سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان:

۷۰بنای تاریخی بافت قدیم رشت مستندسازی و شناسایی شد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان از مستندسازی و شناسایی ۷۰بنای تاریخی بافت قدیم رشت خبر داد.

۷۰بنای تاریخی بافت قدیم رشت مستندسازی و شناسایی شد

به گزارش ۸دی، ولی جهانی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته برای شناسایی تک بناهای شهر رشت که از حدود ۱۵ روز قبل به همت پژوهشگران این اداره کل و پژوهشکده گیلان شناسی و پژوهشگران بخش آزاد آغاز شده بود، از مستند سازی و شناسایی ۷۰ بنای تاریخی بافت قدیم رشت شامل خانه تاریخی و ابنیه مذهبی و… خبر داد.

وی با بیان اینکه در بررسی های مذکور که به صورت پیمایشی انجام شده، مدارک و شواهد باستان‌شناختی شامل دوره های قاجار و پهلوی اول شناسایی شده، به وجود  بقایایی از اماکنی که در بردارنده اثار دوره ایلخانی صفویه بوده اشاره نمود.

جهانی ادامه این روند جهت شناسایی بناهای واجد شرایط تاریخی در رشت را مورد بحث قرار داد و افزود: با توجه به فعالیت های صورت گرفته در داخل بافت تاریخی امیدواریم تا ماههای آینده روند بررسی شناسایی تک بناهای شهر رشت به اتمام برسد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: تمامی نقاط شناسایی شده تاریخی استان و نیز آثار ثبت ملی ثبت شده دارای ارزش  و اهمیت در زمینه حفاظت هستند و یگان حفاظت این اداره کل با مشارکت مردمی و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در صیانت از این مواریث هویت بخش تلاش می کنند.

این مسئول با بیان اینکه ابنیه تاریخی از ظرفیت های حوزه گردشگری محسوب می شوند، تاسیس پایگاه پژوهشی و حفاظتی بافت های تاریخی و باستان شناسی شهری را گامی در جهت حراست از آثار تاریخی خواند.

جهانی ثبت ۱۰۳ اثر تاریخی شهرستان رشت در فهرست آثار ملی را امر موثری در حوزه فرهنگ و هنر خواند و تصریح کرد: بهره گیری از توان بخش خصوصی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر در اماکن تاریخی ضرورتی غیرقابل انکار است.

استان گیلان ۲۵۰۰ اثر شناسایی شده دارد که تاکنون ۱۰۶۰ مورد از آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری موج

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه