روز شمار تاریخ گیلان / 16 فروردین؛

رودخانه‌های گیلان به مزایده گذاشته شد / ترور یک گیلانی بوسیله ضد انقلاب

در چنین روزی، یکی از رزمندگان گیلانی اهل لنگرود در سردشت به دست عناصر ضد انقلاب تررو شد و به شهادت رسید.

رودخانه‌های گیلان به مزایده گذاشته شد / ترور یک گیلانی بوسیله ضد انقلاب

به گزارش ۸دی، ۱۶ فورردین ماه ۱۳۰۱ شمسی، بهره برداری از رودخانه های گیلان و مازندران به مزایده گذاشته شد. وزارت فواید عامه محصول رود خانه های گیلان و مازندران را به مزایده گذاشت و اداره گمرک محلی را موظف کرد این مزایده را به انجام برساند. وزارت فواید عامه همچنین به شیلات مازندران دستور داد که غیر از محصول رود خانه ها، در استرآباد از صید یک من ماهی یکصد دینار و در سایر نقاط چهارصد دینار و از خاویار سیاه در همه جا یک من شش قران مالیات گرفته شود. (۱)

۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید ناصر دیانتی از رزمندگان شهرستان رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۲ فروردین ماه ۱۳۳۵ بود و از ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهرش در گلزار شهدای تازه آباد رشت تدفین شد.

۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلان ترور شد. تقی قوتی چافی دوم اردیبهشت ماه ۱۳۴۱ در روستای بالا چاف لنگرود در استان گیلان متولد شد و ۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۲ در حالی که پاسدار انقلاب بود در سردشت در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والام مقام در روستای زادگاهش تدفین شد.

۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید حشمت الله اعصاری جاده کناری از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در حسینیه اهواز به شهادت رسید. وی متولد ۶ فروردین ماه ۱۳۴۳ در روستای چمن صومعه سرا بود و از ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید بقعه آقا سید زکی مناره بازار  صومعه سرا تدفین شد.

۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید علیرضا صفرنژاد نوکاشتی از رزمندگان شهرستان ماسال در قامیش عراق به شهادت رسید. وی متولد یکم مهر ماه ۱۳۴۷ در روستای ملک سر طاهرگوراب صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهدای شهر ماسال تدفین شد.

۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید نادر عبدی تملی از رزمندگان شهرستان رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ فروردین ماه ۱۳۴۵ بود و پیکر مطهرش در تمل شیرکوه رشت تدفین شد.

 

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲، ص ۳۴؛ روزنامه ایران، شم ۱۱۰۹، ص ۲.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه