روز شمار تاریخ گیلان / 18 اسفند؛

انتصاب حکمرانی بی رحم در گیلان برای سرکوب جنگلی ها / مخالفت فرمانده تیپ شمال با خلع سلاح گیلان

در چنین روزی، یک فرد بی رحم فاسد الاخلاق و خونریز برای سرکوب نهضت جنگل در گیلان منصوب شد.

انتصاب حکمرانی بی رحم در گیلان برای سرکوب جنگلی ها / مخالفت فرمانده تیپ شمال با خلع سلاح گیلان

به گزراش ۸دی، ۱۸ اسفند ماه ۱۲۹۷ شمسی، «عبدالحسین تیمورتاش» به حکمرانی گیلان منصوب شد. وثوق الدوله نخست وزیر که از افزایش قدرت میرزا کوچک خان بیم داشت، تیمورتاش را به حکمرانی گیلان منصوب کرد. تیمورتاش مردی بی رحم فاسد الاخلاق و خونریز بود. جنایات او از اذهان مردم گیلان پاک نمی شود. اعدام دکتر حشمت از جمله جنایاتش در راه سرکوب نهضت جنگل بود. ولی او موفق به خاموش کردن شعله های جنگل نشد به همین خاطر از حکمرانی گیلان خلع شد. وی در زمان رضاخان به وزارت رسید و از مردم گیلان انتقام گرفت. او در پایان به دست اربابش رضاخان به طرز فجیعی کشته شد.(۱)

۱۸ اسفند ماه ۱۲۹۹ شمسی، یک کشتی حامل نفت به بندر آستارا وارد شد. یک فروند کشتی حامل سی هزار پوط (۲) نفت به بندر آستارای ایران وارد شده و تخلیه محمولات خود را برای مبادله آغاز نمود. (۳)

۱۸ اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، از حمل برنج به انزلی جلوگیری شد. کارگزاری انزلی به وزارت امور خارجه اطلاع داد: «میرزا ابراهیم» در فومنات با جمع آوری عده ای مشغول اقداماتی علیه نیروهای دولتی است، و از دو روز پیش از حمل برنج به انزلی جلوگیری می کنند. (۴)

۱۸ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، فرمانده تیپ شمال با خلع سلاح منطقه گیلان بصورت تلویحی مخالفت کرد. محمد حسین خان آیرم فرمانده تیپ شمال که به پیشنهاد امیر لشکر شمال غرب قرار شد خلع سلاح را در منطقه گیلان آغاز کند امروز به وزارت جنگ نوشت خلع سلاح در گیلان اعلان شده اما به مأمورین طوالش دستور داده ام از جمع آوری اسلحه ایلات طوالش تا اطلاع بعدی خودداری کنند. او با اشاره به تمرکز قوای روس در قفقاز و حدود ایران یادآور شد که خلع سلاح طوایف مرزنشین خطرناک است و کاملا به نفع روسهاست. او همچنین با توجه به این که سیاست قطعی اروپا در قبال جنگ روشن نشده و تکلیف صلح هم معلوم نیست، خاطرنشان کرد که جذب قلوب طوایف که می توانند شانه به شانه قوای نظامی در دفع دشمن مشارکت کنند، بهتر از خلع سلاح آنهاست. مضاف بر این که خلع سلاح ممکن است آنها را برنجاند و به آغوش خارجیان براند.(۵)

۱۸ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، عواید گمرک انزلی به بانک پرداخت می شود. گمرک انزلی که پیش از این درآمدهای خود را تحویل اداره قشونی می داد، حال بنا به دستور میلسپو این درآمدها باید به بانک واریز شود، چرا که اداره قشونی نیز حقوق خود را از بانک دریافت می دارد. (۶)

۱۸ اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، مقرر شد  شعب بانک پهلوی توسعه پیدا کند. روزنامه ایران در شماره امروز خود خبر داد که در پی افتتاح شعبه بانک پهلوی در گیلان با اعتبار یکصد هزار تومانی که دولت در اختیارش گذاشت، اینک مقرر گردید باقی مانده اعتبار مصوب مجلس (پانصد هزار تومان) صرف تأسیس دیگر شعب این بانک در دیگر ولایات از ابتدای سال آتی گردد.(۷)

۱۸ اسفند ماه ۱۳۳۱ شمسی، شیخ محمدباقر مجلسی معروف به شریعت گیلانی درگذشت. شریعت گیلانی از خادمین صدیق خاندان های حکومتگر چون خاندان اکبر بود. در زمان نهضت جنگل، در سال ۱۳۳۷ق به دستور میرزاکریم خان رشتی، جزوه ای سراسر فحش و اتهام به میرزاکوچک و اعضای ارشد هیئت اتحاد اسلام نوشت و این جزوه در تیراژ وسیعی در تهران منتشر شد تا باعث بدنامی نهضت جنگل و میرزاکوچک گردد. او در زمان ورود بلشوییک ها به رشت که به مهاجرت عده ای از مردم رشت به تهران انجامید در تهران حضور داشت و به عده ای از همفکرانش کمک می کرد. وی در سال ۱۳۰۵ش در صدد بود تا با حمایت فضل الله زاهدی فرماندار رشت و کنسول انگلیس به مجلس ششم راه یابد ولی به خاطر مخالفت مردم رشت و آیت الله رسولی، موفق نشد. او در تهران سکونت گزید و در ۱۸ اسفند ۱۳۳۱ درگذشت. شریعت نام خانوادگی «مجلسی» را برای خودش انتخاب کرده بود و از وی فرزندی به نام محمد مجلسی بر جای ماند که در رژیم پهلوی پست های مهمی چون کفالت وزارت دادگستری و دادستانی کل کشور را به دست آورد.(۸)

۱۸ اسفند ماه ۱۳۵۸ شمسی، شهید محمدتقی شفیعیان نوبری به شهادت رسید. وی ششم بهمن ۱۳۲۹، در بندر انزلی متولد شد. وی کارمند مخابرات بود و در مهر سال ۱۳۵۸ بر اثر درگیری خیابانی در شهرستان انزلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و قطع نخاع شد.  این شهید در ۱۸ اسفند ماه ۱۳۵۸ به شهادت رسید و مدفن وی در زادگاهش واقع است.

۱۸ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید فرزاد عابدی‌راد از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد یکم شهریور ماه ۱۳۵۰ بود.

۱۸ اسفند ماه ۱۳۷۴ شمسی، پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شد. این انتخابات در گیلان نیز به خوبی برگزار شد. این مجلس در ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ افتتاح شد. نمایندگان گیلان در این مجلس به این شرح بودند: رشت: محمدباقر نوبخت، احمد رمضانپور، الیاس حضرتی، آستارا: شاپور مرحبا، آستانه: حسن شاخصی، انزلی: عبدالغفار شجاع، تالش: بهمن محمدیاری، رودبار: فرامرز گلشنی، رودسر: محمدمهدی رهبری املشی، صومعه سرا: قاسم رمضانپور نرگسی، فومن: ناصر عاشوری، لاهیجان: کامل خیرخواه، لنگرود: حسن دهگان. (۱)

 

…..

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان؛ عبدالحسین تیمورتاش (زاده ۱۲۶۲ بجنورد – درگذشته ۹ مهر ۱۳۱۲ تهران)، ملقب به سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی، دولتمرد ایرانی دوره‌های قاجار و پهلوی بود. تیمورتاش از کسانی بود که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی‌ها کوشش بسیار کرد. در دوره رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد. چند سال بعد مورد غصب رضاشاه واقع شد و در ۱۳۱۲ در زندان قصر کشته شد.

۲- هرپوط معادل ۵/ ۱۶ کیلوگرم است. (م).

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۳۹؛ روزنامه ایران، ۱۹/ ۱۲/ ۱۲۹۹، ص ۲.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۵۸۷؛ تلگراف کارگزاری انزلی به وزارت خارجه، ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۳۲، ص ۲.

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۵۸۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۹، صص ۵ و ۶.
۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۵۸۷؛ روزنامه اقدام (بیدار)، شم ۱۰۷، ص ۲.
۷- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵، ص۶۰۹
۸- رنگ ایمان؛ روزنامه اطلاعات، س۲۸، ش۸۳۲۹، یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۳۲، ص۱۲؛ سردار جنگل، ص۴۵۳-۴۵۴؛ شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج۳، ص ۱۳۶۱-۱۳۶۲؛ میرزا احمدخان عمارلویی و انتخابات دوره ششم گیلان، علی امیری، فصلنامه پیام بهارستان، دوره دوم،‌ سال سوم، تابستان ۱۳۹۰،‌ ویژه نامه تاریخ مجلس۲ ضمیمه ش۱۲، ص۸۱۲٫

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه