خبرنگار:‌ محدثه فردی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان:

رشت رتبه ۱۶ سطح فضای مطالعه در گیلان را دارد

مدیر کل کتابخانه های گیلان گفت:‌ رشت رتبه شانزدهم را در میزان فضای مطالعه در کل استان گیلان به نسبت جمعیت را دارد.

رشت رتبه ۱۶ سطح فضای مطالعه در گیلان را دارد

به گزارش خبرنگار هشت دی، هادی نوری پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولین و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان با نماینده ولی فقیه در گیلان اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی به دلیل گرامیداشت مقام عالم برجسته، علامه طباطبایی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این نام ناگذاری شده است.

وی با بیان اینکه این نام‌گذاری به عنوان عصاره و نماد فعالیت‌هایی است که در کل سال انجام می‌شود، افزود: ایام بزرگداشت علامه بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی به عنوان روز تجلیل از کتاب، کتابداران و کتابخوانان اعلام می‌شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه ۱۰۷ کتابخانه عمومی در استان گیلان وجود دارد، خاطر نشان کرد: ۸۴ کتابخانه به صورت نهادی، ۲۲ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل نیز در گیلان در حال فعالیت می باشد.

نوری با بیان اینکه در مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان ۲۴۵ نفر پرسنل مشغول به فعالیت هستند، گفت: ۱۹۰ کتابدار، ۲۵ نفر در ستاد اداره کل، ۱۶ نفر رئیس شهرستان و ۱۴ نفر نیروی خدمات پشتیبانی دست اندرکاران اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان می‌باشند.

وی با بیان اینکه بررسی شاخص‌های کتابخانه‌ای عمومی با چهار عنوان معرفی می‌شود، اولین شاخص را تعداد اعضا کتابخانه ها عنوان کرد و افزود: ۵۴ هزار و ۱۰۰ فعال عضو کتابخانه در گیلان داریم.

نوری دومین شاخص را تعداد کتاب دانست و گفت: کتابخانه های استان گیلان با یک میلیون و ۱۳۰ هزار جلد کتاب، دارایی فرهنگی خود را تقدیم متقاضیان می‌کنند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان سرانه فضای مطالعه را بالغ بر ۲۷ هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای عنوان کرد و افزود: به لحاظ گردش کتاب نیز ۵۸۰ هزار مورد امانت کتاب در کتابخانه ها به ثبت رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه از مجموع پرسنل کتابداران ۶۵ درصد بانوان و ۳۵ درصد آقایان می باشند در خصوص ساعات کار کتابخانه ها گفت: کتابخانه های عمومی استان از ساعت ۷ و نیم صبح آغاز به کار کرده و در غالب دو شیفت تا ساعت هفت و نیم شب ادامه خواهد داشت.

نوری با تأکید بر اینکه در برخی از شهرستان ها متناسب با مطالبه و درخواست مراجعان افزایش ساعت کتابخانه امکان پذیر می باشد، اظهار کرد: در برخی از کتابخانه ها کتابداران از ۷ و نیم صبح تا ۱۱ شب مشغول به خدمت رسانی می باشند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان سطح کتاب ها را مخزن، مرجع و کودک عنوان کرد و افزود: شعار هفته کتاب امسال «آینده روشن با خانواده کتابخوان» بوده است تا بر این اساس بستر فرهنگ کتابخوانی در کشور به صورت هماهنگ و همگام صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه های عمومی استان نشست های کتابخوانی را با همکاری آموزش و پرورش جهت آموزش دانش آموزان برگزار می کند، اظهار کرد: این نشست‌ها یا در مدارس برگزار می‌شود یا اینکه دانش‌آموزان با حضور در کتابخانه‌ها از این کار فرهنگی بهره‌مند می‌شوند.

نوری با بیان اینکه جلسات نقد و بررسی، معرفی کتاب و فعالیت فرهنگی در کتابخانه‌ها انجام می‌گیرد، تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارگاه های مهارتی با رویکرد مهارت‌های زندگی با هدف تاثیر‌گذاری فرهنگی در دستور این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان از برگزاری کتابخانه‌های قصه‌خوانی با حضور مادران خانه دار و آموزش قصه‌گویی برای فرزندان آنها خبر داد و افزود: تدوین برنامه توسعه ۵ ساله در بخش‌های عمرانی امور کتابخانه‌ها، برنامه بودجه اداری، مالی و فرهنگی جهت انجام پروژه‌های لازم در استان را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه برش های زمانی یک ساله، و ویژگی مکانی به این معنی که هر شهرستان باید بداند، چه فعالیت هایی را باید انجام دهد از شاخص‌های برنامه پنج ساله در امور کتابخانه هاست گفت: کتابخانه ها بر اساس درجه رتبه بندی می‌شوند کتابخانه خاتم الانبیا با درجه ۴ بالاترین رتبه کتابخانه‌ها در گیلان را دارد.

نوری با بیان اینکه به دلیل کمبود فضای کتابخانه در استان گیلان فاقد کتابخانه مرکزی هستیم، تصریح کرد: علاوه بر شهرستان رشت، ۵ شهرستان دیگر نیز از این موضوع رنج می برد و بر همین اساس،‌ رشت رتبه شانزدهم را در میزان فضای مطالعه در کل استان گیلان به نسبت جمعیت را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، بودجه جاری کتابخانه ها بر اساس نیم درصد درآمد شهرداری ها باید تامین شود خاطر نشان کرد: به دلیل نارسایی در این موضوع در استان، مشکلات زیادی را پیش رو داریم که امیدواریم با بررسی و دقت عمل مسئولان مربوطه این مسئله برطرف شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه