روز شمار تاریخ گیلان / پنجم دی؛

شهادت ۲ دانش‌آموز در رودسر به دست عوامل رژیم / شهادت یک انزلی‌چی توسط منافقین در سال ۸۸

در چنین روزی، و در تجمع صدها نفر از مردم شهرستان رودسر علیه رژیم ستم‌شاهی، دو دانش‌آموز رودسری به شهادت رسیدند.

شهادت ۲ دانش‌آموز در رودسر به دست عوامل رژیم / شهادت یک انزلی‌چی توسط منافقین در سال ۸۸

به گزارش هشت دی، پنجم دی ماه ۱۳۰۰ شمسی، بلژیکی‌ها برای احداث راه آهن گیلان ابراز تمایل کردند. قوام السلطنه در تلگرافی که برای حسین علاء مخابره کرد به وی اطلاع داد، سفارت بلژیک امتیاز راه آهن در ایالات آذربایجان، خمسه، گیلان، مازندران، تهران، استرآباد و خراسان را برای یک کمپانی بلژیکی درخواست نموده است. بلژیکی‌ها اعلام کردند قصد دارند راه آهن را از تبریز، اردبیل، استرآباد و مشهد تا سرحدات شرقی امتداد بدهند. بلژیکی‌ها خواهان دریافت امتیاز معادن در حومه راه‌های مذکور و امتیاز جنگل‌ها در شمال کشور بودند. متنفذین مجلس با این پیشنهاد موافق بودند ولی هنوز به طور رسمی به مجلس اعلام نشده بود. قوام السلطنه معتقد بود، این احتمال وجود دارد که اعطای این امتیاز به بلژیکی‌ها باعث تشویق کمپانی استاندارد اویل و تسهیل در واگذاری امتیاز نفت شمال شود(۱)

پنجم دی ماه ۱۳۰۲ شمسی، کشتی اصفهان در انزلی پهلو گرفت. کشتی «اصفهان» متعلق به آلمان امروز در انزلی پهلو گرفت (۲).

پنجم دی ماه ۱۳۰۲ شمسی،  حزب کمونیست محلی در انزلی نشستی برگزار کرد. امروز جلسه حزب کمونیست محلی در کنسولگری روسیه در انزلی تشکیل شد. موضوع این نشست شکاف ایجاد شده در حزب کمونیست در مسکو بود. شرکتکنندگان م. براگین کورایدوف کنسول روسیه، کمیسر نظامی کشتی جنگی «تروتسکی» و تعدادی دیگر از اتباع روس بودند (۳).

پنجم دی ماه ۱۳۰۴ شمسی، اداره شیلات شوروی بدون اجازه ایران فعالیت‌های صیادی خود را در انزلی آغاز کرد. حاکم نظامی بندر پهلوی اطلاع داد که اداره شیلات شوروی با استخدام کارگر و تهیه لوازم صیادی به زودی در مرداب و اطراف آن شروع به ماهیگیری خواهد کرد. وی افزود که در این مورد دستورالعملی دریافت نشده است. چه باید کرد؟ (۴)

پنجم دی ماه ۱۳۴۷ شمسی، بقعه شیخ زاهد گیلانی با شمارهثبت ۸۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بقعه شیخانور یا شیخ زاهد گیلانی مربوط به اواخر سده ۹ ق است و در شهرستان لاهیجان، روستای شیخانور واقع شده است. بقعه شیخ زاهد گیلانی بنایی در روستای شیخانور در ۳ کیلومتری لاهیجان در استان گیلان است که آن را مدفن شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی دانسته‌اند (۵).

پنجم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، دو نفر از انقلابیون رودسر در تظاهرات ضد رژیم در این شهر به شهادت رسیدند. در پی برپایی مراسم یادبود یکی از بزرگان شهر رودسر، صدها نفر از مردم دست به تظاهرات زدند. عده‌ای از تظاهرکنندگان شیشه بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات را شکستند. تظاهرکنندگان با حمله پلیس روبه‌رو شدند و در نتیجه ۲ نفر از دانش‌آموزان به نام‌های مهدی قاسمی» و «محمد هدایت بازرگانی» به شهادت رسیدند.  (۶)

پنجم دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک سرباز وظیفه گیلانی ترور شد. سهراب شاه مرادی ۲۱ مرداد ماه ۱۳۴۱ در روستای آلان خوشابر رضوانشهر در استان گیلان متولد شد و ۵ دی ماه ۱۳۶۱ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید آلان تدفین شد.

پنجم دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، امرا نیکنام از رزمندگان شهرستان ماسال به شهادت رسید. وی دانش آموز و از اعضای بسیج پایگاه شهید محبی ماسال و شاندرمن بود و بصورت داوطلبانه به مناطق عملیاتی اعزام شده بود.

پنجم دی ماه ۱۳۶۴ شمسی، کیوان سیف زاد از رزمندگان شهرستان انزلی در اهواز به شهادت رسید. شهید کیوان سیف زاد ۲۰ اسفند ماه ۱۳۴۷ در انزلی متولد شده بود و بصورت داوطلب بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شده بود و در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

پنجم دی ماه ۱۳۶۶ شمسی، محسن پورابراهیمی  از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه حاج عمران به شهادت رسید. شهید محسن پورابراهیمی ۱۵ شهریور ماه ۱۳۴۱ در روستای راسته کنار صومعه سرا متولد شد و سرانجام ۵ دی ماه ۶۶ در پایگاه قزه قاباق حاج عمران به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید میانده صومعه سرا تدفین شد.

پنجم دی ماه ۱۳۸۸ شمسی، یکی از سربازان وظیفه شهرستان انزلی در درگیری با منافقین ضد انقلاب به شهادت رسید. شهید سید امیرمهدی پور ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۶۴ در انزلی متولد شد و ۵ دی ماه ۱۳۸۸ در درگیری با منافقین در منطقه مهاباد به شهادت رسید. وی از ناجا به این منطقه اعزام شده بود.

پنجم دی ماه ۱۳۸۸ شمسی، مردم ولایت‌مدار رشت برای چندمین روز پیاپی در برخی خیابان‌های این شهر و در اعتراض به آشوب‌طلبی فتنه‌گران راهپیمایی کردند(+).

پنجم دی ماه ۱۳۹۵ شمسی، محمدمهدی مظفری معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار آستارا به عنوان سرپرست این فرمانداری منصوب شد. وی حدود دو ماه در این مسئولیت باقی ماند و سپس جای خود را به یونس رنجکش داد.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱، ص ۴۷۹؛ نفت شمال، ص ۵۳

۲-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۳، ص ۴۹۸؛ FO E 2418/255/34

۳-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۳، ص ۴۹۸؛ FO E 2418/255/34.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص ۵۰۸؛ سناد مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ١۶۴. موضوع از طریق وزارت جنگ به وزارت فواید عامه اطلاع داده شد تا نظرش را بدهد. (همان، ص ١۶٢)

 ۵- سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان

۶-رنگ ایمان، سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب/ فجر آفرینان، ص ۶۸ و ۸۶٫

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه