منبع خبر باز می گردد. روزنامه الدیار لبنان معمولا هر چند وقت یک بار از این خبرها منتشر می کند. خبرهای عجیبی که یا برای جلب توجه و دیده شدن است و یا پیگیری یک هدف سیاسی خاص.

در نهایت به رسانه های ایرانی توصیه می شود پیش از انتشار چنین اخباری کمی به نقد و یا تحلیل آن نیز بیندیشند و روی موج خبری یک روزنامه درجه چند عربی سوار نشوند!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه