مدیر کل ثبت احوال استان گیلان:

رشد جمعیت در گیلان زیر نیم درصد است / بیکاری عامل اصلی کاهش رشد جمعیت در گیلان

مدیر کل ثبت احوال گیلان گفت: رشد جمعیت در استان زیر ۵/. می‌باشد و عامل کاهش رشد جمعیت، کاهش ازدواج جوانان و بیکاری است.

رشد جمعیت در گیلان زیر نیم درصد است / بیکاری عامل اصلی کاهش رشد جمعیت در گیلان

به گزارش ٨دی، همایش روز ملی جمعیت صبح امروز در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی گیلان برگزار شد.

مدیر کل ثبت احوال استان گیلان در این مراسم ضمن بیان نقش ثبت احوال در رابطه با جمعیت، اظهار داشت: تامین سلامت، کنترل آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق و فروپاشی خانواده مولفه های مهمی است که می توان با سیاستگزاری درست بر روی آن در ثابت نگه داشتن جمعیت ایران تاثیرگذار بود.

قاسم روحانی‌فر با بیان اینکه در ٨۰ سال آینده جمعیت فعلی ایران، به نصف خواهد رسید تصریح کرد: شورای راهبردی جمعیت در استان باید با روش صحیح مدیریتی به بررسی آن بپردازد.

وی با اشاره به دغدغه‌مندی رهبری نسبت به کاهش جمعیت ایران افزود: با توجه به اینکه حدود ۲۰ دستگاه در استان مسئولیت رسیدی به این تهدید را دارند گفت: انتظار داریم دستگاهها پیگیر عملکرد خود و توضیح فعالیتشان باشند.

روحانی‌فر در ادامه توضیح داد: ایران از سال ۵۳ عضو کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) می باشد که گفتنی است، توسعه ی پایدار، حمل و نقل و همچنین آمار جز وظایفیست که اسکاپ مسئولیت آن را به سازمان برنامه ریزی کشور در ایران سپرده است.

مدیرکل ثبت احوال استان گیلان با اشاره به اینکه رشد جمعیت در استان گیلان زیر ۵/. می باشد خاطر نشان کرد: عامل مهم کاهش جمعیت، کاهش ازدواج جوانان است که پایه و معضل آن مسئله ی بیکاریست است.

وی در تبیین این موضوع گفت: با وجود انتظارات از دولت منتخب و تاکید استاندار گیلان انتظار می رود که موقعیت اشتغال برای جوانان ،امکان ازدواج ودر نتیجه باروری در جامعه فراهم شود.

روحانی فر با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم برای تشویق زنان شاغل به فرزند آوری بیشتر، اعمال تشویقی از جمله مرخصی بیشتر را از فرزند دوم فراهم کنیم.

مدیر کل ثبت احوال استان گیلان از سیر نزولی رشد جمعیت ایران در ۵ سال گذشته ابراز نگرانی کرد و ایران را کشوری با بیشترین تعداد سالمند در آینده دانست.

روحانی‌فر با تاکید بر اینکه نتیجه‌ی کاهش جمعیت آسیب‌های جدی در بحث امنیتی، اجتماعی و فرهنگی است اظهار داشت: باید شرایط را برای باروری و افزایش جمعیت در جهت جوان ماندن کشور در سالهای آینده فراهم کنیم.

مدیر کل امور اجتماعی استان گیلان تعریف جمعیت را کمی و کیفی دانست و اظهار داشت: برای برنامه ریزی صحیح و مناسب جامعه باید، اطلاعات درستی در دست داشته باشیم تا بتوانیم آن را مدیریت کرده و به جمعیت مطلوب برسانیم.

محمدامین کنعانی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان نیز در این برنامه به تبیین جمعیت مطلوب پرداخت و در تعریف جمعیت گفت: امروزه تعداد آماری، تعریف جمعیت تلقی نمی‌شود بلکه، امروزه ترکیب و حرکت جامعه را به معنای جمعیت مطلوب قلمداد می کنند.

کنعانی هرم سنی استان گیلان را هشدار دهنده دانست و افزود: در هرم سنی استان گیلان به مرحله‌ی نگران‌کننده رسیده لذا بدیهی است می‌توان با سیاست‌گزاری‌های مناسب در جهت بهبود وضعیت زندگی و رفاهی افراد برای رفع این نگرانی پویا بود.

استاد دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه استان گیلان پا به سن خواهد گذاشت تصریح کرد: الان ایران در جمعیت مطلوب به سر می‌برد اما نتوانستیم از این جمعیت جوان به درستی بهره برده، در نتیجه در حال هدر دادن این جمعیت تاثیر گذار می‌باشیم.

کنعانی با بیان اینکه طبق آمار برای هر جامعه‌ای یک بار جمعیت مطلوب محقق می‌شود تاکید کرد: ما شدیدا نیازمند برنامه ریزی و آموزش برای تاثیر این جمعیت مطلوب در جامعه هستیم.

صادق اکبری رئیس گروه آمارهای ثبتی و فرابری و پردازش داده سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان نتایج سرشماری و وضعیت نیروی کار اظهار داشت: برجام امید فعالیت و کار را در جوانان بالا برد و افراد سرخورده از کار را در جامعه کم کرد.

اکبری با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید و بحث برجام در پایان گفت: تسهیلات انجام شده توسط دولت در صنایع، کارخانه‌ها و کشاورزی، نرخ بیکاری را کاهش داده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه