روز شمار تاریخ گیلان / 21 اسفند؛

کارمندان حکومتی در آستارا تحصن کردند / از سرگیری حمل بار توسط کشتی های روس در گیلان

در چنین روزی، کارمندان حکومت و پلیس نظمیه آستارا در اعتراض به عدم دریافت ماهها حقوق تحصن و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارمندان حکومتی در آستارا تحصن کردند / از سرگیری حمل بار توسط کشتی های روس در گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۱ اسفند ماه ۱۲۹۹ شمسی، کارمندان حکومت و پلیس نظمیه آستارا تحصن کردند. کارکنان حکومت و پلیس نظمیه آستارا که چند ماه بود حقوقی دریافت نکرده بودند، امروز در تلگراف خانه متحصن شده و با ارسال تلگرافاتی به ریاست دولت و والی آذربایجان، خواستار توجه به وضعیتشان شدند و اظهار داشتند تا پاسخ مساعد دریافت نکنند از تلگراف خانه خارج نخواهند شد. (۱)

۲۱ اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، نایب الحکومه و کارگزار آستارا منصوب شد. «بصیر الوزاره» به سمت نایب الحکومه و کارگزاری آستارا منصوب گردید.(۲)

۲۱ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، سالار رشید به جنگل فرار کرد. از اردبیل امروز خبر داده شد که سالار رشید در جنگلهای ایران متواری شده است. این خبر را سرهنگ محمد علی خان که برای جلب نظر سالار رشید به آستارا رفته بود، داد. امیر لشکر شمال غرب با ارسال این خبر تقاضا کرد «به فرمانده تیپ شمال امر اکید صادر فرمایند که مشار الیه را در جنگ تعقیب و دستگیر نمایند.(۳)

۲۱ اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، شوروی حمل کالاها به بندر پهلوی (انزلی) را بار دیگر آغاز کرد.  سرتیپ محمدحسین آیرم، فرمانده لشکر شمال غرب، اطلاع داد که روسها چند روزی بود در آستارا از حمل غله و کالا به پهلویدژ (بندر پهلوی) خودداری میکردند. در این روزها تجار توانستند اموال خود را با کرجی و یک قایق موتوری از آستارا به پهلوی دژ (بندر پهلوی) منتقل کنند. اینک بار دیگر کشتی از شوروی رسیده و مشغول حمل مالالتجاره است.(۴)

۲۱ اسفند ماه ۱۳۵۷ شمسی، شهید مراد بلال‌زاده توسط دست نشانده های رژیم پهلوی در رشت به شهادت رسید. وی چهارم شهریور ۱۳۴۰ در شهر رشت به دنیا آمد و سرانجام در چنین روزی در فلکه رازی رشت به دست دشمنان انقلاب و با اصابت تیر به شهادت رسید. پیکر پاک و مطهرش ٬ پس از تشییع باشکوه ٬ در گلزار شهدا رشت (تازه آباد) به خاک سپرده شد.

۲۱ اسفند ماه ۱۳۶۱ شمسی، سردار سپاه اسلام شهید محمدرضا حامدی در پنجوین عراق به شهادت رسید. وی فرماندهی گردان امام سجاد را در تیپ دوم کربلا برعهده داشت. (۵)

۲۱ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید بهزاد قاسمی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد ۱۰ شهریور ماه ۱۳۴۸ در روستای معاف امندان  بود و از لشکر قدس گیلان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شد و سرانجام در چنین روزی در شلمچه به شهادت رسید.

۲۱ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید یونس بناء متجدد امروز از رزمندگان شهرستان انزلی در بستان به شهادت رسید. وی متولد ۵ فروردین ماه ۱۳۳۵ بود و از نزاجا به مناطق عملیاتی اعزام شد و سرانجام در چنین روزی در حالی که متأهل بود به شهادت رسید.

۲۱ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید اسماعیل ضمیرایی از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد دوم شهریور ماه ۱۳۴۲ بود.

۲۱ اسفند ماه ۱۳۸۹ شمسی، دوره استانداری مهندس روح الله قهرمانی در گیلان به پایان رسید. (۶)

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۴۵؛ روزنامه ایران، ۲۱/ ۱۲/ ۱۲۹۹، ص ۲.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۵۹۳؛  روزنامه ایران، ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۰۰، ص ۳.

۳- فراهانی، حسن؛ جلد۲، ص ۷۳۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۶، ص ۱۶. وزیر جنگ عقیده داشت که نباید با سالار رشید و ضرغام رودررو شد. اگر شد با تدبیر نظرشان جلب گردد؛ «در صورتی که فرار نماید نیز اهمیتی نخواهد داشت.» (همان، پ ۱۶، ص ۱۹).

۴- فراهانی، حسن؛ جلد۵، ص۶۱۴؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ صفر، ص ۴٣٣.

۵- رنگ ایمان؛ با امیران دلها، ص ۷۹

۶- رنگ ایمان؛ اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
علي
در حاشیه