نقد و بررسی یک مسابقه تلویزیونی؛

“مسابقه خانه ما” نمایشی از همکاری اعضای خانواده در مدیریت اقتصادی زندگی

مستند مسابقه “خانه ما” در میان انبوه برنامه های نا امید کننده، از جمله معدود برنامه های صدا و سیما است که به خوبی اهمیت…

“مسابقه خانه ما” نمایشی از همکاری اعضای خانواده در مدیریت اقتصادی زندگی

به گزارش ۸دی، به نقل از پایگاه خبری افق انزلی در میان انبوه تبلیغات کالاهای خارجی در صدا و سیما و اشاعه سبک زندگی سرمایه داری و نامأنوس با یک خانواده ایرانی اسلامی در فیلم ها و سریالهای تلویزیونی، اقتصاد مقاومتی و ترویج فرهنگ قناعت پیشگی در خانواده ها جایگاه اندکی دارد.

مستند مسابقه “خانه ما” اگرچه دقایق اندکی از کنداکتورهای پخش صدا و سیما را به خود اختصاص داده است اما علاوه بر جذب مخاطبان بسیار در ترویج فرهنگی جدید برای مدیریت اقتصاد خانواده در وضعیت آشفته کنونی اقتصاد کشور موفق بوده است.

روش مسابقه به این صورت است که تمام مواد غذایی موجود در یخچال و فریزرهای این خانواده ها، پول نقد و کارت های اعتباری آنها نیز جمع آوری می شود تا با استفاده از مبلغی که در اختیارشان قرار گرفته، برای تهیه مواد مورد نیاز اقدام کنند؛ آنچه به آنها داده می شود یک کارت بانکی است که ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دارد و هزینه یک ماه زندگی این خانواده هاست.

در مراحل مختلف مسابقه مسئولیت‌هایی برای خانواده‌ها تعیین می‌شد و آن‌ها باید تلاش می‌کردند با کمترین هزینه، بیشترین استفاده را ببرند تا بتوانند پس‌انداز قابل قبولی هم داشته باشند. برنده مسابقه مبلغی معادل ۱۰۰ برابر پول باقی‌مانده در کارت را جایزه می‌گرفت. نکته مهم در این مسابقه، مدیریت مالی خانواده‌ها در عین انجام مسئولیت‌ها به بهترین شکل ممکن بود. تغذیه، تفریح، سلامت در این مسابقه مهم بوده و قرار نبود هیچ‌یک فدای دیگری شود. سلامت جسمانی شرکت‌کنندگان در ابتدا و انتهای مسابقه مورد بررسی قرار گرفته و نوع و سلامت تغذیه ارزیابی شد؛ در کنار این موارد، مصرف سوخت، آب و سایر انرژی‌ها نیز در امتیازدهی‌ها مهم بود.

خانواده هایی با سبک زندگی و درآمد و همچنین نگرش متفاوت در این مسابقه شرکت داشتند بعضی از آنها در ماه درآمد مناسب، دو دستگاه خودرو و یک خانه نسبتا بزرگ داشتند و بعضی دیگر درآمدی متوسط خانه ای کوچک و خودرویی ارزان قیمت داشتند اما همه این خانواده ها باید با همان ۵۰۰ هزار تومان تا آخر ماه گذران زندگی می کردند.

نوع واکنش و رفتار خانواده ها در مواجهه با کمبود منابع مالی، به وجود آمدن موج استرس در چهره ها به دلیل کمبود آب و همخوانی نداشتن مخارج با وجه باقی مانده از جمله نکاتی است که در این مسابقه به آنها اشاره شده است.

جالب ترین قسمت این مسابقه بخش مهمانی دادن به دیگر شرکت کنندگان مسابقه از جانب یکی از خانواده های حاضر در این مسابقه است. این خانواده باید با کمترین هزینه تمامی شرکت کنندگان را به مهمانی دعوت میکردند و در عین حال در مصرف آب صرفه جویی انجام می دادند و در پایان این مهمانی نیز میزان زباله تولید شده از سوی آنها باید کمترین هجم را به خود اختصاص می داد.

در جریان این مهمانی نقش حسابرسی پدر خانواده، مدیریت مادر خانواده و نظرهای جالب فرزندان به خوبی نشان می دهد که چگونه یک خانواده با کمک و همکاری یکدیگر و قناعت پیشگی می تواند از موانع و سختی های زندگی گذر کند و چالش ها را به فرصت تبدیل نماید.

در پایان آنچه در این مسابقه قابل تأمل است، شادابی و نشاطی است که در عین کنترل هزینه‌ها در میان خانواده‌ها وجود داشت؛ خانواده‌هایی که تلاش داشتند با همکاری تمام اعضایشان هزینه‌های اضافه را کنترل کنند و زندگی طبیعی خود را داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه