روز شمار تاریخ گیلان / 28 تیر ماه؛

غرق شدن ۳ زن روس در انزلی / ترور ۳ گیلانی توسط ضد انقلاب / پیام امام برای مردم انزلی

در چنین روزی، امام خمینی (ره) خطاب به آیت الله پیشوایی و برای مردم انزلی پیامی صادر کردند.

غرق شدن ۳ زن روس در انزلی / ترور ۳ گیلانی توسط ضد انقلاب / پیام امام برای مردم انزلی

به گزارش ۸دی، ۲۸ تیر ماه ۱۲۹۷ شمسی، نیروهای نهضت جنگل شهر رشت را به تصرف خود درآوردند و کنسولگری انگلیس در رشت را به آتش کشیدند. (۱)

۲۸ تیر ماه ۱۳۰۰ شمسی، روس‌ها از به انزلی رفته‌اند و این شهر را هنوز ترک نکرده‌اند. امروز روس‌ها در شهر رشت نبودند و فقط نمایندگان آنان برای خرید بعضی اجناس ضروری در شهر رشت رفت وآمد می کردند. روس‌ها به انزلی رفته در آنجا متوقف بودند ولی هنوز از آنجا حرکت نکرده بودند.(۲)

۲۸ تیر ماه ۱۳۰۴ شمسی، سه زن روسی در سواحل بندر پهلوی (انزلی) غرق شدند. امروز چهار زن روسی برای شنا تن به دریا زدند. اینان از اعضای خانواده کارکنان اداره شرق بودند. پس از مدتی یکی از آنان به ساحل رسید و سه نفر دیگر غرق شدند.(۳)

۲۸ تیر ماه ۱۳۴۱ شمسی، امام خمینی(ره) ضمن تلگرافی به آیت الله پیشوایی و مردم بندر انزلی به عواطف مردم این منطقه نسبت به نهضت پاسخ داد. در خلال نهضت امام خمینی، آیت الله پیشوایی-عالم بندر انزلی- نامه ای به امام نوشته و حمایت خود و مردم بندر انزلی را از نهضت اعلام کرده بود. در این روز امام خمینی (ره) طی تلگرافی کوتاه به احساسات مردم انزلی پاسخ گفتند. متن کامل این تلگراف به این شرح است: «حجت الاسلام حاج سیدابوطالب[پیشوایی] دامت افاضاته! از عواطف جنابعالی و اهالی محترم متشکرم. سلام حقیر را به اهالی متدین ابلاغ فرمایید. خمینی.» (۴)

۲۸ تیر ماه ۱۳۵۸ شمسی، نامزدهای حزب جمهوری اسلامی در گیلان در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی مشخص شدند. حزب جمهوری اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن تمام نمایندگان حزب را برای انتخابات خبرگان قانون اساسی مشخص کرد. کاندیداهای حزب در گیلان، آیت الله محمد محمدی گیلانی، آیت الله ربانی املشی و دکتر حسن عضدی بودند. (۵)

۲۸ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید جعفر اخوان توکلی در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد سوم فروردین ماه ۱۳۳۹ در ماتک صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در روستای زادگاه وی تدفین شد.

۲۸ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید محمدعلی صیاد رضاپور از رزمندگان گیلانی در عملیات رمضان و در منطقه شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۱۴ آبان ماه ۱۳۳۹ در انزلی بود و از نزاجا به مناطق عملیاتی اعزام شد.

۲۸ تیر ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک گیلانی در یک عملیات تروریستی در سردشت به شهادت رسید. شهید مجید رحمانی پرهیزکار ۴ خرداد ماه ۱۳۴۱ در روستای سوست لیسار تالش در استان گیلان متولد شد و در چنین روزی در حالی که سرباز وظیفه بود به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در روستای سوست تدفین شد(۶).

۲۸ تیر ماه ۱۳۷۲ شمسی، یک گیلانی سرباز وظیفه در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. شهید حسن ایروانی رشتی متولد سال ۱۳۴۳ بود و در چنین روزی در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید(۶).

۲۸ تیر ماه ۱۳۷۲ شمسی، یک سرباز وظیفه گیلانی در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. شهید رضا مهدی زاده ۳۰ شهریور ۱۳۵۲ در استان گیلان متولد شد و در چنین روزی در یک عملیات مسلحانه به شهادت رسید(۶).

۲۸ تیر ماه ۱۳۹۱ شمسی، حسن امیدزاده معلم فداکار شفتی درگذشت. حسن امیدزاده (۱۳۳۳ – ۲۸ تیر ۱۳۹۱) معلم گیلانی و اهل شهرستان شفت بود که در یک حادثه آتش‌سوزی در مدرسه محل خدمتش، جان چند دانش آموز را نجات داد و خودش از ناحیه سر، صورت و گردن دچار سوختگی شدید شد. روز ۱۸ بهمن ۷۶ ساعت ۱۱ صبح، در مدرسه روستای «بیجارسر» در شفت، بر اثر وزش باد شدید، بخاری کلاس دوم آتش گرفت و منجر به آتش سوزی کلاس شد. امیدزاده بچه‌ها را یکی یکی بیرون آورد. پس از آن به علت بسته شدن در، به سختی توانست خودش از کلاس بیرون بیاید. امیدزاده در جریان این حادثه بشدت مجروح شد و شدت جراحات وارده بحدی بود که ۱۷ مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت. سن امیدزاده سرانجام در ۲۸ تیر ۱۳۹۱، در سن ۵۸ سالگی (۱۵ سال پس از واقعۀ آتش‌سوزی) و در اثر عوارض و عواقب ناشی از سوختگی، در بیمارستانی در شهرستان فومن درگذشت. نام مدرسه محل حادثه به «معلم ایثارگر حسن امیدزاده» تغییر کرد. او همچنین «نشان لیاقت» از ریاست جمهوری وقت ایران دریافت کرد که توسط آموزش و پرورش به وی اهدا شد.

 

 

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱؛ ص ۲۴۹؛ روزنامه ایران، ۱/ ۵/ ۱۳۰۰، ص ۱.

۳- فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص۲۱۷؛ روزنامه ایران، س ٩، شم ١٨٧۴، ص ٢.

۴- اسناد آیت الله پیشوایی در سایت رنگ ایمان

۵- رنگ ایمان؛ روزشمار جمهوری اسلامی، ج۱، ص ۲۳۵٫

۶- پایگاه کنگره ۱۷۰۰۰ شهید ترور کشور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه