روز شمار تاریخ گیلان / 24 فروردین؛

دستگیری ۳۶ گیلانی در رشت به اتهام فعالیت کمونیستی / انگلیسی ها همچنان در حال خروج از گیلان

در چینین روزی، ٣۶ گیلانی در رشت به اتهام فعالیت های کمونیستی و به دستور فرمانده تیپ شمال دستگیر شدند.

دستگیری ۳۶ گیلانی در رشت به اتهام فعالیت کمونیستی / انگلیسی ها همچنان در حال خروج از گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۴ فروردین ماه ۱۳۰۰ شمسی، تخلیه شمال ایران (گیلان) از نیروهای انگلیسی ادامه دارد. روزنامه تایمز امروز نوشت تخلیه شمال ایران از نیروهای انگلیسی به سرعت پیش می رود و تا نیمه ماه می پایان خواهد یافت.(۱)

۲۴ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، حاکم فومنات درباره وضعیت خلع سلاح در خمسه طوالش گزارش داد. حاکم نظامی کل فومنات در گزارشی که امروز به مرکز فرستاد از موفقیت خود در جمعآوری اسلحه نوشت که رؤسای این منطقه اسلحه های خود را تحویل دادهاند.(۲)

۲۴ فروردین ۱۳۰۳ شمسی، ٣۶ نفر در رشت به اتهام فعالیت کمونیستی دستگیر شدند. به نوشته منابع انگلیسی، سرتیپ محمدحسین آیرم، رئیس تیپ مستقل شمال، امروز ٣۶ ایرانی را دستگیر کرد. اتهام آنها ایجاد ناآرامی بود. این منبع میافزاید که این افراد با تشکل های کمونیستی بادکوبه در ارتباط هستند(۳). خبر های تکمیلی حاکی است که پنج تن از دستگیرشدگان از صاحب منصبان ساخلو انزلی هستند. اینان در ۵٠٠ قبضه اسلح های که کمیته انقلاب در بادکوبه به ایران ارسال کرده بود، دخیل بودند. قرار بود تفنگها به جنگل ارسال گردد.(۴)

۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. شهید ابوالحسن عاقل سراوانی در سال ۱۳۰۸ در استان گیلان متولد شد و ۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۱ در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید.

۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید سیدرضا نقیب‎زاده جلالی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در مریوان به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۴۳ در روستای نوخاله بود و از لشکر قدس گیلان به مناطق عملیاتی اعزام شده بود و پیکر مطهرش در روستای زادگاه او تدفین شد.

۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک گیلانی در مهاباد ترور شد. شهید محمود بابایی نژاد لیالستان ۲۹ مهر ماه ۱۳۴۰ در استان گیلان متولد شد و ۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۳ در مهاباد در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک گیلانی اهل شهرستان ماسال ترور شد. شهید نبی الله بلالی ۵ خرداد ماه ۱۳۴۳ در شهرستان ماسال استان گیلان متولد شد و ۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۳ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید.

۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۶ شمسی، حمید حاج عبدالوهاب به سمت استانداری گیلان منصوب شد. در پی پایان دوره استانداری علی اکبر رحمانی در سمت استانداری گیلان، حاج عبدالوهاب به استانداری گیلان انتخاب شد. وی پنجمین استاندار گیلان بود. (۵)

۲۴ فروردین ماه ۱۳۸۱ شمسی، یک انزلی چی در بندر عباس به شهادت رسید. شهید صادق پور حسینی متولد ۲۲ بهمن ماه ۱۳۶۰ بود و به عنوان سرباز سپاه در بندر عباس خدمت می کرد.

 

 

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۱۰۸؛ تلگراف داوود مفتاح السلطنه به وزارت خارجه، ۲۴/ ۱/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۶۶، پ ۲۶، ص ۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۴۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، پ ٨٣، ص ٣۵.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۳۹؛FO E 5709/255/34

۴-  فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۳۹؛  FO E 5650/255/34

۵- رنگ ایمان؛ اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه