سوم شهریور ماه 1320؛

رضاشاه مقابل تنها حمله خارجی حکومتش فقط ۲ روز مقاومت کرد

رضاخان؛ میرپنج، رضاقلندر، رضاشاه، القاب با اُبهت شاهی بود که سالها به تاسیس ارتش افتخار می‌کرد اما ۲ روز هم نتوانست مقابل ارتش انگلیس و شوروی مقاومت کند.

رضاشاه مقابل تنها حمله خارجی حکومتش فقط ۲ روز مقاومت کرد

به گزارش ۸دی، رضاخان؛ میرپنج، رضاقلندر، رضاشاه، القاب با اُبهت شاهی بود که سالها به تاسیس ارتش افتخار می‌کرد اما ۲ روز هم نتوانست مقابل ارتش انگلیس و شوروی مقاومت کند.

رضاخان در تنها حمله خارجی دوران حکومتش در سوم شهریور ۱۳۲۰ فقط بمدت ۲ روز قدرت مقاومت کرد و پس از آ« براحتی ارتش انگلیس و شوروی وارد کشور شدند و بیشتر مناطق کشور به جز تهران را تصرف کردند.

حسین فردوست در کتاب خاطرات خود می نویسد:

«روز ششم شهریور منصورالملک آمد. انگلیسی ها توسط او پیغام فرستاده بودند که: روس ها گفته اند اگر این دو لشکر مرخص نشوند و سربازها به دهاتشان نروند ما تهران را تصرف خواهیم کرد!
به نظر می رسد که تعمداً مسئله را از قول روس ها گفته اند تا رضاخان بیشتر بترسد…. [رضاخان] بلافاصله دستور داد اتومبیلش را بیاورند و شخصاً به طرف سربازخانه ها به راه افتاد.
دو لشکر تهران پس از #دستور ترک مخاصمه به پادگان آمده بودند. رضاخان وارد یک سربازخانه لشکر یک شد. برایش احترام نظامی به جا آوردند و او دستور داد که همه مرخص هستند و به خانه هایشان بروند!
سپس شخصاً به لشکر دو رفت و همین دستور را تکرار کرد.»

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه