گزارش؛

فروکش کردن تب رسانه‌ای پسماند سراوان پس از دوره‌ای پرالتهاب/ دردی پر غصه از زباله‌هایی که روزبه‌روز مشکل‌سازتر می‌شوند

باگذشت ۳۰ سال از دپو زباله در سراوان و پس از یک دوره کوتاه تب رسانه‌ای مدیریت پسماند در منطقه مذکور مسکوت مانده و این در حالی هست که روزبه‌روز بر تل‌های زباله افزوده می‌شود و مردم در رنج و مهنت بیشتری قرار می‌گیرند.

فروکش کردن تب رسانه‌ای پسماند سراوان پس از دوره‌ای پرالتهاب/ دردی پر غصه از زباله‌هایی که روزبه‌روز مشکل‌سازتر می‌شوند

به گزارش۸دی؛ به نقل از خبرگزاری فارس رانش ۵۰۰ متری زباله در هفته‌های اخیر موجب شد تا توجه مسئولان شهر رشت و حتی استان را به خود جلب کند و همگی با یک انسجامی به دنبال حل مشکلات زیست‌محیطی ایجادشده از آن باشند.

منطقه سراوان بااینکه یک منطقه‌ای با پوشش گیاهی و جنگلی همراه بوده و همواره توجه گردشگران را به خود جلب کرده اما در ۳۰ سال اخیر جمع‌آوری زباله از رشت و شهرهای هم‌جوار و دپو کردن آن در منطقه سراوان موجب شده تا حتی ساکنان منطقه سراوان نیز از زیستند در آن منطقه ابا داشته باشند.

وجود تلی از زباله‌ها در کنار بود مشمئزکننده و ورود شیرابه‌های سمی به داخل سفره آب زیرزمینی از یک‌سو و از طرف دیگر ازدیاد مگس‌ها و حیوانات اهلی جلوهای بسیار ناراحت‌کننده و قابل‌تأمل به خود گرفته است.

با سروصدا کردن موضوع آلودگی زیست‌محیطی در سراوان چندین جلسه از شورای اسلامی گرفته تا سطح استان برای حل معضلات زباله و مدیریت پسماند گرفته‌شده اما تاکنون نتیجه‌ای جز فکس کشی به دور محوطه دپو زباله و نشست با فعالان محیط‌زیست و  شرکت‌های خصوصی جهت ایجاد کارخانه کمپوست می‌توان به‌جرئت گفت کار دیگری صورت نگرفته است.

طبق قانون مدیریت پسماند زباله شهری با شهرداری است و چون زباله‌های شهر رشت به سراوان سرازیر می‌شود شهرداری رشت مجری ساماندهی به پسماند دپو شده در منطقه سراوان است اما باید گفت تنها شهر رشت نیست که زباله‌های خود را در سراوان دپو می‌کند بلکه شهرهایی همچون شفت، فومن، خشکیبجار، خمام، لشت نشا، کوچصفهان و غیره نیز زباله‌های خود را به آن منطقه سرازیر می‌کنند.

فاطمه شیرزاد، عضو شورای اسلامی کلان‌شهر رشت و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورا در رابطه با معضل پسماند زباله در سراوان می‌گوید: توجه به حفظ و سلامتی انسان و محیط‌زیست را یکی از اساسی‌ترین نیازهای توسعه پایدار است و با ایجاد کارخانه کود عالی و تفکیک زباله می‌توان حجم زباله را کاهش داد.

وی زباله‌ها را عامل آلودگی آب، خاک و هوا برشمرد و گفت: سازمان پسماند شهرداری رشت وظیفه دارد در راستای اجرای سند راهبردی مدیریت پسماند در جمع‌آوری، انتقال و دفع اصولی پسماند اهتمام ویژه داشته باشد تا خطرات ناشی از آن برای مردم و محیط‌زیست کاهش پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه ۳۳ سال است زباله در سراوان رها می‌شود، معتقد است که زباله‌های دپو شده در سراوان تنها مربوط به شهر رشت نیست بلکه زباله چندین شهر گیلان در آن مکان دپو می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت با تاکید بر اینکه ساماندهی زباله در سراوان عزم و دلسوزی بیشتر مسئولین را می‌طلبد، بیان می‌کند: باید معضلات زیست‌محیطی شهروندان علاوه بر سراوان در گوهر رود و زرجوب با دلسوزی و اهتمام ویژه مسئولین حل‌وفصل شود.

وی افزایش مگس را از معضلات این روزهای مردم سراوان نام برد و گفت: یکی از اهداف مدیریت شهری در راستای کاهش آلودگی سراوان کنترل مگس و سالم‌سازی محیط دستگاه سراوان هست.

عضو شورای شهر رشت بابیان اینکه دستگاه زباله‌سوز می‌تواند در راستای کاهش زباله مفید واقع شود، بیان کرد: امروزه مدیریت زباله‌های شهری تنها روبرو شدن با زباله‌های خانگی نیست بلکه زباله‌های ساختمانی و بیمارستانی از نمونه‌های آن است.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت همچنین مکانیزه جمع‌آوری کردن زباله و تفکیک زباله از مبدأ را از راهکاری‌های کاهش زباله شهری برشمرد و تصریح کرد: با استقرار کانکس‌های ایستگاه‌های دریافت زباله خشک که هم‌اکنون در نواحی ۱۵ گانه شهر وجود دارند، با  ایجاد بسته‌های تشویقی برای افزایش انگیزه تفکیک زباله از مبدأ، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه و آگاه‌سازی چهره به چهره با مردم در مدرس، مهدهای کودک و امثالهم می‌توان در کاهش زباله اقدامات اساسی انجام داد.

شیرزاد با اشاره به اینکه ۷۰ درصد زباله‌های شهری را مواد عالی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: با توجه به ظرفیت استان گیلان در تبدیل زباله به کود با ایجاد کارخانه کمپوست و کود عالی می‌طلبد اعتبارات در این زمینه کافی باشد تا بتواند سهم قابل‌توجه ای از زباله را کاهش دهد.

وی بر ضرورت استمرار جمع‌آوری زباله از مبدأ تاکید کرد و گفت: همچون گذشته باید خودروهای جمع‌آوری زباله خشک از مبدأ در شهر باقوت بیشتری راه‌اندازی شوند و هم در ایجاد منابع مالی و هم در کاهش زباله نقش به سزایی را ایفا کند.

عضو شورای شهر رشت به رانش زباله در سراوان اشاره داشت و افزود: پس از رانش ۵۰۰ متری زباله در سراوان پاک‌سازی محیط توسط به دلیل کاهش مگس و بو از سوی شهرداری ادامه دارد و روزانه توسط دو بیل زنجیری تصحیح بخش‌های زیری زباله در حال انجام گرفتن است.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مهم‌ترین مشکل فعلی در پاک‌سازی محیط زباله سراوان را کمبود شن و ماسه نام برد و گفت: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که از سوی استانداری و شهرداری انجام‌شده اما همچنان در تأمین شن و ماسه در سراوان با مشکل هستیم این در حالی هست که به دلیل حساسیت در سراوان قرار شده بود مجوز برداشت شن و ماسه ظرف ۴۸ ساعت آینده انجام شود اما همچنان شهرداری رشت در تأمین شن و ماسه با مشکل روبرو است و هنوز هم این مشکل رفع نشده است.

شیرزاد همچنین به ایجاد نیروگاه زباله‌سوز در لاکان اشاره کرد و گفت: احداث نیروگاه زباله‌سوز در لاکان منتظر ارزیابی زیست‌محیطی است و باید منابع مالی از اعتبارات دولتی نیز در این راستا تأمین شود.

وی با تاکید بر اینکه استاندار باید حمایت‌های بیشتری از مردم رشت داشته باشد، افزود: شرایط موجود در سراوان بهبودیافته و مجموعه اقداماتی که در سراوان اعم از سم‌پاشی، فکس کشی، نصب گارد ریل به‌منظور جلوگیری از احشام سرگردان و غیره صورت گرفته شرایط بهتری در آن منطقه فراهم‌شده است و اقدامات سالم‌سازی همچنان نیز ادامه دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت با اعلام اینکه روزانه یک‌صد لیتر سم در سراوان به جهت سالم‌سازی بااعتباری بالغ‌بر ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، افزود: سم پاسی از اقدامات همیشگی شهرداری رشت در منطقه سراوان هست و حوزه مدیریت شهری در راستای بهسازی و سالم‌سازی محیط تلاش‌های بسیاری کرده است.

شیرزاد بابیان اینکه ۳۰ سال است سلامت انسان و محیط‌زیست در سراوان به مخاطره افتاده، گفت: باید مدیریت شیرابه و تفکیک زباله توسط زباله‌سوز ضروری است و طبق برنامه‌ریزی‌ها در بودجه سال ۹۷ این هزینه دیده شده است.

وی با اعلام اینکه ۳۰ درصد حجم زباله‌ها را پلاستیک تشکیل می‌دهد، افزود: مردم باید توجه جدی به تفکیک زباله داشته باشند.

عضو شورای شهر رشت بابیان اینکه قرارداد احداث ساخت زباله‌سوز در سال ۹۲ بسته‌شده، گفت: ۱۲۲ میلیارد تومان هزینه دستگاه زباله‌سوز رشت هست که طبق قراردادی که با شرکت tts بسته‌شده جهت آغاز کار نصب و شروع فعلیت شرکت مذکور برای نیروگاه زباله‌سوز ۲۵ درصد اولیه پیش‌پرداخت باید انجام شود گرچه این مبلغ تنها ۱۰ درصد پرداخت‌شده است و منابع دولتی هرچه سریع‌تر باید جذب بشود تا کار شروع شود.

محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی معضل زباله در سراوان را بسیار دردناک توصیف می‌کند و می‌گوید: یک استان تمام زباله‌های خود را در سراوان دپو می‌کند و نتیجه به معضلی همچون تهدید سراوان تبدیل می‌شود.

وی بابیان اینکه شهرداری جایی برای تخلیه زباله‌های خود جز سراوان ندارد، افزود: باید ساماندهی و مدیریت پسماند در سراوان را به‌عنوان یک پروژه ملی دیده شود تا محیط‌زیست بیشتر بتواند کمک کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست اخیر رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با کمیسیون مطبوعه‌اش اشاره داشت و گفت: در نشست اخیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست موضوع سراوان مطرح شد و تاکید کردم که موضوع سراوان یک معضل زیست‌محیطی ملی است و بااعتبار استانی کاری از پیش نمی‌توان برد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه گیلان، استانی توریستی هست و توریست نیز سوغاتش زباله برای گیلان است، خاطرنشان کرد: بیشترین گردشگران گیلان، تهرانی هستند و امروزه گردشگران از هتل و مهمان‌پذیر استفاده نمی‌کنند بلکه با یک چادر و مقداری غذا وارد گیلان می‌شوند و باگذشت یک تا دو روز ضایعات و آشغال تولیدشده زمان اقامت خود را در گیلان جا می‌گذارند.

حسنی با تاکید بر اینکه گیلان از ورود گردشگران سود اقتصادی نمی‌برد، افزود: آشغال‌های تولیدشده در گیلان توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود و مستقیماً به سراوان منتقل می‌شود و باز تاکید می‌کنم که با اعتبارات استان، مدیریت زباله‌ها و پسماند گیلان قابل‌حل نیست.

نماینده مردم رشت در خانه ملت با اشاره به اینکه سهم زیادی از زباله‌های تولیدشده در گیلان، زباله‌های گردشگران از سایر استان‌ها است، مطرح کرد: در هر تعطیلاتی حدود دو تا سه میلیون نفر توریسم وارد گیلان می‌شود و این ظرفیت عظیم و طلایی اکنون به یک تهدید در گیلان تبدیل‌شده است.

جبار کوچکی نژاد از دیگر نمایندگان رشت در خانه ملت با اشاره به فراگیر شدن معضل دپوی زباله در منطقه سراوان رشت، اظهار می‌کند که زباله سراوان واقعاً یک بحران و مرگ خاموش و تدریجی نه‌تنها برای مردم سراوان، بلکه مردم شهرستان رشت است.

وی با اشاره به مخاطرات زیست‌محیطی و انسانی زباله در سراوان، معتقد است که مردم حاشیه منطقه سراوان به انواع و اقسام امراض لاعلاج مواجه شده‌اند و این در حالی هست که وجود زباله و دپوی آن در سراوان آلودگی هوا را نیز در بردارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هوای پاک حق قانونی مردم است و در قانون اساسی و شرع هم به آن تاکید شده، گفت: ما مخالف جدی آلودگی هوا و خدشه کردن حقوق مردم و شهروندان رشتی هستیم و آلوده شدن، هوا، آب شرب و زیست مردم منطقه را گناه و حرام می‌شماریم.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت که بی‌توجهی به معضل سراوان را تضییع حقوق شهروندی است و مردم حق‌دارند در مقابل غاصبان حقشان مقاومت کنند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم حق‌دارند اعتراض اجتماعی کنند چون بارها در رابطه با معضل سراوان مکاتبات و هشدارهایی ارائه‌شده است، تصریح کرد: زباله شهری در روستا تخلیه و معضلاتی برای مردم ایجادشده است و باید باکسانی که در هر رده‌ای هستند و برای استقرار دستگاه زباله‌سوز اقدام نکرده‌اند، برخورد شود گرچه اکنون تلاش‌هایی از سوی شهرداری و مسئولان شهری در حال انجام گرفتن هست و امیدواریم این نوع اقدامات تسریع پیدا کند.

موضوع مرود بحث فروکش شدن تب رسانه‌ای معضل پسماند در سراوان پس از یک دوره است که اکنون مصوبات جلسات بر روی میزها مانده و کسی گزارشی از روند مدیریت پسماند ارائه نمی‌کند.

زباله در سراوان موجب شده تا به گفته اهالی بسیاری از امراض پوستی و ریوی برایشان حادث شود که به نظر می‌رسد شورای تأمین شهرستان و استان در این راستا باید تصمیماتی را اتخاذ کنند چون ادامه روند سنتی جمع‌آوری و دپو زباله به تمام شدن جان شهروندان و یا حداقل با بیمار شدن آن‌ها برابر است.

ورود شیرابه‌های سمی به سفره آب زیرزمینی یکی از بحث‌برانگیزترین معضلات این‌گونه جمع‌آوری زباله است که تاکنون به مشکلات و معضلات آن پرداخته نشده است.

باید از معضلات و خطرات ناشی از ورود شیرابه‌های سمی به داخل سفره‌های آب زیرزمینی پرده‌برداری کرد و گفت که مردم در روستاها و حتی شهر برای تأمین آب شرب خود از همین سفره‌های آب زیرزمینی استفاده می‌کنند و اگر فکری برای مدیریت هرچه سریع‌تر آن  نشود یقیناً باید منتظر پرداخت بهایی بسیار سنگین در مراکز درمانی و تحمیل هزینه هم بر دولت و هم بر مردم منطقه ماند.

معضلات، آسیب‌ها و مخاطرات زباله در منطقه سراوان رو به‌روز در حال افزایش هست و علاوه برافزایش حجم زباله‌ها در منطقه دردهای مردم منطقه بیش‌ازپیش می‌شود و این مسئله نیازمند عزم و اراده مستحکم همه‌جانبه مسئولان استانی و ملی است.

دولت باید برای ساماندهی پسماند زباله به‌جای تزریق اعتبارات قطره‌چکان، مدیرت پسماند زباله نه‌تنها سراوان بلکه گیلان را یک پروژه ملی بنگرد و این مهم باید با همکاری مجمع نمایندگان گیلان و استاندار گیلان قابل رقم خوردن است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه