سرویس بین الملل 8دی؛

بازتاب حمله هوایی آمریکا به سوریه در رسانه های جهان

آمریکایی ها مدعی شده اند که جنگنده های ارتش سوریه با به پرواز در آمدن از پایگاه هوایی الشعیرات به «خان شیخون» حمله کرده اند و این حمله موشکی در تلافی آن حمله شیمیایی انجام شده است.

بازتاب حمله هوایی آمریکا به سوریه در رسانه های جهان

سرویس بین الملل ۸دی؛

نیروی دریایی آمریکا صبح روز گذشته (جمعه) با ۵۹ موشک «تام هاوک» از عرشه دو ناو جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» از دریای مدیترانه، پایگاه هوایی «الشَعیرات» استان حمص در سوریه را موشک‌باران کرد.

آمریکایی ها مدعی شده اند که جنگنده های ارتش سوریه با به پرواز در آمدن از پایگاه هوایی الشعیرات به «خان شیخون» حمله کرده اند و این حمله موشکی در تلافی آن حمله شیمیایی انجام شده است.
ارتش آمریکا اعلام کرد که هدف از این حملات، باند و مخازن سوخت فرودگاه و همچنین جنگنده های موجود در آشیانه های فرودگاه نظامی الشعیرات بوده است.

فاکس نیوز نیز در خبری فوری به نقل از پنتاگون اعلام کرد: قبل از حملات موشکی، به روسها اطلاع داده شده بود که پایگاه الشعیرات را ترک کنند؛ و به نیروها و تجهیزات ارتش روسیه آسیبی وارد نشده است.

رویترز به نقل از ارتش آمریکا اعلام کرد حمله به سوریه خسارات شدیدی به هواپیماهای سوری، زیرساخت های پشتیبانی و تجهیزات پایگاه هوایی شعیرات وارد کرده است. پنتاگون تصویری از شلیک موشک های تام هاک که از سوی دریای مدیترانه شلیک شدند را منتشر کرد.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/04/0f82df82-2cc9-42ab-b54d-960a825fd1b4.jpg

دونالد ترامپ که فرمان این حمله را صادر کرده بود، در اولین سخنان خود پس از این حمله گفت: حمله به سوریه در راستای منافع حیاتی امنیت ملی ما بود و برای جلوگیری از اشاعه استفاده از تسلیحات شیمیایی انجام شده است.

ترامپ در ادامه گفت: بشار اسد جان مردان، زنان و کودکان بی‌دفاع را با استفاده از جنگنده‌های و تسلیحات موجود در این پایگاه هوایی گرفته و حمله موشکی آمریکا، به تلافی حمله به خان شیخون صورت بوده است. جامعه جهانی سال‌ها برای تغییر رفتار «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه تلاش کرده‌، ولی «این تلاش‌ها به صورت غم‌باری شکست خورد.»

وی افزود: «در نتیجه اقدامات اسد، بحران پناهجویان ایجاد و منطقه بی‌ثبات شد که این موجب تهدید آمریکا و متحدانش است.» ترامپ در پایان گفت: «از همه ملل متمدن می‌خواهم که برای پایان دادن به کشتار و خونریزی در سوریه به آمریکا بپیوندند.»

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/04/57400512.jpg

همچنین رکس‌تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا هم با بیان اینکه روسیه به مسئولیت خود در سوریه عمل نکرده است، تأکید کرد: برای حمله موشکی به سوریه، موضع روسیه را جویا نشدیم.

تیلرسون گفت: ما به اینکه عامل حمله شیمیایی گاز «سارین» به ادلب دولت سوریه بود، یقین داریم.

او افزود: حملات نشان دهنده اداره ترامپ برای اقدام در مواقع عبور از خطوط قرمز است. تیلرسون همچنین تأکید کرد برای حمله، به هیچ عنوان موضع روسیه را جویا نشدیم و روسیه در انجام مسئولیت خود در سوریه ناکام بود.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/04/202901_852.jpg

بنیامین نتانیاهو ضمن تاکید بر حمایت این رژیم از این حمله، آن را “پیامی قوی” توصیف کرد و مدعی شد که “این پیام باید به ایران و کره شمالی نیز داده شود”.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نتانیاهو تاکید کرد که رژیم اسرائیل به طور کامل از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در خصوص حمله به سوریه حمایت می کند، و امیدوار است این حمله آمریکا، پیامی قوی نه تنها برای دولت سوریه بلکه برای ایران، کره شمالی و .. باشد.

 

در حاشیه نشست شورای امنیت، «ولادیمیر سافرونکوف» معاون امور سیاسی نماینده روسیه در سازمان ملل، نسبت به عواقب منفی هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه دولت قانونی سوریه هشدار داده و تجربه‌های ناموفق واشنگتن در لیبی و عراق را به آمریکایی‌ها یادآور شده است.

سافرونکوف در جمع خبرنگاران حاضر در سازمان ملل گفته: «باید در خصوص تبعات منفی (حمله به سوریه) فکر کنیم، تبعات منفی، و همه مسئولیت این اقدام نظامی بر عهده کسانی خواهد بود که این ماجراجویی پر شک و شبهه و غم‌بار را شروع کرده‌اند.»

موضوعی که در این حادثه توجه برخی ناظرا‌ن سیاسی و نظامی را به‌خود جلب کرده این است که این عملیات همانند تجاوزات متعدد رژیم صهیونیستی به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که سیستم دفاع موشکی روسیه در طراز اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مسئولیت حفاظت از فضای سوریه را به‌عهده داشته لیکن در قبال این حمله و حملات قبل از آن هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نداده است.

Image result for ‫ایگور کوناشنکوف‬‎

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه از بسته شدن خطوط ارتباطی این وزارتخانه با پنتاگون خبر داد.
کوناشنکوف گفت: از طریق این کانال های ارتباطی برای ارسال اخبار سوریه به واشنگتن استفاده می شده است.وی با این اقدام، اخبار رسانه های آمریکایی مبنی بر ادامه همکاری های مسکو و واشنگتن پس از حمله آمریکا به سوریه را رد کرد.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/04/5433979_434.jpg

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یکجانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.

عربستان به عنوان اولین کشور و سپس رژیم صهیونیستی به همراه  انگلیس، ترکیه، فرانسه و برخی دیگر از کشورها از حمله آمریکا به سوریه حمایت کردند و تل آویو و پاریس گفتند که از حمله آمریکا پیش از اجرای آن، مطلع بوده اند.

پس از آن اردن، امارات متحده عربی، بحرین و قطر همسو با ریاض و تل‌آویو، از حمله موشکی آمریکا به سوریه حمایت و پشتیبانی کردند.

گروه ائتلاف سوریه، که از گروه های معارض این کشور به شمار می رود، ضمن استقبال از این حمله، خواستار تداوم چنین حملاتی شد. احمد رمضان، رئیس بخش اطلاع رسانی ائتلاف معارضان در این زمینه گفت: ائتلاف سوریه از این حمله استقبال می کند و از واشنگتن می خواهد توانمندی های [دولت بشار] اسد در حملات [هوایی] را از بین ببرد.
رمضان با بیان این مطلب افزود: امیدواریم این حملات ادامه یابد تا نظام [سوریه] نتواند در حملات جدید خود از جنگنده استفاده کند.

خبرگزاری فرانس ۲۴ به نقل از روسیه این حمله را نقص حقوق بشر دانسته و آن را محکوم کرده است.

یورونیوز این حمله را به عنوان هشدار جدی از سوی آمریکا قلمداد کرد.

اسکای نیوز، کره شمالی را مقصد بعدی موشک های آمریکا بعد از سوریه دانسته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان دولت این کشور اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش سوریه بعد از حمله موشکی آمریکا به پایگاه «الشعیرات»، دوباره از این پایگاه برخاسته و اهدافی وابسته به تروریست‌ها را هدف قرار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دو جنگنده سوری با پرواز از این فرودگاه مواضع تروریست‌های داعش را در حومه «تدمر» در شرق حمص بمباران کرده‌اند.

فعالان سوری به رویترز گفته‌اند که حجم خسارتی که به فرودگاه وارد آمده روشن نیست اما اینکه هواپیماها توانسته‌اند بار دیگر از این فرودگاه به پرواز در آیند نشان می‌دهد که آنها یک کار محال را انجام داده‌اند.

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه