۱۴ کتاب برای اینکه پیامبر مهربانی را بیشتر بشناسیم/ ویژگی‌های عصر بعثت چه بوده است؟

روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد؛ در این گزارش به معرفی کتاب‌هایی با موضوع پیامبر رحمت پرداختیم.

۱۴ کتاب برای اینکه پیامبر مهربانی را بیشتر بشناسیم/ ویژگی‌های عصر بعثت چه بوده است؟

به گزارش ۸دی، به نقل از فرهنگ، روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.

حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

در این گزارش به کتاب هایی پرداختیم که با موضوع پیامبر مهربانی منتشر شده است:

 آفتاب آخرین نوشته  مهدی قزلی

این کتاب نگاهی مجمل و ساده بر زندگی پیامبر اسلام (ص) دارد. در مقدمه آن آمده است که ” این اثر در قالبی مینی مالیستی، جذاب و شیرین که مورد توجه نسل جوان نیز هست منتشر شده و متناسب با بی حوصلگی و پرمشغله بودن مخاطب است.

این کتاب که از زبان و بیانی ساده برای بازگویی زندگی و حوادث دوران پیامبر بهره می برد در قالب جملاتی کوتاه و بعضا متکی بر اصول دیالوگ نمایشی خواننده نوجوان را با روایتی سهل به خوانش تاریخ اسلام فرامی خواند.

این اثر به سفارش فرهنگسرای خاتم وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و توسط موسسه نشر شهر در ۱۰۳ صفحه و شمارگان ده هزار نسخه منتشر شده است.

“سرزمین نور”، محمد رضا سرشار، انتشارات پیام آزادی

این مجموعه که مخاطب اصلی آن نوجوانان هستند، در هر مجلد به فرازی از زندگی رسول گرامی اسلام پرداخته است.

 قالب نوشته ها داستان است و جدا از نام کلی مجموعه (از سرزمین نور)، هر مجلد نیز عنوان ویِژه خود را دارد.

این عناوین به ترتیب عبارت‌اند از: داستان زمزم (داستان زندگی نیای پیامبر)، آنچه خدای کعبه اراده کند(داستان زندگی پدر پیامبر)، و آن ستاره که دنباله دار می آید(داستان تولد پیامبر) ، آن یتیم نظر کرده (داستان خردسالی پیامبر)، آن قصه که در کتاب ها آمده بود(داستان دیدار عبدالمطلب با شاه یمن)، با من سخن بگو مادر(داستان زندگی مادر پیامبر)، ماجرای سپاه فیل(داستان حمله ابرهه به مکه)، آن پدر بزرگ دوست داشتنی(پایان کار عبدالمطلب)، سفر دراز شام(داستان نوجوانی پیامبر)، خورشیدی در خانه خدیجه(داستان جوانی پیامبر)، داستان سیل آن سال(داستان جوانی پیامبر)، شب رویش غنچه نور(داستان بعثت پیامبر)، ای جامه بر سر کشیده،برخیز(داستان بعثت پیامبر)، روزگار دراز رنج(از دعوت آشکار تا آغاز هجرت به حبشه)، روزنه ای به رهایی(داستان هجرت حبشه).

سیمای پیامبر خدا، ترجمه کحل البصر، شیخ عباس قمی

کتاب حاضر ترجمه‌ی کتاب “کحل البصر” است. نگارنده در این کتاب ضمن بیان زندگی حضرت محمد (ص) از زمان تولد تا رحلت به شرح اخلاق و سیره‌ی ایشان می‌پردازد و موضوعاتی چون وفات حضرت عبدالمطلب، ازدواج با حضرت خدیجه (س) و زندگی افرادی چون ابوطالب را بررسی می‌کند. در پایان نیز جنگ‌های پیامبر (ص) را معرفی می‌نماید.”

سیمای پیامبر اعظم در آینه نهج البلاغه، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

این کتاب، حاصل گفتارهای حضرت استاد درباره پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است که با هدف ارایه تفسیری بر بخش‌هایی از سخنان امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام درباره نبوت و پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و پاسخ‌گویی به بخشی از عقاید شبهه‌افکنان درباره گستره دعوت انبیا سامان یافته است. نوشتار حاضر در ۳ فصل توسط حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی‌کیا نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

تاریخ اسلام»، مهدی پیشوایی، دفتر نشر معارف

تاریخ در پیوند با زمان و انسان معنا می یابد و حتی تأثیر تاریخ و گذر زمان نه تنها در یک فرد که در ملت ها و نژادها روشن است. باید اندیشید و در نهایت به داوری نشست. نویسنده با همین اندیشه، می خواهد دفتر قطور تاریخ را به رویمان بگشاید و از اسلام بنویسد. وی این مجموعه را در پنج بخش اصلی و شانزده فصل تدوین کرده است و می کوشد تا برای هر یک از حوادث عصر نبوی، منابع جداگانه و متنوعی بیاورد. همچنین با بیان شواهد قرآنی و حدیثی، حوادث را از شکل گزارش صرف بیرون آورده و به تحلیل و بررسی مناسب برخی از آنها پرداخته و به شبهه های مربوط به هر موضوع نیز توجه کرده است.

مهم ترین عنوان های مطالب کتاب عبارتند از: جزیره العرب (موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و تمدنی)، صفات و روحیات عرب، ادیان و مذاهب در شبه جزیره عربستان و اطراف آن، محمد صلی الله علیه و آله از تولد تا بعثت، کودکی و نوجوانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، جوانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، از بعثت تا هجرت، دعوت علنی و آغاز مخالفت ها، پی آمدهای مخالفت قریش و اقدامات آنان، همسران پیامبر، اقدامات اساسی پیامبر اسلام در مدینه، تشکیل نیروهای رزمی اسلام و از دعوت جهانی تا رحلت پیامبر اسلام.

تاریخ تحقیقی اسلام، یوسفی غروی، موسسه امام

این کتاب که نتیجه تلاش بیست ساله مولف می باشد و از جمله ویژگی های آن می توان به نکات زیر اشاره کرد

از آنجا که کتاب های تاریخی تحت تاثیر سیاست های حکومت های وقت به نگارش درآمده است، متاسفانه دارای معایب و تحریفات فراوانی می باشد، متاسفانه دارای معایب و تحریفات فراوانی می باشد، از این رو در تالیف این مجموعه، از قرآن به عنوان یک منبع متقن و مستدل و غیر قابل تحریف برای بررسی و تحلیل حوادث زمان پیامبر اکرم (ص) استفاده شده و شان نزول آیاتی که درباره حوادث مختلف نازل شده، بیان گردیده است. مولف تلاش کرده علت تناقض نصوص یا تحریف های انجام شده را ریشه یابی و تحلیل کند. همچنین مولف تلاش کرده از منابع دست اول استفاده کند و در این میان عنایت ویژه ای به منابع شیعی، داشته است.

راز بزرگ رسالت، آیت‌الله جعفر سبحانی تبریزی، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (ع(

کتاب «راز بزرگ رسالت» یا «نقد کتاب بیست و سه سال»، نوشته آیت الله جعفر سبحانی، توسط مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شده است.

کتاب بیست و سه سال که در عصر حاضر نقد و محتوای آن سطر به سطر نقد شده است، از آثار ضددینی و ضداسلامی دوران حکومت پهلوی است.

رمان محمد (ص)، ابراهیم حسن بیگی، انتشارات مدرسه

محمد (ص) روایتی است که در پانزده بخش به سرانجام رسید . زاویه دید راوی اول شخص است، شخصی یهودی که در رمان به عنوان یک دانشمند معرفی می شود از طرف شورای عالی یهود مأمور می شود به سمت پیامبر اسلام گرایش پیدا کرده و یا او را کشته یا عقایدش را به چالش بکشد.

محمد پیامبری برای همیشه، حسن رحیم پور ازغدی، دفتر نشر فرهنگ

کتاب حاضر  ( محمد ص پیامبری برای همیشه ) متن پیاده شده چهار سخنرانی از آقای رحیم پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – در مناسبتهای گوناگونی ایراد شده است

سخنرانی اول که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – است، پس از ذکر مقدماتی از ویژگی های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر می باشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟» 

در سخنرانی دوم  کتاب محمد (ص) پیامبری برای همیشه ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین – علیه السلام – پرداخته و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن می گوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره می نمایند.

در سخنرانی سوم، (کتاب محمد (ص) پیامبری برای همیشه)  ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژست های علمی و جامعه شناسانه و دین شناسانه به خورد مسلمانان داده می شود اشاره نموده و به دنبال پاسخگویی به آنهاست.

در سخنرانی چهارم نیز ایشان با الگو برداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجع به نظریه حکومت دینی مطرح نموده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می دهند.

قصه‌های پیامبران، مرتضی امین، پیام آزادی

قصه های پیامبران عنوان کتابی است از مرتضی امین که در ۲۴ صفحه و توسط انتشارات پیام آزادی در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب قرآن است. از مرتضی امین، کتاب‌های قصه های امثال و حکم(پیام محراب)، القرآن الکریم(پیام عدالت)، نیز در بازار کتاب موجود میباشد.

فروغ ابدیت، جعفر سبحانی، بوستان کتاب

در این کتاب به بیان وقایع مهم و حوادثی که آموزندگی بیشتری دارند پرداخته شده و از تفصیل و بیان رویدادهای جزئی خودداری شده است. این کتاب با مدارک تاریخی شیعه منطبق بوده و از افسانه‌ها و خرافاتی که با تاریخ زندگی پیامبر اسلام آمیخته شده است خالی می‌باشد.

داستان پیامبران، علی موسوی گرمارودی، قدیانی

داستان پیامبران عنوان کتابی است از علی موسوی گرمارودی که در ۲۲۰ صفحه و توسط انتشارات قدیانی در سال ۱۳۹۱ به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب پیامبران است

آنک آن یتیم نظر کرده، محمدرضا سرشار، به نشر

این کتاب روایتی از زندگی پیامبر(ص) از زمان تولد تا هجرت به حبشه است که با نثری تاریخی که به فارسی دری نزدیک است نگاشته شده است.

این رمان به زبان‌های عربی، ترکی استانبولی و انگلیسی نیز منتشر شده است.

«شعای از نیر اعظم»، آیت الله سید علی خامنه‌ای، انتشارات سروش

این کتاب در بردارنده بخش هایی چون ویژگیهای رسول اعظم(ص) ویژگیهای عصر بعثت، بعثت پیامبر (ص)، وقایع خاص در تاریخ پیامبر اکرم(ص)، پایه گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل بیت(ع) در نهضت نبوی، انواع تعامل با پیامبر اکرم(ص) و وظایف مسلمانان نسبت به ایشان در قطع وزیری با قیمت ۳۳هزارریال روانه بازار نشر شد.
در این کتاب در قالب چند بخش به تاریخ صدر اسلام، با محوریت شخصیت، اندیشه و منشور فکری و عقیدتی پیامبر اکرم(ص) پرداخته اند.

کتاب با ویژگی های پیامبر آغاز می شود و با بحث روی حقیقت وجودی و خلقت نوری پیامبر اعظم(ص)، تصدی حکومت الهیه و ولایت مطلقه را مورد بررسی قرار می گیرد. تحلیل اخلاق و سیره پیامبر از نظر فردی و شخصی و نیز اخلاق حکومتی ایشان، بخش های دیگر این کتاب را تشکیل می دهند.

در فصل دیگری تعلیمات پیامبر بررسی شده است و در ویژگی های عصر بعثت، به فراگیر بودن جاهلیت در این مقطع تاریخی و نیز انحطاط اخلاقی اعراب بدوی می پردازد. سرگردانی و فقر و حاکمیت طاغوت ها، از موارد دیگری هستند که در بررسی ویژگی های اعراب پیش از اسلام، مورد بررسی قرار گرفته شده است.
در آخرین بخش به وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر اکرم اشاره می شود و به طور دقیق،جزء به جزء و مفصل این وظایف و چگونگی تحقق آن ها را ذکر می شود.

این مجموعه حاصل پژوهش گروهی از محققان و فضلای حوزه علمیه قم، با نظارت و هدایت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تدوین شده و توسط انتشارات سروش در سال پیامبر اعظم(ص) مجال نشر یافته است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه