مدیرکل ثبت احوال گیلان:

نرخ پایین رشد جمعیت در گیلان/ ۹ درصد جمعیت سالمند هستند

مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت این استان ۰.۴ بوده که از این نظر وضعیت مناسبی نداریم، گفت: ۹ درصد جمعیت گیلان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

نرخ پایین رشد جمعیت در گیلان/ ۹ درصد جمعیت سالمند هستند

به گزارش ۸دی، قاسم روحانی فر صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در رشت، اظهارکرد: یکی از منابع آماری پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشوری است که این چهار واقعه به صورت آنلاین در آن ثبت شده و این آمار در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار نفری استان گیلان، افزود: از این تعداد ۶۴ درصد شهری و ۳۶ درصد مردم در روستاهای استان گیلان زندگی می کنند.

روحانی‌فر با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان گیلان ۰.۴ است و این استان از نظر رشد جمعیتی مناسبی برخوردار نیست، گفت: ۹ درصد جمعیت استان گیلان را سالمندان تشکیل می‌دهند که به همین دلیل سالمندترین استان کشور محسوب می شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۰ هزار و ۲۹۰ ولادت در استان به ثبت رسیده است، بیان کرد: نرخ ولادت در استان گیلان ۱۱ در ۹۰ هزار نفر است این در حالی است که میانگین کشوری ۱۹ نفر است.

 بالا بودن نرخ طلاق در گیلان نسبت به میانگین کشور

وی به ۱۲ هزار فوت ثبت شده در استان گیلان در این مدت نیز اشاره و تصریح کرد: ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۴ هزار و ۱۲۶ مورد ازدواج ثبت شده که نرخ ازدواج ۷.۲ در از هزار نفر بوده که میانگین کشوری در این زمینه ۷.۶ است. وضعیت استان در این زمینه نزدیک به میانگین کشوری است.

روحانی‌فر با بیان اینکه در ۹ ماهه گذشته ۴ هزار و ۷۲۴ مورد طلاق در استان گیلان به ثبت رسیده است، ادامه داد: نرخ طلاق در استان گیلان ۲.۵ در هزار نفر بوده که میانگین کشوری ۲.۲ است. نرخ باروری گیلان به ازای هر زن بادار ۱.۳۹ و نرخ باروری در کشور ۱.۷ است. بررسی آمارهای ۱۰ ساله اخیر گیلان نشان از کاهش ولادت‌ها در این استان دارد.

وی با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند از سال ۹۲ ، از فعالیت ۲۵ اداره ثبت احوال و ۵۵ دفتر پیشخوان و ۲۷ دفتر پست در این زمینه در گیلان خبر داد و افزود: از جمعیت دو میلیون و ۵۴۳ هزار نفری گیلان ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر واحد شرایط هستند از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۷۵۰ هزار کارت هوشمند صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه گیلان در زمینه صدور کارت ملی هوشمند در رتبه چهارم کشور قرار دارد، گفت: تاکنون ۸۲ درصد درخواست اخذ کارت ملی در استان گیلان بود که میانگین کشوری در این زمینه ۷۵ درصد است.

۵ میلیون سند در گیلان به صورت الکتورنیکی ثبت شد

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار کارت هوشمند صادر شده آماده تحویل در اداره پست وجود دارد، بیان کرد: این افراد باید ظرف یک هفته اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند خود کرده زیرا در پایان این مهلت کارت ملی گذشته آنها فاقد اعتبار خواهد بود.

روحانی‌فر با اشاره به صدور شناسنامه‌های مکانیزه در استان گیلان، ادامه داد: هرساله سهمیه‌ای برای استانها تعریف می شود. سهمیه گیلان در سال جاری ۱۲۰هزار شناسنامه مکانیزه بوده که تاکنون ۹۷ هزار مورد معادل ۸۰ درصد صادر شده است. از ابتدای این طرح ۷۴۹ هزار شناسنامه صادر شده است.

وی در ادامه به گنجینه اسناد هویتی و آرشیو الکترونیکی سند در استان گیلان اشاره و بیان کرد: در چند سال گذشته اقدام به جمع آوری این اسناد در گیلان شده و در حال حاضر نیز نمایشگاهی از این اسناد در اداره کل بازگشایی شده که بازدید برای دانش آموزان و دانشجویان آزاد است.

رئیس اداره کل ثبت احوال گیلان با اشاره به اینکه حدود ۵ میلیون سند ولادت و فوت به صورت الکترونیکی آرشیو شده است، تصریح کرد: آرشیو الکترونیکی سبب تسریع در ارائه خدمت، کاهش هزینه و افزایش سرعت عمل کار را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای اجرای فناوری کشور کلیه ایرانیان موظف شدند تا هرگونه جابه‌جایی مکان ظرف مدت ۲۰ روز را در سامانه ثبت احوال ثبت کنند، اظهارکرد: اگر مهاجرت‌ها نیز به ‌روز ثبت شود دیگه در آینده نیازمند سرشماری نخواهیم بود.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه