عضو شورای شهر رشت مطرح کرد:

نارضایتی مردم از افزایش غیرمعمول عوارض ساخت‌وساز

عضو شورای اسلامی شهر رشت، گفت: در حوزه ساخت‌وساز و مسکن طبق بخشنامه وزارت کشور در ابلاغ به شهرداری‌ها، میانگین افزایش نرخ‌های عوارضی مانند صدور پروانه و… حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بوده است درحالی‌که این افزایش نرخ هیچ همخوانی با نرخ تورم و نرخ‌های معمول ندارد و این مسئله موجب نارضایتی مردم شده است.

نارضایتی مردم از افزایش غیرمعمول عوارض ساخت‌وساز

به گزارش هشت‌دی یک‌صد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با حضور شهردار رشت برگزار شد.

 محمدحسین واثق کارگرنیا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با اشاره به مسئله فلسطین، اظهار کرد: طی جریانات اخیر در فلسطین اشغالی، کشورهای به‌ظاهر حامی حقوق بشر اثبات کردند تنها به دنبال منافع و سلطه‌گری خویش هستند؛ لذا از مواضع ایران و تمام کشورهای حامی فلسطین مظلوم در محکومیت جنایت اخیر حمایت می‌کنیم و امیدواریم تمامی ملل در کنار هم با تشکیل یک ید واحد مانع بروز چنین جنایت‌هایی علیه مظلومین جهان شوند.

شهرداری‌ها در توسعه ورزش عمومی ضعیف عمل کردند

 وی به ۲۶ مهر در تقویم به‌عنوان روز تربیت‌بدنی و ورزش اشاره کرد و گفت: متأسفانه شهرداری‌ها در توسعه ورزش عمومی ضعیف عمل کردند به‌علاوه عواملی چون فضای مجازی سبب شده که جوانان از فعالیت‌های ورزشی سالم فاصله بگیرند که این مسئله تأثیرات منفی را به دنبال دارد؛ لذا نیازمند اتخاذ تدابیر لازم در کمیسیون‌های مختلف در راستای توسعه آن هستیم.

ضرورت شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و لایروبی لوله‌های فاضلاب

 رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: در چند روز اخیر شاهد بارندگی شدید بودیم که این مسئله سبب آب‌گرفتگی شدید در معابر و به‌خصوص در هسته مرکزی شهر شده؛ لذا با توجه به فصل پاییز و زمستان نیازمند توجه لازم به این معضل هستیم تا با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و لایروبی لوله‌های فاضلاب شاهد آسیب کمتری در این حوزه باشیم.

افزایش عوارض ساخت‌وساز همخوانی با نرخ تورم و نرخ معمول ندارد

 میر شمس شفیعی عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه این جلسه با اشاره به مسائلی در حوزه مدیریت شهری، بیان کرد: در حوزه ساخت‌وساز و مسکن طبق بخشنامه وزارت کشور در سال جاری در ابلاغ به شهرداری‌ها میانگین افزایش نرخ‌های عوارضی (صدور پروانه و تعرفه بها) حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بوده است درحالی‌که این افزایش نرخ هیچ همخوانی با افزایش نرخ تورم و نرخ معمول ندارد و این مسئله موجب نارضایتی مردم شده است و قربانی این نارضایتی، شهرداری و شورای ششم است.

 وی تصریح کرد: علت اصلی این افزایش، اخذ مالیات و افزایش ۲۵ برابری نرخ بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی است و بیمه در حال جبران خسارت‌ها از محل صنعت مسکن است و متأسفانه این مسئله منجر به افزایش اجاره‌بها و رکود بازار مسکن و در نهایت فشار به قشر ضعیف جامعه شده است؛ لذا نیازمند اقدام عاجل در تبدیل نرخ‌ها هستیم.

 این عضو شورای شهر به راهکارهای موجود در این حوزه اشاره و عنوان کرد: در حوزه تأمین اجتماعی ضمن اعتراض مکرر، با ورود مجلس شورای اسلامی در این حوزه سبب متوقف‌شدن اجرای ماده پنج قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمان شدیم؛ اما با وجود تأیید شورای نگهبان و ابلاغ دولت همچنان در اجرای آن اقدام خاصی صورت نگرفته است.

 شفیعی افزود: پیشنهاد بنده این است که در ماه‌های آبان و آذر این مسئله در یک لایحه دوفوریتی برای تخفیف ۵۰ درصدی در دستور کار قرار گیرد که نتیجه آن استقبال خوب و به جریان افتادن پروانه‌های راکد و افزایش درآمدی خواهد بود همچنین با اجرای صدور پروانه رایگان برای بافت‌های فرسوده، سرمایه‌گذاران در این بخش ورود خواهند کرد و می‌توانیم از بودجه ملی در راستای اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه تعرفه بهای عوارض، با پلکانی کردن آن شاهد برنامه و پرداخت‌های منظم توسط سازندگان خواهیم بود.

نیازمند نقش نظارتی مستمر در ارائه بهترین خدمات به شهروندان هستیم

 مجید عزیزی دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه این جلسه، اظهار کرد: در حوزه نظارت متأسفانه شاهد کم‌کاری و ضعف عملکرد علی‌رغم تلاش و زحمات افراد هستیم.

 وی افزود: نظارت صحیح سبب اصلاح، پویایی و جلوگیری از انحراف از اقدامات محوله در هر حوزه‌ای خواهد شد؛ لذا نیازمند نقش نظارتی مستمر در ارائه بهترین خدمات به شهروندان هستیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه