دومینو تعطیلی صنایع به ابریشم نزدیک شد؛

واردات بی رویه، صنعت بزرگ ابریشم گیلان را به زانو در آورده

بازار ابریشم در ایران به دلیل واردات بی رویه صنعت بزرگ ابریشم در کما فرو رفته و در حال نابودی است.

واردات بی رویه، صنعت بزرگ ابریشم گیلان را به زانو در آورده

به گزارش ۸دی، به نقل از واران خبر: پرورش کرم ابریشم از حدود چهار هزار سال پیش در چین شروع شد و تا چندین سال به دلیل اهمیت بالای این کالا در اقتصاد آن کشور، راز تهیه نخ از پیله این کرم فاش نشده بود تا اینکه ژاپنی ها با فرستادن جاسوس به این کشور پی به راز این کالای گرانبها بردند؛ بعد از آن دیگر ابریشم کالای مرموزی به حساب نمی آمد و آرام آرام تمام کشورها طرز تهیه ابریشم را از پیله یادگرفته بودند.

سابقه تولید لباس و پارچه در ایران به قبل از اسلام برمیگردد؛ در آن زمان سه نوع پارچه ابریشمی در ایران تولید میشد که هر کدام بسته به نوع و رنگشان برای طبقه خاصی از مردم بود.

اولین کارخانه ابریشم کشی در ایران اولین بار اواسط قرن نوزدهم در دوران سلطنت ناصر الدین شاه بوسیله یکی از سرمایه داران گیلان به نام آقا محمد خان رشتی درقریه برکاده رشت بنا شد که فعالیت آن پس از مدت کوتاهی متوقف گردید.

در آخرین سال سلطنت ناصرالدین شاه یکی دیگر از تجار معروف گیلان به نام حاج امین‌الضرب موفق شد درحددانش فنی آن روز کارخانه ابریشم کشی مجهزی با استفاده از ماشین آلات فرانسوی درشهر رشت ایجاد کند، و با استفاده از مدیران بازرگانی دیبلت (debblet) فرانسوی انحصار تأسیس آن را به مدت ۲۰ سال به دست آورد این کارخانه با نیروی کارگران ایرانی چندین سال با موفقیت به ابریشم‌کشی و تولید محصول با کیفیت مورد قبول بازارهای بین‌المللی پرداخت ولی سرانجام مسائل اجتماعی و ناسازگاریهای دو فرهنگ شرق و غرب آن را به تعطیلی کشاند.

در ایران ۴ کارخانه ابریشم کشی وجود دارد؛ اولین واحد در شهرستان صومعه سرا، دومین واحد در رشت که تعطیل می‌باشد و سومین واحد شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان واقع در شهرستان لنگرود که با تولید سالیانه ۱۲۵ تن نخ ابریشم بزرگترین واحد تولیدی کشور می‌باشد و چهارمین واحد ابریشم طوس که در مشهد واقع شده‌است.

مغرور رئیس شرکت ابریشم پرنیان صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به واردات بی رویه پارچه و حتی پیله ابریشم به ایران گفت: باید جلوی ورود بی رویه پارچه، نخ و پیله ابریشم را گرفت تا شرکت های ابریشمی که در حال حاضر نیمه جان هستند جانی دوباره بگیرند.

وی گفت: از سال ۹۳ شرکت ابریشم به دو قسمت توسعه و تولید تبدیل شد که این جدایی باعث ضربه به این صنعت در ایران شد ، یعنی در حقیقت کار مرکز توسعه نظارت و تبلیغات است و کار اصلی در شرکت ابریشم است.

رئیس شرکت ابریشم در پاسخ به سوال خبرنگارمان در رابطه با امید داشتن به  آینده ابریشم گیلان گفت: دولت باید حمایت کند که متاسفانه دولت در حال حاضر برای شرکت ابریشم بودجه ندارد و کارگران ما که در حال حاضر برایمان کار میکنند نزدیک ۹ ماه هست حقوق و مزایا دریافت نکرده اند.

وی افزود پس از ورود شرکت ابریشم به سازمان خصوصی سازی  اعلام کردند یا این مراکز منحل میشود یا به بخش خصوصی منتقل میشود  در زمان های گذشته دولت این شرکت را حمایت میکرد و با تعیین نرخ تضمینی پیله ابریشم ، کشاورزان میدانستند که در هر صورت پیله هایشان فروش میرود.

مغرور گفت: در حال حاضر دولت به ما اجازه داده تا زمین های توتستان را با اجاره  به پول تبدیل کنیم تا حقوق کارمندان و کارگرانمان را بدهیم ، با این کار عملا ما توتستان هایی که قدمت بالایی دارند را نابود میکنیم و این سرمایه را از بین میبریم .

وی گفت: سال ۹۳ حدود ۱۲۰۰۰ هزار تخم نغان تولید کردیم و در ۹۴ این تعداد به ۷۰۰۰ رسید و این روند نشان از پایان کار ابریشم ایران است.

رئیس شرکت ابریشم صومعه سرا با اشاره به تعطیل شدن بخش بزرگی از شرکت ابریشم در چند سال اخیر گفت: در حال حاضر از ۱۲ سیلو پرورش نوغان و کرم ابریشم ۴ سیلو در حال فعالیت هستند  و از ۳۷۴ هکتار باغ توت در حال حاضر فقط ۱۰۰ هکتار آباد شده و در حال فعالیت است.

وی افزود در گذشته حدود ۳۰۰ نفر در این شرکت به کار مشغول بودند که در حال حاضر این تعداد به ۲۹ نفر کاهش پیدا کرده است.

در بازدید از شرکت ابریشم صومعه سرا با سازه هایی روبه رو شدیم که پیش از انقلاب توسط مهندسان ژاپنی ساخته شده بود و هنوز قابل استفاده بود. محوطه شرکت بسیار بزرگ بود  و با اندکی تصور میتوان شور و هیجان و رفت آمد زمان های قدیم را در آن دید.

در گوشه ایی از این شرکت پمپ بنزینی خود نمایی میکرد و ماشین آلات کشاورزی که در کنار آن رها شده و رفته رفته پوسیده شده بودند، وقتی به توتستان رفتیم با چشم نمیتوانستیم انتهای آن را پیدا کنیم اما دیگر مانند گذشته سبز نبود و همه توت ها سوخته بودند.

چه اتفاقی پیش می آمد اگر این شرکت و دیگر شرکتهای ابریشم سرتا سر گیلان بار دیگر شروع به فعالیت میکردند ؟

چه تعداد کشاورز به سر کار برمیگشتند؟ بر سر صنعت پارچه و ابریشم ایران چه می آمد؟

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه