روز شمار تاریخ گیلان / 12 اسفند؛

حاکم نظامی لنگرود باز هم تبعید علمای این شهر را توجیه کرد / محکمه حکم اعدام حسینعلی طالشی را صادر کرد

در چنین روزی، حاکم نظامی لنگرود بار دیگر ضمن توجیه تبعید علمای شهر نوشت: تشکیل انجمن خمسه و تحریک مردم علت تبعید علماست.

حاکم نظامی لنگرود باز هم تبعید علمای این شهر را توجیه کرد / محکمه حکم اعدام حسینعلی طالشی را صادر کرد

به گزارش ۸دی، ۱۲ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، حسینعلی طالشی به قتل برخی اشخاص اعتراف کرد. امیر لشکر شمال غرب امروز گزارش داد که حسینعلی طالشی به قتل سردار ناصر اعتراف نمی کند اما محرک قتل بوده است. او نسبت این قتل را به سالار رشید می دهد. با این حال حسینعلی در طول محاکمه اقرار به قتل اشخاص دیگر کرده و تحریک به قتل سردار ناصر هم ثابت شده است. محکمه رأی به اعدام او داده است. پرونده اتهامات پسرهای او هنوز تکمیل نشده است. (۱)

۱۲ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، حاکم نظامی لنگرود برای تبعید روحانیان این شهر به رشت توجیهاتی ارائه کرد. حاکم نظامی لنگرود در نامه ای که امروز به رئیس تیپ مستقل شمال فرستاد در علت دستگیری و تبعید روحانیان این شهر نوشت که اینان پنج نفر هستند که «تشکیل انجمن خمسه» داده اند و همواره در مقام دسیسه و تحریک هستند. او نمونه ای از این تحریکات را هم یاد کرد؛ چندی قبل یک نظامی را برای مأموریتی به محلی فرستاده که یکی از این روحانیان مردم را تحریک کرده آن نظامی را از محل خارج می کنند. حاکم نظامی لنگرود بی آنکه به علت موضوع اشاره کند نمونه دیگر را تحصن عده ای در قلعه آقا سید حسین دانست که وقتی آژان هایی برای جلوگیری از تحصن به آنجا می روند، به دستور یکی دیگر از این روحانیان آژانها را می زنند. او مواردی از این دست را بدون ذکر علت آنها عامل دستگیری و تبعید ایشان دانسته، در پایان نوشته است این کار «بی اعتدالی» نیست.(۲)

۱۲ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، وزارت خارجه از عدلیه برای تعقیب نشریه ندای گیلان درخواست کرد. وزارت امور خارجه امروز از وزارت عدلیه خواست از آنجا که سفارت انگلیس اخیرا از مندرجات روزنامه عصر انقلاب (شماره ۱۰۶) و ندای گیلان (شماره ۴۱) شکایت کرده «و نظر به این که این گونه مقالات در روابط سیاسی دولت با دول خارجه سوءاثر [می گذارد] لازم است آن وزارت جلیله توجه مخصوصی در این باب مبذول و یک نفر از وکلای عمومی را برای مراقبت و تعقیب این موارد معین فرمایند.» (۳)

۱۲ اسفند ماه ۱۳۰۳ شمسی، روسها برای سرقت آرشیو انگلیس در رشت نقشه کشیده اند. محمدحسین آیرم، رئیس تیپ مستقل شمال، امروز به وزارت جنگ خبر داد که روسها نقشه کاملی برای دزدیدن آرشیو قونسولگری انگلیس در رشت کشیدهاند. «چون این مسئله بر حیثیات داخلی ما برخورد میکند به نظامیان ساخلوی قونسولگری دستور داده شده است که قونسولگری را محافظت کامل و به خود قونسولگری نیز گوشزد خواهد شد.»(۴)

۱۲ اسفند ماه ۱۳۵۹ شمسی، شهید دکتر نورالله میرزایی‌پور  در مالکیه سوسنگرد به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۳۸ لوشان رودبار بود.

۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید جهانبخش صیدانلو در ابوغریب عراق به شهادت رسید. وی متولد ۲۳ بهمن ماه ۱۳۲۰ بود.

۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک گیلانی در زاهدان ترور شد. شهید حمیدرضا ادهم فومنی ۲۱ شهریور ماه ۱۳۴۳ متولد شده بود و ۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ در زاهدان توسط اشرار مسلح ترور شد و به شهادت رسید.

۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید محمد بامدادپسند از رزمندگان بخش خمام رشت در مناطق عملیاتی به شهادت رسید. وی متولد ۲۸ اسفند ۱۳۳۹ بود.

۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید ربیع آفری از پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید. وی در سال ۱۳۴۸ در روستای فشتال از توابع شهرستان سیاهکل متولد شده بود و بصورت داوطلبانه بسیجی در عملیاتهای کربلای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ حضور پیدا کرد. پیکر مطهرش پس از شهادت مفقود شد و پس از ۱۰ سال و در سال ۱۳۷۵ توسط امت شهید پرور تشییع و در مزار شهدای فشتال رهسپار خانه ابدی شد.

۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید نادر دیاری از رزمندگان آستارا در سومار به شهادت رسید. وی متولد یکم آذر ماه ۱۳۴۷ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

۱۲ اسفند ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید روح‌الله سالخورده از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۱ فروردین ماه ۱۳۴۴ بود.

……

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص ۷۱۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۱، ص ۱۱.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص ۷۱۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۳۲.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص ۷۱۶؛اسناد وزارت امور خارجه، ۱۲- ۸- ۶۳- ۱۳۰۱.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۴، ص ۵۶۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ٢٢، ص ١٣.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه