بزرگترین تالاب شهری ایران در بحران؛

دعوای شهرداری رشت و دولت تدبیر بر سر سند مالکیت تالاب عینک رشت

وضعیت تالاب عینک به گونه ای است که باید به فکر نجات جانش بود نه فکر سند مالکیت.

دعوای شهرداری رشت و دولت تدبیر بر سر سند مالکیت تالاب عینک رشت

به گزارش ۸دی، به نقل از ایسنا، تالاب عینک تالابی طبیعی است که در منطقه ۴ شهر رشت واقع شده و از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام از شمال به بلوار شهید افتخاری از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیرمجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت محدود است.

این تالاب بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است.

تالاب عینک به دلیل آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود.

این مرداب از مناطق گردشگری مهم شهر رشت محسوب می‌شود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است.این تالاب تاکنون از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته است؛ و وضعیت نامناسب زیست‌محیطی دارد.

از بزرگ‌ترین معضلات تالاب رو به نابودی عینک مالکیت آن است متولی فعلی پهنه آبی این تالاب شهری شرکت آب منطقه‌ای گیلان است که چندی است در حال لایروبی بخش‌هایی از این تالاب بدون ملاحظه‌های زیست‌محیطی و حفظ اکوسیستم آن است. ۲۰ سال است که از طرح‌های متعدد گردشگری تالاب عینک توسط مشاوران و سرمایه‌گذاران متعدد می‌گذرد، اما هیچ گونه اتفاقی برای این تالاب نیفتاده و هنوز بلاتکلیف بوده و در حال تخریب است.

شایعه شده بود که آب منطقه ای گیلان از شهرداری منطقه ۴ در خصوص دریافت سند برای تالاب عینک شکایت کرده است.  

کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان درخصوص شایعات مطرح شده درباره شکایت آب منطقه ای از شهرداری منطقه ۴ به دلیل پاکسازی تالاب عینک گفت:در بحث تالاب عینک از کسی شکایت نکرده‌ایم.

وی افزود: طبق قانون تالاب‌ها متعلق به آب منطقه ای است و تالاب عینک قبل از اینکه پاکسازی شود باید مشکلاتش که ورود فاضلاب شهری به آن بود،حل می‌شد و اساسا به همین دلیل کسی وارد تالاب برای پاکسازی نمی‌شد.

 مهندس لطفی خاطر نشان کرد: در فاز اول ورودی‌های فاضلاب به تالاب گرفته و با جمع آوری فاضلاب موجود آن را به سمت تصفیه خانه فخب ببریم در نتیجه فاضلاب جمع آوری شد و به عبارتی حداکثر اتفاقاتی که باید به وجود می آمد، رخ داد.

وی با بیان اینکه تالاب عینک در حال خشک شدن بود چون آبی وارد آن نمی‌شد،تصریح کرد:مسیرهای ورودی آب را بازگشایی کردیم.

مهندس لطفی گفت:شهرداری نامه ای ارسال کرده که می خواهد به عنوان گردشگری از این تالاب استفاده کند و ما هم پذیرفتیم و مجوز گردشگری محیط اطراف برای شهرداری از تهران اخذ شد اما در همین گیر و دار بودیم که دیدیم که از اداره ثبت نامه ای آمد که شهرداری خواستار دریافت سند برای آن منطقه است. در صورتی که این تالاب برای دولت است و ما می خواهیم آن را اجاره بدهیم و آب منطقه ای صرفا تنها برای جلوگیری از جریان ثبت سند وارد موضوع شدیم.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه