روز شمار تاریخ گیلان / 30 اسفند؛

احتمال آغاز یک قیام جدید علیه حکومت در گیلان / شهادت تعدادی از رزمندگان گیلان در مناطق عملیاتی

در چنین روزی، آجودان تیپ شمال استنباط خود را از آغاز یک قیام در منطقه شمالی ایران با دخالت کنسول روس به مرکز گزارش داد.

احتمال آغاز یک قیام جدید علیه حکومت در گیلان / شهادت تعدادی از رزمندگان گیلان در مناطق عملیاتی

به گزارش ۸دی، ۳۰ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، یاور احمد خان آجودان تیپ شمال استنباط خود را از آغاز یک قیام در منطقه شمالی ایران با دخالت کنسول روس امروز به مرکز گزارش داد. او نوشت با دستیاری کنسول و همراهی گروهی از طرفداران سیاستهای بلشویکی زمینه های انقلاب در این منطقه از کشور فراهم می شود. آنان «به تازگی هم عکس میرزا کوچک [ خان] را در یکی از مطابع گراور» کرده که در بیشتر مغازه ها نصب شده است. او در پایان گزارش خود نوشت که از اداره نظمیه خواسته است فوری عکسها را جمع آوری کند. (۱)

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید محمد علی محمد علیزاده از رزمندگان شهرستان رودسر در سر پل ذهاب به شهادت رسید. وی متولد روستای لیمنجوب کلاچای بود و از تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به مناطق عملیاتی اعزام و پیکر مطهرش در محل شهادت وی مفقودالاثر شد.

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید اسداله وآلایی از رزمندگان شهرستان آستارا در سرپل ذهاب به شهادت رسید. می متولد ۶ مرداد ماه ۱۳۴۷ در روستای ویرمونی آستارا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید این شهر تدفین شد.

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید احمد ابراهیم زاده  از رزمندگان شهرستان آستانه اشرفیه در پاسگاه زید عراق به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ فروردین ماه ۱۳۴۶ در روستای دهشال از توابع آستانه اشرفیه بود.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۲، ص ۷۵۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ۱۳۰۲، پ ۳۶، ص ۷۱.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه